دادگاه پاکستان ادعای مالکیت پیشاور هاولی راج کاپور را رد کرد

توسط Press Trust of India: دادگاه پاکستان دادخواستی را رد کرد که به دنبال مالکیت بر هاولی بازیگر افسانه ای بالیوود راج کاپور در شهر تاریخی محصور شده در اینجا در مرکز استان خیبر پختونخوا بود که توسط دولت استانی در سال 2016 به عنوان میراث ملی اعلام شد.

شعبه دو نفره دادگاه عالی پیشاور متشکل از قاضی اشتیق ابراهیم و عبدالشکور روز پنجشنبه پرونده مالکیت خواهان را رد کرد.

دادگاه این دادخواست را با توجه به حکم قبلی همان دادگاه در رابطه با روند به دست آوردن هالی بازیگر افسانه ای دیلیپ کومار در بازار معروف قیس خوانی پیشاور که قبلاً توسط دولت فدرال به رهبری نخست وزیر وقت به عنوان میراث ملی اعلام شده بود رد کرد. وزیر نواز شریف

دادستان کل اضافی استان خیبر پختونخوا به دادگاه گفت که اداره باستان شناسی این استان طی اطلاعیه ای در سال 2016 کاپور هاولی را به عنوان میراث ملی اعلام کرده است.

در این مورد، قاضی شکور از بخش باستان شناسی پرسید که آیا آنها اسناد یا مدرکی دارند که نشان دهد خانواده راج کاپور تا به حال در هالی زندگی می کرده اند یا خیر.

وکیل صباح الدین خطاک، وکیل مدافع خواهان، سعید محمد، به دادگاه گفت که پدر خواهان، عمارت را طی یک مزایده در سال 1969 پس از مناقصه رقابتی خریداری کرده، هزینه آن را پرداخت کرده و تا شروع فرآیند تملک به عنوان مالک مطلق باقی مانده است. توسط دولت استانی آغاز شد.

وی همچنین مدعی شد که هیچ سندی در هیچ اداره ای از دولت استانی وجود ندارد که ثابت کند مرحوم راج کاپور و خانواده اش تا به حال در این ملک زندگی کرده یا مالک آن بوده اند.

با این حال، دادگاه به وکیل گفت که موضوع باید به دادگاه مدنی کشیده شود.

این عمارت در حال حاضر در وضعیت بسیار فرسوده ای قرار دارد و صاحبان فعلی آن می خواهند با توجه به موقعیت عالی آن، ساختار را تخریب کرده و یک میدان تجاری بسازند. با این حال، همه این حرکات متوقف شد زیرا بخش باستان شناسی می خواست عمارت را حفظ کند و اهمیت تاریخی آن را در نظر بگیرد.

خانه اجدادی راج کاپور، معروف به کاپور هاولی، در بازار معروف قیس خوانی پیشاور واقع شده است. بین سال های 1918 و 1922 توسط پدربزرگ این بازیگر افسانه ای دوان باشوارنات کاپور ساخته شد. راج کاپور و عمویش تریلوک کاپور در اینجا به دنیا آمدند.

ریشی کاپور و برادرش راندیر در دهه 1990 از این سایت بازدید کرده بودند.