در حالی که رهبران جهان روسیه را تحریم کردند، زلنسکی از اوکراین برای شرکت در اجلاس G7 وارد هیروشیما شد.

توسط آسوشیتدپرسولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه برای گفتگوهای دیپلماتیک با رهبران قدرتمندترین دموکراسی‌های جهان وارد ژاپن شد، زیرا آنها تحریم‌ها را برای مجازات مسکو به دلیل تهاجم 15 ماهه این کشور به اوکراین تشدید می‌کنند.

ژاپن میزبان گفت، تصمیم زلنسکی برای بازدید از هیروشیما ناشی از “خواست قوی” او برای شرکت در مذاکرات با گروه هفت و سایر کشورهایی است که بر دفاع کشورش در برابر روسیه تأثیر خواهند گذاشت.

تقویت حمایت بین المللی یک اولویت کلیدی برای اوکراین است، زیرا این کشور برای آنچه به عنوان یک فشار بزرگ در نظر گرفته می شود برای بازپس گیری سرزمین های تصرف شده توسط روسیه در جنگی که در فوریه سال گذشته آغاز شد، آماده می شود. سفر زلنسکی تنها چند ساعت پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده با اجازه آموزش بر روی جت‌های جنگنده قوی ساخت آمریکا موافقت کرد و زمینه را برای انتقال نهایی آنها به اوکراین فراهم کرد.

“ژاپن. G7. جلسات مهم با شرکا و دوستان اوکراین. امنیت و افزایش همکاری برای پیروزی ما. صلح امروز نزدیک‌تر خواهد شد.»

یک مقام اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران درباره این مذاکرات توضیح داد، گفت زلنسکی روز یکشنبه در دو جلسه جداگانه شرکت خواهد کرد. اولین جلسه تنها با اعضای گروه 7 خواهد بود و بر جنگ در اوکراین متمرکز خواهد بود. دومین نشست شامل گروه 7 و سایر کشورهای دعوت شده برای شرکت در نشست خواهد بود و بر صلح و ثبات تمرکز خواهد کرد.

همچنین بخوانید | نخست وزیر مودی در حاشیه G7 با زلنسکی اوکراین، اولین نشست پس از تهاجم روسیه به گفتگو می‌پردازد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که جو بایدن و زلنسکی در این اجلاس تعامل مستقیم خواهند داشت. روز جمعه، بایدن حمایت خود را از آموزش خلبانان اوکراینی بر روی جت های جنگنده F-16 ساخت ایالات متحده، پیشروی در نهایت ارائه این هواپیماها به نیروی هوایی اوکراین، اعلام کرد.

گروه 7 در بیانیه مشترک خود روز شنبه متعهد شد که فشارها را تشدید کند.

«جنگ تجاوزگرانه وحشیانه روسیه تهدیدی برای کل جهان است که هنجارها، قواعد و اصول اساسی جامعه بین‌المللی را نقض می‌کند. این گروه گفت: ما حمایت تزلزل ناپذیر خود از اوکراین را تا زمانی که برای ایجاد یک صلح جامع، عادلانه و پایدار لازم است، مجدداً تأیید می کنیم.

رهبران جهان با یک اقدام متعادل کننده در G7 در هیروشیما مواجه شده اند، زیرا آنها به دنبال رسیدگی به مجموعه ای از نگرانی های جهانی هستند که توجه فوری را می طلبد، از جمله تغییرات آب و هوا، هوش مصنوعی، فقر و بی ثباتی اقتصادی، گسترش سلاح های هسته ای و مهمتر از همه، جنگ در اوکراین.

چین، اقتصاد شماره 2 جهان، در پیوند بسیاری از این نگرانی ها قرار دارد.

