در میان افزایش تنش ها، هزاران اسرائیلی به سمت پاسگاه “غیرقانونی” کرانه باختری راهپیمایی کردند

در میان افزایش تنش ها، هزاران اسرائیلی به سمت پاسگاه “غیرقانونی” کرانه باختری راهپیمایی کردند

هزاران نفر از اسرائیلی‌ها در حالی که پرچم‌های کشور را به اهتزاز درآوردند و شعارهای مذهبی سر دادند، در حالی که تنش‌ها بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها افزایش یافته، تظاهرات اعتراضی را به سمت پاسگاه اویاتار در کرانه باختری برپا کردند.

شهرک نشینان اسرائیلی روز دوشنبه یک راهپیمایی اعتراضی از تقاطع تاپواچ به سمت پاسگاه شهرک نشینان اسرائیلی در اویاتار در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل برگزار کردند (عکس: رویترز)

شهرک نشینان اسرائیلی روز دوشنبه یک راهپیمایی اعتراضی از تقاطع تاپواچ به سمت پاسگاه شهرک نشینان اسرائیلی در اویاتار در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل برگزار کردند (عکس: رویترز)

توسط میز جهانی هند امروز: وزرای دولت دست راستی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به همراه هزاران نفر از اسرائیلی ها روز دوشنبه برای حمایت از شهرک هایی که طبق قوانین بین المللی غیرقانونی تلقی می شوند، به سمت یک پاسگاه تخلیه شده یهودیان در کرانه باختری راهپیمایی کردند.

به گزارش رویترز، اسرائیلی‌ها در سراسر کشور در حالی که شعارهای مذهبی سر می‌دادند و پرچم‌های اسرائیل را در تعطیلات عید پسح سر می‌دادند، به سمت پاسگاه اویاتار راهپیمایی کردند.

در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، 19 نفر در نزدیکی بیتا زخمی شدند، زیرا سربازان اسرائیلی در پاسخ به تظاهرکنندگان فلسطینی با گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور شلیک کردند. به گفته هلال احمر فلسطین، 17 مجروح با گلوله پلاستیکی آسیب دیدند و دو نفر از آنها بر اثر کپسول گاز از ناحیه سر آسیب دیدند.

از ژانویه امسال، بیش از 90 فلسطینی و 19 اسرائیلی و خارجی جان خود را در میان خشونت‌های جاری از دست داده‌اند.

همچنین بخوانید | تماس فلسطین با آمریکا و سازمان ملل در حالی که سربازان اسرائیلی دوباره به نمازگزاران مسجد الاقصی حمله کردند | امتیازهای برتر

یوسی داگان، رهبر شورای منطقه‌ای ساماریا به نمایندگی از شهرک‌نشینان شمال کرانه باختری، در بیانیه‌ای گفته است که شهرک‌سازی پاسخی است به آنچه که او آن را «موج وحشت» می‌خواند.

در همین حال، در تظاهرات اسرائیل، ایتامار بن گویر، رئیس امنیتی راست افراطی کابینه نتانیاهو، گفت: “اکنون، آنها می فهمند که چرا من برای ایجاد گارد ملی فشار آورده ام.”

بر اساس گزارش رویترز، هفته گذشته، بن‌گویر مجاز به رهبری گارد ملی با هدف ناآرامی‌های عربی بود.

نتانیاهو به دلیل نگرانی رقبای سیاسی مبنی بر اینکه این نیرو می تواند به یک شبه نظامی فرقه گرا تبدیل شود، از دادن فرمان مستقیم به رئیس امنیت خود کوتاه آمد.

چندین کشور شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن را که در جریان جنگ 1967 از اردن تصرف کردند، نقض قوانین بین المللی می دانند. اما اسرائیل این موضوع را رد می کند و استدلال می کند که این سرزمین دارای اهمیت تاریخی و کتاب مقدسی همراه با نگرانی های امنیتی است.

همچنین بخوانید | گاهشماری سماجیه: جدول زمانی درگیری اسرائیل و فلسطین

مقامات بیمارستان روز دوشنبه گفتند مادر دو خواهر اسرائیلی که هفته گذشته در یک حمله تیراندازی در کرانه باختری جان باختند، بر اثر جراحات جان باخت. این سه زن دارای تابعیت دوگانه اسرائیل و بریتانیا بودند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در توییتر نوشت: “خبر غم انگیز که لیا دی نیز در پی حملات شنیع در کرانه باختری درگذشت. قتل لیا و دو دخترش مایا و رینا را نمی توان توجیه کرد.” نیروهای اسرائیلی همچنان در جستجوی مهاجم بودند.

به گزارش رویترز، دولت اسرائیل که در اواخر دسامبر سال گذشته به قدرت رسید، طرفدار گسترش و به رسمیت شناختن شهرک‌های یهودی در کرانه باختری است، منطقه‌ای که فلسطینی‌ها در آن کشور مستقل آینده را در نظر دارند.

همچنین بخوانید | وزیر اسرائیلی می گوید “چیزی به نام مردم فلسطین وجود ندارد”، با واکنش شدید روبرو شد

ماه گذشته، پارلمان اسرائیل قانون سال 2005 را اصلاح کرد که اجازه بازگشت شهرک نشینان یهودی به چهار شهرک در کرانه باختری را می داد. این اقدام به طور گسترده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین و اتحادیه اروپا محکوم شد.

در ماه فوریه، اسرائیل هشت پایگاه غیرقانونی کرانه باختری را به رسمیت شناخت. اینها شامل Evyatar نمی شد. این اقدام از سوی سازمان های بین المللی نیز محکوم شد.

از زمان جنگ 1967، حدود 140 مؤسسه توسط اسرائیل در سرزمینی که فلسطینیان آن را به عنوان یک کشور مستقل برای خود می دانند، تأسیس شده است. به غیر از این شهرک های مجاز، پاسگاه های بیشتری توسط مهاجران یهودی بدون مجوز دولت ساخته شده است.

از سال 2014، بحث های مربوط به تشکیل دولت تحت حمایت ایالات متحده متوقف شده است، زیرا پایگاه های یهودی بیشتر رشد کرده اند.