حمله به رئیس جمهور روسیه: نقض امنیت یا عملیات پرچم دروغین؟

توسط بیدیشا سها، دیپتی یاداو:

روسیه اوکراین را به حمله به قلعه کرملین با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در تلاش برای ترور رئیس جمهور قدرتمند روسیه ولادیمیر پوتین متهم کرده است. طبق بیانیه روسیه که در رسانه ها منتشر شد، دو هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) به فاصله تقریباً 15 دقیقه به سمت مجلس سنا هدف قرار گرفتند و توسط پدافند هوایی روسیه با استفاده از سیستم های جنگ راداری سرنگون شدند.

با تاکید بر این که این اقدام “تروریستی” برای کشتن پوتین است، اعلام کرد که “هیچ قربانی و خسارت مادی وجود ندارد.” ویدئوهای تایید نشده‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، حداقل یک پهپاد را نشان می‌دهند که به ساختمان سنا، یکی از سازه‌های بزرگ‌تر داخل مجتمع کرملین برخورد می‌کند و باعث ایجاد آتش‌سوزی کوچکی می‌شود.

با این حال، در عصر دیپ‌فیک‌ها و پرچم‌های دروغین، به سختی می‌توان دلیلی بر این حمله باشد. در بیانیه دولت روسیه همچنین آمده است که قطعاتی از پهپادها در محوطه مجتمع کرملین پراکنده شده است.

مشاور زلنسکی دخالت اوکراین در این حمله را رد کرد و همچنین مدعی شد که این حمله نتیجه “نیروهای مقاومت محلی” بوده است. آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، شامگاه گذشته در یک رویداد گفت: “ما به سادگی نمی دانیم” و افزود که “من هر چیزی را که از کرملین خارج می شود با یک نمکدان بسیار بزرگ می برم.”

بازا، یک کانال تلگرامی با لینک به سازمان های مجری قانون روسیه، از جمله اولین کسانی بود که ویدئویی را منتشر کرد که نشان می داد یک شی پرنده به گنبد ساختمان سنای کرملین مشرف به میدان سرخ، محل رژه روز پیروزی نزدیک می شود. قبل از رسیدن به قلعه قرمز گسترده، در دود و آتش منفجر شد. پوتین قرار است سه شنبه آینده، در جشن اصلی میهن پرستانه روسیه، جشن پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم بر آلمان نازی، ریاست یک رژه نظامی بزرگ را در میدان سرخ نزدیک کرملین برگزار کند.

تجزیه و تحلیل موقعیت جغرافیایی محل حمله

در حالی که محل حمله تقریباً 850 کیلومتر از پایتخت اوکراین-کیف فاصله دارد، کوتاه‌ترین فاصله بین مرز سرزمینی کنونی اوکراین تا مجلس سنای کرملین تقریباً 450 کیلومتر است که با استفاده از داده‌های جغرافیایی توسط India Today’s OSINT (اطلاعات منبع باز) محاسبه شده است. تیم

تصاویر جغرافیایی حمله دوم هواپیماهای بدون سرنشین آسیب‌های حاشیه‌ای را نشان می‌دهد، زیرا یکی از پهپادها به ساختمان‌های پشت بام داخل مجتمع کرملین برخورد کرده و به دنبال آن یک انفجار کوچک رخ داد. کاخ بزرگ کرملین، با نام مستعار اقامتگاه پوتین در جنوب ساختمان سنا قرار دارد.