نگرانی فزاینده ای در آسیا وجود دارد که پکن، که به طور پیوسته برنامه تسلیحات هسته ای خود را توسعه می دهد، می تواند تلاش کند تایوان را با زور تصرف کند و جرقه درگیری گسترده تری را برانگیزد. چین این جزیره خودگردان را متعلق به خود می‌داند و مرتباً کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی را در نزدیکی آن می‌فرستد.

رهبران گروه هفت با صدور بیانیه‌ای هشدار دادند که «تسریع در افزایش زرادخانه هسته‌ای خود بدون شفافیت (یا) گفتگوی معنادار، ثبات جهانی و منطقه‌ای را نگران می‌کند.

سالیوان درباره این بیانیه گفت: «ما به دنبال همکاری با چین در موضوعات مورد علاقه دوجانبه هستیم. ما برای رفع نگرانی های مهم خود با چین در زمینه های مختلف تلاش خواهیم کرد.»

در بیانیه رهبران کره شمالی آمده است که کره شمالی که در تلاش برای تکمیل برنامه هسته ای با هدف هدف قرار دادن سرزمین اصلی ایالات متحده، موشک های خود را با سرعتی وحشتناک آزمایش می کند، باید به طور کامل جاه طلبی های بمب هسته ای خود را کنار بگذارد، «از جمله هرگونه آزمایش یا پرتاب هسته ای بیشتر. که از فناوری موشک بالستیک استفاده می کنند. کره شمالی بر اساس معاهدات بین المللی هسته ای نمی تواند و هرگز وضعیت یک کشور دارای سلاح هسته ای را نخواهد داشت.

چراغ سبز آموزش اف-16 جدیدترین تغییری است که دولت بایدن در راستای تجهیز اوکراین به تسلیحات پیشرفته تر و کشنده تر، پس از تصمیمات قبلی برای ارسال سامانه های پرتاب موشک و تانک های آبرامز، انجام داده است. ایالات متحده تاکید کرده است که برای دفاع از خود به اوکراین سلاح می فرستد و از حملات اوکراین به خاک روسیه جلوگیری کرده است.

سالیوان گفت: «ما به لحظه‌ای رسیده‌ایم که زمان آن رسیده است که دوباره به پایین نگاه کنیم و بگوییم که اوکراین به عنوان بخشی از یک نیروی آینده به چه چیزی نیاز دارد تا بتوانیم در برابر تجاوز روسیه در حالی که به جلو می‌رویم بازدارنده و دفاع کنیم.» .

همچنین بخوانید | پاکستان باید محیطی عاری از تروریسم را تضمین کند: نخست وزیر مودی در حاشیه نشست G7

رهبران گروه 7 موج جدیدی از تحریم‌های جهانی را علیه مسکو و همچنین برنامه‌هایی برای افزایش اثربخشی مجازات‌های مالی موجود به منظور محدود کردن تلاش‌های جنگی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اجرا گذاشته‌اند. روسیه در حال حاضر تحت تحریم ترین کشور جهان است، اما سوالاتی در مورد اثربخشی آن وجود دارد.

رهبران گروه ۷ در بیانیه‌ای که پس از نشست‌های پشت درهای بسته منتشر شد، گفتند: «حمایت ما از اوکراین متزلزل نخواهد شد». آنها متعهد شدند “در برابر جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی، غیرقابل توجیه و غیرقابل تحریک روسیه علیه اوکراین با هم بایستند.”

آنها گفتند: “روسیه این جنگ را آغاز کرد و می تواند به این جنگ پایان دهد.”

زلنسکی همواره از جت های جنگنده غربی برای تقویت دفاعی کشورش خواسته است. از آنجایی که اوکراین دفاع هوایی خود را با مجموعه ای از سیستم های ضد هوایی ارائه شده توسط غرب بهبود بخشیده است و برای آغاز یک حمله متقابل علیه روسیه آماده می شود، مقامات بر این باورند که این جت ها می توانند برای امنیت بلندمدت این کشور ضروری باشند.

