تظاهرات مستمری بازنشستگان فرانسه: هزاران نفر به جاده‌ها رفتند، به فروشگاه‌های لویی ویتون هجوم بردند، امروز حکم صادر شد

توسط میز جهانی هند امروز: اعتراضات در فرانسه پس از وارد شدن به دوازدهمین روز خود، در روز پنجشنبه خاموش نشد زیرا صدها هزار معترض تظاهرات سراسری را برگزار کردند. اتحادیه‌های کارگری و فعالان، در دور تازه‌ای از اعتراضات علیه طرح امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای افزایش حداقل سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال، به فروشگاه‌های برندهای لوکس از جمله لویی ویتون و کریستین دیور حمله کردند.

تصاویری نشان می‌داد که معترضان یک خودروی لوکس را در جاده به آتش کشیدند. ناامیدی افزایش یافته است، تعداد معترضان کاهش یافته است، اما مهمتر از همه، به گفته کارشناسان، وجهه ماکرون متزلزل شده است.

در حالی که فروشگاه‌ها پر از دود قرمز ناشی از شراره‌ها می‌شد، تظاهرکنندگان خواستند: “اگر به دنبال پول برای تامین حقوق بازنشستگی هستید، از جیب ثروتمندان پول بردارید!”

درگیری‌های پراکنده بین پلیس فرانسه و معترضان که در نانت با هم درگیر شدند، نقطه اشتعال تنش در هفته‌های اخیر بوده است. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت انبوه به گاز اشک آور متوسل شدند، اما معترضان فرانسوی و پلیس بیانیه ای را درباره نزدیک به ده نفر از اعضای این نیرو که روز پنجشنبه مجروح شدند، صادر کردند.

صدای آنها علیه مقررات احتمالی خاموش نشد. علاوه بر این، تقاضا برای مالیات از ثروتمندان تنها بلندتر شده است. در نهمین روز تظاهرات، جمعیت خشمگین ماکرون را به “دروغ” سرزنش کردند و دستور کار بازنشستگی را “تحقیر” او دانستند.

ممکن است اشاره شود که اعتراضات پانفرانسه ادامه یافته و شدت یافته است، اما موضع مکرون بدون تغییر باقی مانده است. رئیس جمهور فرانسه اخیراً در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: “به نظر شما من از انجام این اصلاحات لذت می برم؟ نه.” اما صد راه برای تعادل حساب ها وجود ندارد… این اصلاح ضروری است.»

در اینجا مهمترین تحولات اعتراضات در فرانسه از آغاز آنها در ژانویه 2023 آمده است:

  • چرا فرانسه اعتراض می کند؟

معترضان به دنبال پس گرفتن این لایحه یا برگزاری همه پرسی در مورد قانون احتمالی هستند. این لایحه قصد دارد سن طرح های بازنشستگی را افزایش دهد. در حال حاضر، یک فرد 62 ساله می تواند از این مزایا استفاده کند، با این حال، دولت مکرون پیشنهاد می کند که آن را به 64 سال افزایش دهد. دولت او استدلال کرده است که برای اطمینان از اینکه سیستم بازنشستگی سخاوتمندانه فرانسه از بین نرود، قانون جدیدی لازم است.

همچنین بخوانید | بیش از یک میلیون نفر در تظاهرات بازنشستگی فرانسه شرکت کردند، گاز اشک آور پرتاب شد، شهرداری آتش گرفت

بررسی ها نشان می دهد که از هر سه فرانسوی دو نفر مخالف تغییرات حقوق بازنشستگی هستند. از سوی دیگر، امانوئل مکرون گفت که این اقدام برای جلوگیری از فلج شدن سیستم به کسری های سنگین در دهه های آینده ضروری است. که معترضان گفتند که دولت باید از ثروتمندان مالیات بیشتری بگیرد.

یک گزارش نشان داد که در صورت امضای دولت سیاست بازنشستگی جدید، نزدیک به 52 درصد از معترضان در فرانسه قصد ادامه تظاهرات را دارند.

  • معترضان در فرانسه چه خواسته ای داشتند؟

اگرچه شهرها و روستاهای کوچکتر در فرانسه جمعیت کمتری را در روز پنجشنبه نشان دادند، اما تعدادی که توسط دولت فرانسه به اشتراک گذاشته شده است، اعلام کردند که 380000 تظاهرکننده در تظاهرات روز پنجشنبه شرکت کردند. این تعداد شامل 42000 نفر در تظاهرات پاریس بود.

اتحادیه ها از ژانویه سرپیچی کرده اند. آنها گفته اند که دولت امانوئل ماکرون می تواند سیستم بازنشستگی را از راه های دیگری بررسی کند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از یک معترض گفت: «این مطمئنا آخرین روز اعتصاب نیست».

  • آیا یک طرح بازنشستگی جدید در فرانسه مجاز است؟

تصمیم شورا که می تواند قانون را لغو کند یا آن را تعیین تکلیف کند امروز موعد مقرر است.

در حالی که اصلاحات در 16 مارس پس از استفاده دولت از مکانیزمی برای دور زدن آرای نمایندگان پارلمان فرانسه به تصویب رسید، این تصمیم توسط شورای قانون اساسی تایید خواهد شد. این نهاد می‌تواند لایحه‌ای را وتو کند و اگر تشخیص دهد که قانون اساسی را نقض می‌کند، بخشی یا تمام قوانین را حذف می‌کند. در حال حاضر تصمیم شورا در انتظار است.

همچنین بخوانید | فرانسه برای دومین اعتصاب سراسری علیه اصلاحات بازنشستگی آماده می شود

ماکرون روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که «تصمیم روز جمعه شورا به رویه‌های دموکراتیک و قانون اساسی پایان می‌دهد». با پایان دادن به اعتراضات سه ماهه، دولت قوانین جدید بازنشستگی را بلافاصله پس از تصمیم گیری شورا امضا خواهد کرد، اتفاقاً، منتقدان می گویند که این قوانین همانطور که در ماه گذشته بدون رای گیری در مجلس تصویب شد، مجاز خواهد بود.

  • در بحبوحه اعتراضات در فرانسه بسیار جلوتر است

ماکرون گفته است که پس از اعلام تصمیم شورا، نشستی با اتحادیه ها ترتیب خواهد داد. وی گفت که جلسه ای تشکیل خواهد شد تا پیشنهادات دیگر با رهبران اتحادیه ها بررسی شود. با این حال، منتقدان می گویند که رهبران برای بحث در مورد آن آماده نخواهند بود، اگر شامل لغو قانون بازنشستگی جدید نباشد.