تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که آتش توپخانه نادرست توسط پاکستان در امتداد LoC باعث آتش سوزی در جنگل ها شده است

تصاویر پاکستان نشان می دهد که ارتش پاکستان در طول سال وضعیت تهاجمی خود را در امتداد خط کنترل (LoC) حفظ کرده است اما به جای ضربه زدن به تأسیسات نظامی ، گلوله باران آنها علاوه بر تلفات غیرنظامیان باعث آتش سوزی در جنگل ها نیز شده است. در حالی که جمعیت غیرنظامی همیشه هدف اصلی بوده است ، آتش باران توسط پاکستان این بار مناطق جنگلی را نابود کرده و عدم تعادل اکولوژیکی را در مناطق مرزی در سمت هند ایجاد کرده است.

از سوی دیگر ، آتش توپخانه هند به طور دقیق به سمت صفوف پرتاب ترور و مواضع ارتش پاکستان است. در واکنش به شلیک پاکستان در 13 نوامبر ، ارتش هند هنگام کشتن 6-7 سرباز ارتش پاکستان ، پست های ارتش پاکستان ، تخلیه سوخت و مهمات به همراه مخفیگاه های ترور در آن طرف LoC را منهدم کرد.

در سال 2020 ، حدود 20 غیرنظامی در اثر حمله گلوله باران توسط پاکستان در طرف هند LoC کشته و 47 نفر دیگر به شدت زخمی شدند ، که این نشان دهنده هدف اسلام آباد برای هدف قرار دادن خانه های غیر نظامی است. همچنین در سال گذشته شاهد بیش ترین نقض آتش بس بوده است ، در حالی که بیش از 4000 مورد از این قبیل ثبت شده است.

از ماه اکتبر ، بیش از 500 مورد نقض آتش بس در سال جاری رخ داده است. در حالی که فقط در ماه نوامبر ، این تعداد از 130 مورد گذشته است. در سال 2019 ، تعداد کل موارد نقض آتش بس 3،186 مورد بوده است. افزایش تعداد مطابقت داشت با اختلاف بین هند و چین که از اوایل ماه مه در شرق لاداخ آغاز شد.

از زمان لغو ماده 370 در جامو و کشمیر در 5 آگوست 2019 ، تکرار درگیری ها در LoC و همچنین مرز بین المللی با پاکستان زیاد بوده است.

تیم OSINT هند امروز تصاویر ماهواره ای را تجزیه و تحلیل می کند تا الگوی شلیک را درک کند.

تفاوت های ظریف در شلیک توپخانه

آتش توپخانه در کوهها بسیار مشکل است. موارد غیر قابل تسخیر بسیاری وجود دارد که باید دقیق ارزیابی شوند و در انتهای اسلحه وارد محاسبات شوند. اسلحه ها باید برای زمین های خاص دقیقاً کالیبره شوند ، به شدت روی نقشه ها رسم شده و کاملاً روی صفحه نمودار شوند تا در فواصل 5 تا 30 کیلومتری به هدف برسند.

افسر رصد رو به جلو (FOO) که تقریباً 5-25 کیلومتر دورتر است ، باید راهنمایی کند و اصلاحاتی را در رادیو انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که آتش به طور دقیق به هدف می رسد.

پس از تقسیم ، توپخانه هند با جهش و کامیابی بهبود یافته است ، به ویژه در دو دهه گذشته.

آتش توپخانه پاکستان

رهبران پاکستان همیشه سعی کرده اند که با به خطر انداختن تهدیدهای هسته ای یا ترویج فعالانه فعالیت های تروریستی ، ترس از آشفتگی سیاسی داخلی را برطرف کنند و یا به عنوان آخرین چاره ، اقدام به شلیک بی رویه در امتداد اتحادیه اروپا کنند.

اعتبار عکس: هند امروز

به طور معمول ، آتش توپخانه توسط پاکستانی ها همیشه نادرست بوده است. این در طول چهار جنگ گذشته که پاکستان با هند و همچنین در جریان پنجمین درگیری با شدت کم انجام داده است مشاهده شد.

هر بار که پاکستان تروریست ها را به آن طرف می فرستد ، LoC با آتش روشن می شود تا توجه نیروهای هندی را از فعالیت های گشت زنی دور کند. پایین آوردن آتش توپخانه در قله های پشته کوه بسیار دشوار است. ارتش پاکستان تاکنون هرگز نتوانسته است بر این مهارت شلیک به بالای پشته ها تسلط داشته باشد.

تصاویر ماهواره ای 11 نوامبر 2020 ، به وضوح نشان می دهد که دامنه های کوه در سمت هند بیشتر آتش سوزی را شاهد بوده اند. این نشان دهنده نادرست بودن مشخصات آتش توپخانه توسط نیروهای مسلح پاکستان است.

پیش از این ، پاکستان غیرنظامیان را هدف قرار داده ، خانه ها و املاک را تخریب کرده است ، زیرا اهداف روستاها بسیار بیشتر از پست های کوچک واقع در قله ها است. به نظر می رسد امسال الگو کاملاً متفاوت باشد.

اعتبار عکس: هند امروز

آتش سوزی هایی که در تصاویر ماهواره ای مشاهده می شود به وضوح نشان می دهد که ارتش پاکستان بیش از آنکه پست های ارتش هند را هدف قرار دهد ، سعی در از بین بردن املاک جنگلی هند داشته است. در تمام آتش سوزی های مشاهده شده در تصاویر ماهواره ای ، مناطق جنگلی هدف قرار گرفته است. ماه نوامبر شاهد نزول برگهای خشک است که به راحتی آتش می گیرند و دود زیادی ایجاد می کنند.

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که شاخ و برگ ها نیز در امتداد دامنه ها می سوزند و قسمت های وسیعی از جنگل را از بین می برند.

اعتبار عکس: هند امروز

مسیرهای آتش سوزی در جنگل های هند ایجاد شده است اما به دلیل رشد درختان در طول سال ها ، این شکاف کاهش یافته است و خطرهای آتش سوزی را افزایش می دهد. عدم کفایت در مبارزه با آتش سوزی در کوه ها باعث از بین رفتن بیشتر املاک جنگلی می شود که توسط نیروهای پاکستانی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

آتش توپخانه هند

از طرف دیگر شلیک توپخانه توسط هند بسیار دقیق بوده است همانطور که در تصاویر ماهواره ای 11 نوامبر مشاهده شده است.

اعتبار عکس: هند امروز

ارتش هند فقط پست های نیروهای مسلح پاکستان را در بالای کوه های پشته کوه درگیر کرده است. در یکی از مکانهای روبروی بخش لاچیپورا ، تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که دود در امتداد کل خط الراس برافراشته است ، و این نشان می دهد که خط کامل خط الراس احتمالاً توسط نیروهای پاکستانی کمک به نفوذ به تروریست ها اشغال شده است.

اعتبار عکس: هند امروز

عکس ها و فیلم های زمینی نیز شلیک بسیار دقیق ارتش هند را نشان می دهد که ارزیابی تصاویر ماهواره را تأیید می کند. این بار آتش تلافی جویانه ارتش هند یک درس خوب به پاکستان می داد.

اعتبار عکس: هند امروز

تصاویر ماهواره ای 16 نوامبر اولین بارش سنگین برف در این بخش را نشان می دهد که ممکن است آتش سوزی مرزی را به طور موقت متوقف کند.

(سرهنگ وینایاک بات (Retd) مشاور هند امروز است. تحلیلگر تصاویر ماهواره ای ، وی بیش از 33 سال در ارتش هند خدمت کرده است)