بایدن به رهبران گفت، تصمیمات بایدن در مورد زمان، تعداد و چه کسی جت های جنگنده نسل چهارم F-16 را در ماه های آینده و در حالی که آموزش در حال انجام است، اتخاذ خواهد شد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز شنبه به طور جداگانه با نارندرا مودی، نخست وزیر هند، که میزبان گردهمایی رهبران جهان G20 در اواخر سال جاری میلادی است، گفتگو کرد. کیشیدا در طول دیدارشان تاکید کرد که تلاش‌ها برای تغییر با زور نباید در هیچ کجای دنیا قابل تحمل باشد – اشاره احتمالی به حمله روسیه به اوکراین و هشداری به چین در مورد تایوان.

هند، بزرگترین دموکراسی جهان، در نظرات خود در مورد جنگ در اوکراین سنجیده شده است و از محکومیت آشکار تهاجم روسیه اجتناب کرده است. در حالی که هند روابط نزدیک با ایالات متحده و متحدان غربی آن دارد، همچنین یکی از خریداران عمده تسلیحات و نفت روسیه است.

تحریم‌های اخیر علیه روسیه شامل محدودیت‌های شدیدتر برای افراد و شرکت‌هایی است که قبلاً تحریم شده‌اند و در تلاش‌های جنگی شرکت دارند. بیش از 125 فرد و سازمان در 20 کشور تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته اند.

علاوه بر این، الزامات گزارش‌دهی جدیدی برای افراد و شرکت‌هایی که هر گونه علاقه‌ای به دارایی‌های بانک مرکزی روسیه دارند، صادر شد. وزارت خزانه داری ایالات متحده گفت که هدف این است که “نقشه کامل دارایی های روسیه را که تا زمانی که روسیه خسارتی را که به اوکراین وارد کرده است را پرداخت نکند، در حوزه های قضایی G7 بی حرکت می ماند.”

کشورهای گروه 7 گفتند که تلاش خواهند کرد تا روسیه را از استفاده از سیستم مالی بین‌المللی برای پیگرد قانونی جنگ خود بازدارند و از دیگر کشورها خواستند که حمایت و تسلیحات روسیه را متوقف کنند «وگرنه با هزینه‌های سنگین مواجه خواهند شد».

رهبران این اجلاس را با بازدید از یک پارک صلح که به ده ها هزار نفری که در اولین انفجار بمب اتمی در زمان جنگ در جهان کشته شدند، آغاز کردند. کیشیدا که نماینده هیروشیما در پارلمان است، می‌خواهد خلع سلاح هسته‌ای کانون اصلی بحث‌ها باشد.

تماشا کنید | دست دادن و در آغوش گرفتن، هدیه مودی-بایدن در اجلاس G7 در ژاپن به نمایش گذاشته شد

بایدن که پس از اقامت در ژاپن از برنامه سفر به پاپوآ گینه نو و استرالیا صرف نظر کرد تا بتواند به مذاکرات محدودیت بدهی در واشنگتن بازگردد، قرار ملاقات روز شنبه در حاشیه G-7 با رهبران به اصطلاح چهارگانه گذاشت. مشارکت، متشکل از ژاپن، استرالیا، هند و ایالات متحده.

رهبران گروه 7 همچنین در مورد تلاش‌ها برای تقویت اقتصاد جهانی و رسیدگی به قیمت‌های فزاینده که خانواده‌ها و بودجه‌های دولت را در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین تحت فشار قرار می‌دهد، گفتگو خواهند کرد.

یک مقام آمریکایی گفت که رهبران روز شنبه بیانیه مشترکی را صادر خواهند کرد که در آن پروژه‌های جدید در ابتکار توسعه زیرساخت‌های جهانی G7 که قرار است جایگزینی برای دلارهای سرمایه‌گذاری چین به کشورها ارائه دهد، تشریح خواهند کرد.

G7 شامل ژاپن، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ایتالیا و همچنین اتحادیه اروپا است.