این نشان می دهد که اگر حادثه هواپیمای بدون سرنشین واقعاً یک حمله عمدی از سوی اوکراین بوده است، با هدف نشان دادن توانایی نفوذ به مرکز مسکو انجام شده است و به آخرین شکست شرم آور ارتش روسیه که در طول 14-14 مبارزه کرده است، می افزاید. جنگ ماهه

اوکراین در حال توسعه ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد خود و نزدیک شدن به مسکو است. طبق گزارش رویتر، یکی از حملات در ماه فوریه در نزدیکی شهر کولومنا، تقریباً 100 کیلومتری جنوب شرقی شهر، و ماه گذشته یکی از آنها در 30 کیلومتری شرق مسکو سقوط کرد. در یک حادثه جداگانه در 26 آوریل، آتش سوزی بزرگی در یک انبار سوخت در منطقه کراسنودار در جنوب روسیه رخ داد که بر اساس گزارش ها در نتیجه یک حمله پهپادی رخ داد. این حوادث حاکی از آن است که روسیه تعدادی از چنین حملات خفت‌بار پهپادی را به پایگاه‌های خود از جمله در کریمه اشغالی انجام داده است.

در حالی که منابع روسی همچنان اوکراین را مسئول چنین حملاتی می دانند، این واقعیت که این پهپادها توانستند امنیت احتمالا امن ترین مکان در مرکز روسیه را نقض کنند، سؤالات بیشتری را در مورد سیستم های ضد اطلاعاتی و دفاع هوایی روسیه ایجاد می کند.

مسکو با سیستم های جنگ راداری و موشک های پدافند هوایی دور می زند و کرملین نیز با سیستم جعل جی پی اس محافظت می شود. همچنین در رسانه های روسیه حدس زده می شود که این جعل به منظور محافظت از مقامات دولتی و ساختمان ها در برابر نظارت و حمله پهپادهای اوکراینی بوده است.

گزارش‌های قبلی رسانه‌ها نشان داد که شهرهای بزرگ روسیه به نظر می‌رسد در اواخر سال گذشته با اختلال گسترده GPS مواجه شده‌اند. تداخل سیگنال یا جعل نتیجه حمله اوکراین با هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد در عمق خاک روسیه است. جعل GPS می تواند به عنوان راهی برای توقف احتمالی پهپادهایی که برای ناوبری به GPS متکی هستند عمل کند.

پارازیت در شهرهای ساراتوف، ولگوگراد و پنزا روسیه از ابتدای دسامبر سال گذشته گزارش شده است. همه این شهرها در غرب روسیه و در فاصله چند صد کیلومتری مرز با اوکراین قرار دارند. برخی اختلالات GPS نیز در نزدیکی مرز روسیه با فنلاند ثبت شده است.

عصر جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین

در عصر الکترونیکی جنگ هواپیماهای بدون سرنشین، روسیه و اوکراین استفاده از پهپادها را در موقعیت‌های جنگی فعال ثبت کرده‌اند. با کمک اطلاعات در دسترس عموم از منبع باز، تیم OSINT ما 10 پهپاد از این قبیل را که به طور برجسته در این جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند نقشه‌برداری کرده‌اند – مهمات سرگردان مانند شاهد-136/131، ZALA Lancet، Switchblade 300 کروز و 600، Warmate، ایالات متحده Phoenix تحویل داده شده است. روح؛ پهپادهای شناسایی مانند Orlan 10، Erelon-3، Bayraktar TB-2. و پهپادهای تجاری مانند DJI Mavic 3T.

به ویژه، تنها دو مورد از این ها می توانند به داخل خاک روسیه نفوذ کنند و حمله ای را به عمق حدود 400 کیلومتر انجام دهند. شاهد-136 دارای برد 2000-2500 کیلومتر و اورلان-10 با برد 600 کیلومتر است. اما ذکر این نکته ضروری است که Orlan-10 یکی از پهپادهای شناسایی است که توسط شرکت دفاعی روسیه ساخته شده است و نمی‌توانست در اینجا مورد استفاده قرار گیرد.

شاهد 136 – پهپاد انتحاری ساخت ایران با روکش های فناوری رادارگریز برد وسیعی در حدود 2500 کیلومتر دارد. نمونه های قبلی نشان داده است که پهپاد مورد استفاده در داخل اوکراین به طور گسترده توسط نیروهای روسی مورد استفاده قرار می گیرد. این طیف از پهپادهای کامیکازه که به طور گسترده توسط ارتش روسیه مستقر شده اند نیز برای ایجاد حداکثر تخریب اصلاح شده اند.

