خادم حسین رضوی: فعال کفر پاکستان که سردرد بزرگی برای دولت شد

مبلغ اسلامگرای تندرو خادم حسین رضوی ، معروف به فعال کفر پاکستان ، روز گذشته در بیمارستانی در لاهور درگذشت. علت مرگ هنوز مشخص نیست. برخی گزارش ها از پاکستان مرگ خادم حسین رضوی را به Covid-19 و برخی دیگر به نارسایی قلبی نسبت داده اند. او دچار تب و مشکلات تنفسی منجر به مرگ شد.

خادم حسین رضوی ، 54 ساله ، از زمان تصادف جاده ای در سال 2006 که به ویلچر محدود شده بود ، رئیس حزب تحریک لبیک پاکستان (TLP) بود و آخرین بار در هفته گذشته در اعتراض به انتشار کارتون های حضرت محمد (ص) در اسلام آباد دیده می شد توسط یک مجله در فرانسه

سه کشور اسلامی

اعتراض هفته گذشته سومین محاصره بزرگ اسلام آباد ، پایتخت پاکستان طی پنج سال گذشته توسط خادم حسین رضوی بود. اولین بار او در سال 2016 بود ، هنگامی که او معترضین را به متوقف کردن اسلام آباد سایر مناطق کشور خواستار به دار آویختن آسیای بی بی ، یک زن مسیحی متهم به کفر ، و توسط دادگاه در سال 2010 محکوم شد. او سرانجام توسط دادگاه عالی پاکستان تبرئه شد در سال 2018

در سال 2017 ، وی بار دیگر طرفداران خود را در اسلام آباد خواستار استعفای زاهید حمید ، وزیر حقوق وقت پاکستان شد ، ادعای کفر برای پیشنهاد تغییر در فرم های سوگند توسط قانون گذاران منتخب. حمید مجبور به استعفا شد.

این اعتراضات چندین هفته به طول انجامیده بود و شاهد درگیری شدید با پلیس بود که منجر به مرگ حداقل نیمی از دوازده نفر شد. در آن زمان ، خادم حسین رضوی ادعا کرده بود که وی و پیروانش اسلام آباد را برای محافظت از خاتم نبووت قلمداد کرده اند. [the belief in the finality of Prophet Muhammad].

RISE RIZVI در پاکستان

در این زمان ، خادم حسین رضوی به دولت در پاکستان نشان داده بود که می تواند با شور و اشتیاق مذهبی ، تشکیلات را به زانو درآورد. اما ظهور وی از سال 2011 هنگامی آغاز شد که وی یکی از چهره های ملی پس از ترور سلمان تصیر ، فرماندار وقت پنجاب پاکستان توسط یکی از پیروانش تبدیل شد. خادم حسین رضوی هزاران نفر از پیروان خود را به عنوان امام جماعت مسجد پیر مکی لاهور جمع کرده بود.

ممتاز قدری قاتل ، محافظ Taseer بود که به دلیل پخش مخالفت با قانون کفر کشته شد. خادم حسین رضوی دست به تحریکاتی برای آزادی قدری زد. این تحریک به مدت پنج سال ادامه داشت و آویختن قدری آن را به لباسی به نام Tehreek-Labbaik Ya Rasool Allah تبدیل کرد. خادم حسین رضوی حمایت از قانون کفر پاکستان را هدف خود اعلام کرد.

پیش از نظرسنجی های پارلمانی 2018 در پاکستان ، خادم حسین رضوی لباس خود را به یک حزب سیاسی با نام تحریک لبیک پاکستان (TLP) تغییر داد و بدون موفقیت زیادی در انتخابات شرکت کرد.

سرپیچی برای تأسیس

خادم حسین رضوی نتوانست در انتخابات اثری از خود نشان دهد اما لباس وی بیش از 22 رأی رای کسب کرد که به او اعتماد به نفس داد تا در گردهمایی های خود از قضات دادگاه و حتی ژنرال های ارتش پاکستان انتقاد کند. او درگیری آشکاری با قدرتمندان در تشکیلات پاکستان داشت. تبرئه Aasia Bibi توسط دادگاه عالی پاکستان در اکتبر 2019 باعث شد که خادم حسین رضوی بار دیگر به خیابان ها برخورد کند.

اما به اتهام تروریسم دستگیر و به زندان انداخته شد. وی پس از بیش از شش ماه در ماه مه 2019 از زندان بیرون آمد. در طی چند ماه آینده ، او نسبتاً کم مشخصات ماند. اما خادم حسین رضوی در ماه های اخیر بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. جلسات عمومی او هواداران خود را با شعارهایی فریاد می زدند و قول می دادند برای مبارزه با کفر هر کاری انجام دهند. حملات اخیر اسلام آباد اثبات قدرت گرفتن خادم حسین رضوی و تبدیل شدن او به یک سردرد بزرگ برای دستگاه پاکستانی بود.

اینکه عماد خان نخست وزیر پاکستان در اظهار تسلیت درگذشت وی ، با ارسال یک توئیت در اواخر شب پنجشنبه ، می تواند از میزان نفوذ خادم حسین ریزوی در پاکستان برخوردار باشد. و آن نماز تشییع جنازه برای او در مینار پاکستان ، بنای یادبود ملی کشور ، در روز شنبه برگزار می شود.