بی خانمانی به امید: چگونه پروژه آشرایان رشد فراگیر بنگلادش را امکان پذیر می کند

نوشته سیدالحسن خوکن: موکسدول، کارگر کوره آجرپزی، در خانه دیگری به دنیا آمد. پسرش نیز در خانه ای که متعلق به مکسدول نبود مورد استقبال قرار گرفت. موکسفول 30 سال طولانی منتظر خانه ای بود که بتواند آن را خانه خود بنامد. پس از اینکه خانه ای نیمه مبله به نام خودش به او اختصاص داده شد، سرانجام آرزوی دیرینه او برآورده شد. تمامی امکانات مدرن از جمله برق و آب آشامیدنی در خانه موجود است. موکسدول پس از دریافت این هدیه از شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، روی ابر نهم است. او گفت اکنون می تواند خیلی خوب با خانواده اش زندگی کند.

پیارا بیگم شصت و پنج ساله ساکن پاتارگاتا در بارگونا، جنوبی ترین شهر کشور است که در سواحل خلیج بنگال ساخته شده است. سی سال پیش خانواده اش در رودخانه گم شدند. پس از آن، او خانه ای در ساحل رودخانه می ساخت. شوهرش پس از ازدواج هیچ ملک و خانه ای نداشت و این زوج در حاشیه رودخانه به زندگی خود ادامه دادند. اما 16 سال پیش شوهرش بر اثر سرطان درگذشت. بیگم چون بچه نداشت به حال خودش رها شد.

سرانجام، بدبختی پیارا بیگم پس از اعطای خانه ای که توسط دولت بنگلادش به مناسبت «صدمین سالگرد مجیب» تحت طرح «اشرایان» ساخته شده بود، به پایان رسید.

“من تمام زندگی ام را رنج می کشم. من هرگز خواب یک خانه را ندیدم. الان یه خونه نیمه مبله با زمین دارم. نخست وزیر به من خانه داده است. من خیلی خوشحالم. او به ایندیا تودی گفت تا زمانی که زنده هستم، برای نخست وزیر دعا خواهم کرد.

داستان موکسدول و پیارا بیگم با هزاران نفر از مردم فقیر، بی زمین و بی خانمان در بنگلادش طنین انداز می شود. اکنون هزاران نفر تحت ابتکارات شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش برای توسعه فراگیر، سرپناهی یافته اند و به محرومیت خود پایان داده اند.

خانه هایی که تحت پروژه آشرایان دولت بنگلادش ساخته شده اند. (تصویر: هند امروز)

درباره پروژه ASHRAYAN

پروژه آشرایان یکی از طرح هایی است که توسط نخست وزیر شیخ حسینه برای تبدیل بنگلادش به کشوری توسعه یافته و مرفه تا سال 2041 انجام شده است. از طریق این پروژه، شیخ حسینه با ارائه خانه برای افراد بی زمین، بی خانمان و حاشیه نشین در سال 64، توسعه همه جانبه را هدف قرار داده است. مناطق کشور او اعلام کرد: “هیچ نفر در بنگلادش بی خانمان نخواهد شد.”

همچنین بخوانید | چرا زاغه نشینان بنگلادش دلیلی برای لبخند زدن دارند؟

به گفته منابع رسمی، از زمان آغاز به کار آن در سال 1997، حدود 5،07،244 خانواده بی زمین و بی خانمان در مراحل مختلف از طریق این پروژه سرپناه بازسازی شده اند. از طریق این طرح به جامعه عقب مانده جامعه خانه های نیمه کاره به همراه 2 اعشار مالکیت زمین ارائه شده است.

ذینفعان دو اعشار زمین و همچنین یک خانه نیمه مبله دریافت کردند.(تصویر: India Today)

(تصویر: هند امروز)

به ذینفعان تحت این طرح نه تنها اسکان داده می شود، بلکه آموزش های مختلف، کمک هزینه روزانه در حین آموزش و وام پس از آموزش نیز به آنها ارائه می شود تا از نظر اقتصادی به خود متکی شوند. این طرح شامل توانمندسازی زنان با واگذاری نیمی از مالکیت زمین و خانه به آنها، ارائه اتصال برق رایگان، تامین آب سالم با نصب یک چاه لوله کم عمق برای هر 10 خانواده، و ارائه کمک غذایی کمتر از سه ماه VGF به خانواده های مستقر در ابتدا است.

