دادگاه عالی پاکستان اجرای لایحه ای را که با هدف کاهش اختیارات رئیس قاضی است متوقف کرد

توسط Press Trust of India: دادگاه عالی پاکستان با نادیده گرفتن درخواست ها مبنی بر توقف مداخله در حوزه پارلمان، روز پنجشنبه عملیات اجرایی لایحه ای را با هدف کاهش اختیارات رئیس دیوان عالی متوقف کرد.

قانونگذاران روز دوشنبه برای دومین بار لایحه 2023 دیوان عالی (عمل و رویه) را به تصویب رساندند تا قدرت رئیس دیوان عالی را برای انجام اقدامات متقابل و تشکیل هیئتی از قضات برای رسیدگی به پرونده ها کاهش دهد.

یک هیئت هشت نفره به ریاست عمر عطا بندیال، رئیس قاضی، اولین جلسه استماع دست کم سه دادخواست را برگزار کرد که این لایحه را که هنوز به قانون تبدیل نشده است، برگزار کرد زیرا رئیس جمهور عارف علوی آن را تایید نکرده است. اما هفته آینده پس از گذشت ده روز از تصویب آن در مجلس، حتی بدون امضای علوی به قانون تبدیل می شود.

دادگاه مشاهده کرد که در ابتدا قانون پیشنهادی، اختیارات دادگاه عالی را برای تنظیم قوانین خود نقض می کند و مستحق استماع توسط دادگاه است.

دادگاه در دستور خود پس از استماع اظهار داشت که هرگونه دخل و تصرف در رویه و رویه خود، حتی در مورد آزمایشی ترین ارزیابی ها، به نظر می رسد «مخالف استقلال قوه قضائیه باشد، صرف نظر از اینکه مقررات چقدر بی ضرر، خوش خیم یا حتی مطلوب باشد. ممکن است در چهره به نظر برسد.

“بنابراین بدینوسیله به شرح زیر دستور و دستور داده می شود. لحظه ای که لایحه موافقت رئیس جمهور را دریافت می کند یا (بر حسب مورد) چنین تلقی می شود که چنین موافقتی صادر شده است، سپس از همان لحظه به بعد و تا دستورات بعدی دادگاه اعلام کرد، عملی که به وجود می‌آید نباید اثری داشته باشد، اثری داشته باشد یا به آن عمل شود.

این دادگاه همچنین اخطاریه هایی را برای احزاب سیاسی، دولت فدرال، دادستان کل، شورای وکلای پاکستان (PBC)، کانون وکلای دادگاه عالی پاکستان و سایر پاسخ دهندگان در این پرونده صادر کرد.

بعداً، رسیدگی به 2 مه به تعویق افتاد. پیش از این، نمایندگان احزاب سیاسی که بخشی از دولت ائتلافی هستند، از دادگاه به دلیل تعیین وقت رسیدگی به دادخواست ها علیه این لایحه انتقاد کردند. آنها در یک کنفرانس مطبوعاتی خواستار توقف این جلسه شدند.

طرفین نیز نسبت به اعضای نیمکت نشینان محفوظات شدیدی از خود نشان دادند. به طور جداگانه، مجلس قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن خواستار انحلال هشت قاضی بزرگتر شد.

قطعنامه ارائه شده توسط آقا رفیع الله، نماینده حزب مردم پاکستان با اکثریت آرا تصویب شد. بر اساس این قطعنامه، مجلس سفلی این شعبه هشت نفره را که دو قاضی ارشد دادگاه عالی را مستثنی کردند، رد کرد.

این سازمان استدلال کرد که قانون اساسی تنها مسئولیت پارلمان است و مجلس به تصمیم دادگاه عالی با “نگرانی” می نگرد. این سازمان نسبت به عدم حضور قضات ارشد در نیمکت بزرگتر ابراز نگرانی کرد.