“جنایت علیه بشریت”: اوکراین در ویدیوی سر بریدن یک زندانی در روسیه

نوشته گیتا موهان: پس از ویدئویی که ظاهراً سربازان روس در حال فیلمبرداری از خود در حال بریدن سر یک اسیر اوکراینی با چاقو بودند، اوکراین گفت: قتل یک اسیر جنگی اوکراینی در ویدئو، “نقض فاحش کنوانسیون ژنو” و “جنایت جنگی” بود.

وی افزود: «قتل یک اسیر جنگی اوکراینی که به صورت ویدئویی ضبط شده است، نقض فاحش کنوانسیون ژنو است و مطابق با مفاد قانون کیفری اوکراین و اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی، جنایت جنگی است. در بیانیه وزارت امور خارجه اوکراین آمده است که طبق اساسنامه رم، چنین اقداماتی می تواند به عنوان جنایت علیه بشریت نیز شناخته شود.

ارتش فدراسیون روسیه به ارتکاب جنایات جنگی وحشتناک در اوکراین ادامه می دهد. اوکراین از ویدیوی وحشتناکی که در آن سربازان روسی در حال جدا کردن یک اسیر جنگی اوکراینی هستند، وحشت زده شده است. جلادان روسی در حین ژست گرفتن مقابل دوربین، با بدبینی خاصی جان یک نفر را می گیرند.

همچنین بخوانید | حمله روسیه به باخموت تشدید می شود، اوکراین پس از افشای اطلاعات در مورد ضد حمله تجدید نظر می کند

اوکراین گفت این اولین بار نیست که ارتش روسیه با زندانیان اوکراینی رفتار غیرانسانی می کند. هزاران مورد در بوچا، ایرپن، گوستومل، بورودیانکا، اولنیوکا، ماریوپول و دیگر شهرها و روستاهای اوکراین گزارش شده است.

روسیه به عمد سیاست شکنجه، آزار فیزیکی، رفتار غیرانسانی، تحمیل عمدی رنج شدید، صدمات جدی بدنی و کشتار عمدی پرسنل نظامی و غیرنظامیان اسیر شده در اوکراین را اجرا می‌کند. ما از دفتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی می‌خواهیم که فوراً درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که توسط شهروندان فدراسیون روسیه در خاک اوکراین مرتکب شده‌اند، یک جنایت دیگر ارتش روسیه را بررسی کند.» بیانیه گفت.

«همه کسانی که در جنایات فجیع در اوکراین دخیل هستند، از جمله بالاترین رهبری فدراسیون روسیه و عاملان مستقیم، بدون شک مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که اقدامات فوری برای افزایش حمایت نظامی از اوکراین انجام دهد، که به محافظت از مردم اوکراین در برابر نسل‌کشی روسیه و آزادسازی تمام سرزمین‌های ما کمک می‌کند.»

به گزارش رویترز، آژانس امنیت داخلی اوکراین SBU اعلام کرد که تحقیقاتی را در مورد یک جنایت جنگی مشکوک به دلیل این ویدئو آغاز کرده است.

همچنین بخوانید | زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نامه ای به نخست وزیر مودی، از هند درخواست کمک های بشردوستانه کرد