دادگاه ایالات متحده به طور موقت محدودیت مصرف قرص سقط جنین را متوقف کرد | داستان تا اینجای کار

توسط میز جهانی هند امروز: ساموئل آلیتو قاضی دیوان عالی ایالات متحده روز جمعه به طور موقت احکام دادگاه بدوی را که محدودیت هایی را برای دسترسی به قرص سقط جنین میفپریستون تعیین می کرد، متوقف کرد. وقفه پنج روزه به قضات مهلت می دهد تا در مورد اینکه آیا احکام دادگاه بدوی مبنی بر محدود کردن تأییدیه سازمان غذا و داروی دارو (FDA) باید اعمال شود یا خیر، تصمیم بگیرند.

آلیتو همچنین همان قاضی دادگاه عالی است که حکمی را صادر کرد که تصمیم Roe vs Wade را در ژوئن 2022 لغو کرد.

این یک هفته بعد می آید قاضی منطقه ای ایالات متحده متیو کاکسماریک، منصوب ترامپ در تگزاس، دستور توقف داد در مورد تایید فدرال میفپریستون

دادگاه عالی تعیین خواهد کرد که چه بخش هایی از حکم Kacsmaryk می تواند تا زمانی که پرونده ادامه دارد لازم الاجرا باشد.

دولت بایدن و آزمایشگاه دانکو، سازنده این قرص، از قضات خواستند تا مداخله کنند.

داستان تا اینجا

  • در 7 آوریل، دو قاضی فدرال در تگزاس و واشنگتن احکام متناقضی در مورد قانونی بودن قرص سقط جنین میفپریستون صادر کردند. قاضی منطقه ای ایالات متحده متیو کاکسماریک، منصوب ترامپ در تگزاس، دستور توقف تایید فدرال مایفپریستون را صادر کرد.

    FDA در سال 2000 میفپریستون را تایید کرد و از آن زمان به طور گسترده در کشور برای سقط جنین دارویی مورد استفاده قرار گرفت. حکم قاضی Kacsmaryk به سازمان غذا و دارو دستور داده بود تا تاییدیه mifepristone را حفظ کند و گفت که این دارو نباید تا زمانی که تاییدیه آن مورد بررسی مجدد قرار می گیرد در دسترس باشد.

    درخواست برای باقی ماندن تاییدیه FDA توسط میفپریستون توسط چهار گروه ضد سقط جنین به رهبری اتحاد برای پزشکی بقراط به همراه چهار پزشک ضد سقط جنین ارائه شد.

  • میفپریستون یکی از دو دارویی است که برای سقط جنین دارویی در ایالات متحده استفاده می شود، همراه با میزوپروستول، که برای درمان سایر شرایط پزشکی نیز استفاده می شود. ترکیب این دو دارو برای خاتمه بارداری در 10 هفته اول تجویز می شود.

    این یک روش ایمن و موثر برای سقط جنین است که میزان موفقیت آن بیش از 95 درصد است. همچنین نسبت به سقط جراحی کمتر تهاجمی است و به افراد اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر این فرآیند داشته باشند.

    درخواست گروه‌های ضد سقط جنین علیه تأیید FDA ادعا می‌کرد که این دارو هنگام تأیید میفپریستون از فرآیند نامناسبی استفاده می‌کرد و ایمنی دارو را در هنگام استفاده توسط دختران زیر 18 سال برای خاتمه بارداری در نظر نمی‌گرفت.

  • روز چهارشنبه، پنجمین دادگاه استیناف حوزه ایالات متحده در نیواورلئان، حکم داد که تاییدیه FDA در مورد میفپریستون باید به قوت خود باقی بماند و حکم قاضی کاکسماریک را نادیده گرفت. طبق گزارش آسوشیتدپرس، اگر حکم دادگاه تجدیدنظر نبود، این دارو از روز شنبه در برخی مکان‌ها در دسترس نبود.

    با این حال، این حکم یک چراغ سبز مستقیم به قرص سقط جنین نبود. طبق این حکم، این دارو به جای 10 هفته، فقط در هفت هفته اول بارداری قابل استفاده است. علاوه بر این، نمی توان آن را از طریق پست به شخصی که ابتدا به مطب مراجعه نمی کند، داد.

  • حکم ساموئل آلیتو، قاضی دیوان عالی در روز جمعه، حفظ موجودی فعلی مایفپریستون در انتظار دستور بیشتر از سوی خود یا کل دادگاه بود. دستور او چند ساعت قبل از اجرایی شدن محدودیت ها صادر شد.

    او از رقبا خواست تا سه شنبه به درخواست های وزارت دادگستری و دانکو پاسخ دهند. این حکم اواخر روز چهارشنبه به پایان می رسد و انتظار می رود دادگاه تا آن زمان در مورد این موضوع تصمیم گیری کند.

  • کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، گفت که مبارزه دولت بایدن برای دفاع از در دسترس بودن میفپریستون “در مواجهه با حملات مداوم به سلامت زنان انجام می شود.”

    وزارت دادگستری در دادخواست خود به دیوان عالی گفت که این اولین بار است که دادگاهی شرایط FDA را در مورد تایید دارو بر اساس عدم موافقت با قضاوت آژانس در مورد ایمنی لغو می کند. در حالی که دادگاه‌های پایین‌تر را به دلیل دستیابی به «نتیجه بی‌سابقه تنها از طریق یک سری اشتباهات اساسی» مورد انتقاد قرار می‌دهد: «بسیار کمتر این کار پس از سال‌ها اجرا شدن آن شرایط انجام شده است».

    مبارزه برای دسترسی به میفپریستون تقریباً یک سال پس از حکم ژوئن 2022 توسط دادگاه عالی ایالات متحده انجام می شود که تصمیم مهم Roe v Wade در سال 1973 برای قانونی کردن سقط جنین را لغو کرد.