همچنین بخوانید | خانواده‌های قهرمانان جنگ 1971 ادعا می‌کنند که حزب اصلی اپوزیسیون بنگلادش دروغ می‌گوید

تعداد زیادی درخت در مجاورت این پروژه کاشته شده است تا منطقه تحت پروژه قابل سکونت باشد. از این طریق افراد بی‌زمین، بی‌خانمان و آواره به‌عنوان منابع انسانی تأسیس می‌شوند.

(تصویر: هند امروز)

در این پروژه، توانبخشی برای 2 میلیون و 93 هزار و 361 خانواده در مرحله اول و 5 میلیون و 92 هزار و 261 خانواده در مرحله دوم برنامه ریزی شده است.

الگوی توسعه شیخ حسینا

دولت به رهبری شیخ حسینه ابتکارات متعددی را برای وارد کردن مردم محروم جامعه به جریان اصلی توسعه انجام داده است. علاوه بر این، به پناهندگان آب و هوا، اقلیت ها، جنسیت سوم، گدایان، بِده و سایر جوامع عقب مانده نیز خانه هایی با زمین داده می شود.

شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش. (تصویر: هند امروز)

آنها با ایجاد فرصت هایی برای آموزش، بهداشت و اشتغال در جریان اصلی توسعه اقتصادی قرار می گیرند. «پروژه عشرایان» نمونه ای منحصر به فرد از این است که چگونه یک خانه می تواند ابزار اصلی برای رفاه کلی خانواده و توسعه اجتماعی باشد. این روش توسعه فراگیر و فقرزدایی پیش از این به «الگوی شیخ حسینه» معروف شده است.

از ویژگی های این مدل می توان به خودکفایی اقتصادی با افزایش قدرت درآمد و پس انداز اشاره کرد. ایجاد معیشت و موقعیت اجتماعی محترم. توانمندسازی زنان با دادن نیمی از مالکیت زمین و خانه به زنان؛ توسعه منابع انسانی از طریق افزایش مهارت ها و قابلیت ها از طریق آموزش. بهبود محیط زیست از طریق جنگل کاری گسترده و درختکاری؛ تامین امکانات شهری در روستاها

پروژه اشرایان در طول سال مجیب

سال مجیب برای جشن صدمین سالگرد تولد پدر ملت، بانگابندو شیخ مجیب الرحمن اعلام شد. به همین مناسبت 63999 خانوار در مرحله اول در 30 دی ماه 1390 و 53330 خانوار در مرحله دوم در 30 خرداد 1390 دارای مالکیت زمین شدند. در حال حاضر بیش از 65000 خانه دیگر در حال ساخت است. فاز سوم به مناسبت صدمین سالگرد مجیب، دولت شیخ حسینه خانه های مجردی نیمه مبله با زمین را به یک میلیون و 83 هزار و 003 خانواده اعطا کرد.

همچنین بخوانید | آینده حزب ملی گرای بنگلادش پس از خالده ضیا چگونه است؟

به منظور وارد کردن جوامع عقب مانده دولت به جریان اصلی، مالکیت دائمی زمین با ساخت خانه های کاملا رایگان فراهم می شود. نمونه هایی از وام های کم بهره برای خرید زمین در چندین کشور جهان یافت می شود، اما مورد مالکیت زمین رایگان با خانه اولین مورد در بنگلادش است.

دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق ASHRAYAN

پروژه های سرپناه همچنین نقش کلیدی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد یا SDG ایفا می کنند. یک خانه به خانواده کمک می کند تا از چرخه معیوب فقر خارج شود. از طریق این پروژه های سرپناه، یک خانواده پراکنده به مسکن امن، آموزش، بهداشت، توانمندسازی زنان و حقوق زنان دسترسی پیدا می کند.

(تصویر: هند امروز)

طرح پناهگاه نوآوری شیخ حسینه توانسته است تغییرات مثبتی در توسعه فراگیر ایجاد کند. از طریق اجرای پروژه آشاریان، بنگلادش در دستیابی به اهداف ریشه کنی فقر، ریشه کنی گرسنگی، مراقبت های بهداشتی، آموزش با کیفیت، برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، آب سالم و بهداشت، اشتغال مناسب، کاهش نابرابری و سکونتگاه های پایدار و امن تسهیل شده است. .

همچنین بخوانید | بنگلادش اولین راه آهن مترو را برای کاهش مشکلات ترافیکی داکا راه اندازی کرد