حزب عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، دادگاه عالی را علیه محاکمه در دادگاه‌های نظامی تغییر می‌دهد

توسط Press Trust of India: حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، روز دوشنبه از دادگاه عالی علیه محاکمه غیرنظامیان دخیل در حملات 9 مه به تأسیسات ارتش در دادگاه های نظامی اعتراض کرد و تصمیم دولت را “نقض آشکار” قانون اساسی خواند. تضمین دادرسی عادلانه و دادرسی عادلانه

به گزارش ژئو تی وی، دادخواستی که توسط عمر ایوب خان، دبیر کل اضافی حزب ارائه شد، خواستار مداخله دادگاه عالی بر اساس بند 3 ماده 184 بود.

در این گزارش آمده است که این دادخواست 22 سؤال را به دادگاه عالی ارائه کرده است و از آن خواسته است تا نظر خود را در مورد دامنه قانون، اینکه آیا این درخواست نقض ماده 17 است یا خیر و آیا استقرار “تهدیدی برای نظام دموکراسی پارلمانی” است یا خیر.

این دادخواست همچنین از دادگاه می‌خواهد تا بررسی کند که آیا درخواست نیروهای مسلح “مخالفانه و فراتر از صلاحیت” است، زیرا دولت فدرال ادعا کرده بود که به دلیل وضعیت امنیتی در طول انتخابات نمی‌توان آنها را مستقر کرد.

«آیا محاکمه غیرنظامیان از طریق دادگاه‌های نظامی نقض آشکار تضمین‌های قانون اساسی برای دادرسی و دادرسی عادلانه و نقض تعهدات موجود پاکستان تحت میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و همچنین رویه قضایی تدوین‌شده توسط این دادگاه است؟» طبق دادخواست

این طومار همچنین «حمایت دولت فدرال» از گردهمایی عمومی را که توسط جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) در خارج از دادگاه عالی برگزار شد، که نشان دهنده «نگرش تبعیض آمیز» نسبت به استفاده از ماده 245 و بخش 144 بود، زیر سوال برد.

این گزارش همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا برچسب زدن حزب تحریک انصاف به عنوان “سازمان تروریستی” تاکتیکی برای عدم برگزاری انتخابات و “اخراج” حزب تحت رهبری عمران خان از روند انتخابات است یا خیر.

مجلس ملی، مجلس سفلی پارلمان پاکستان، روز دوشنبه، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس قوانین موجود از جمله قانون ارتش و قانون ضد تروریسم، شورشیان 9 مه را که در حملات به تأسیسات نظامی و دولتی دست داشتند، محاکمه خواهد کرد.

این قطعنامه که توسط خواجه آصف وزیر دفاع مطرح شده بود، پس از رای موافق اکثریت نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

در 9 می، عمران خان توسط تکاوران شبه نظامی پاکستان در یک پرونده فساد در حالی که در ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد بود که باعث ناآرامی در سراسر کشور شد، دستگیر شد.

برای اولین بار در تاریخ پاکستان، معترضان به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند و همچنین خانه یک فرمانده سپاه در لاهور را به آتش کشیدند.

پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را 10 نفر اعلام کرد، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی توسط پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.

هفته گذشته، مقامات ارشد ارتش قول دادند که آتش افروزان را که به تأسیسات نظامی و نظامی حمله کردند، از طریق محاکمه تحت قوانین مربوطه کشور، از جمله قانون سختگیرانه ارتش پاکستان و قانون اسرار رسمی، به عدالت بسپارند.

خان، یک بازیکن کریکت که تبدیل به سیاستمدار شده بود، در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته او بخشی از توطئه ایالات متحده بود که او را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه هدف قرار داده بود. ، چین و افغانستان.