اگر اوکراین در این مدت پهپادهای دوربرد دیگری طراحی کرده یا توانایی Bayraktar TB2 خود را اصلاح کرده است، در حال حاضر نمی‌توانیم مطمئن شویم.

حباب امنیتی پوتین

حتی قبل از شیوع بیماری همه گیر، رئیس جمهور ولادیمیر وی. پوتین تنها در محدوده یک “حباب امنیتی فشرده” عمل کرده است. قلعه سرخ کرملین که مقامات روسی مدعی شده‌اند روز گذشته هدف حمله پهپاد اوکراینی قرار گرفته است، هم محل اقامت رسمی رئیس‌جمهور و هم دفتر اصلی وی است که آن را به قلب این حباب تبدیل کرده است. هم دفتر اصلی و هم آپارتمان او در کاخ سنا هستند، یک سازه گنبدی زرد رنگ که در فیلم‌های ویدئویی که به نظر می‌رسد یک پهپاد در حال انفجار است، قابل مشاهده است.

سرویس گارد فدرال سازمانی است که در پشت امنیت رئیس جمهور فدراسیون روسیه قرار دارد و اغلب برای پنهان کردن مکان او تلاش زیادی می کند. آقای کاراکولوف افسر ارشد امنیتی پوتین در اوایل آوریل به یک رسانه خبری مخالف مستقر در لندن گفت که گزارش‌های رسمی گاهی اوقات او را در یک مکان توصیف می‌کنند که واقعاً در جای دیگری بوده است.

حال، اگر این یک حمله اوکراینی بود که احتمالاً توسط واحد اطلاعات نظامی به دقت برنامه ریزی می شد، در ابتدا به عنوان تصویری نمادین از برنامه سیاسی آن انجام شد. با توجه به تعداد اندک پهپادهایی که در برد با کلاهک نسبتاً کوچکی قرار دارند، به سختی اینطور است که آنها تصور ترور رئیس جمهور روسیه را داشته باشند. همچنین، این واقعیت که پوتین در خارج از شهر در محل اقامت خود در نوو-اگوریوو گزارش شده است.

از ویدئوها مشخص نیست که آیا اشیاء پهپاد خود به خود منفجر شده اند یا توسط پدافندهای ضد پهپاد روسیه رهگیری شده اند. به گفته یکی از رهبران اپوزیسیون روسیه تبعیدی، مقامات روسی به جای انکار این حمله، به “عدم دفاع هوایی، آسیب پذیری، ضعف و درماندگی” خود اعتراف کردند.

برای این موضوع، جامعه وبلاگ نویسی جنگ حدس می‌زند که این یک تمرین «پرچم دروغین» بود که توسط پوتین برای خشم مردم روسیه و همچنین بهانه‌ای برای تحریک یا بربریت‌های بیشتر برگزار شد. حملات پرچم دروغین، حملاتی است که توسط یک دولت به نیروهای خودی انجام می‌شود تا ظاهراً یک اقدام خصمانه توسط یک حریف ایجاد شود و قصد دارد تقصیر را به گردن دشمن دیگر انداخته باشد. اینها تاکتیک های شناخته شده ای از جنگ سازمان یافته با هدف فریب دشمن برای به دست آوردن مزیت نظامی است.

با این حال، نظریه پرچم نادرست تنها یک نظریه توطئه باقی می ماند تا زمانی که شواهد کافی برای اثبات آن وجود داشته باشد.

همچنین بخوانید | ناتو نگران است روسیه به کابل های زیردریایی خود در اتحادیه اروپا ضربه بزند

همچنین RAED | 21 کشته در حمله روسیه به خرسون، صدای انفجار در کیف پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین در کرملین شنیده شد