در میان درگیری‌های خشونت‌آمیز، مکان رئیس‌جمهور معزول سودان مشخص نیست

توسط میز جهانی هند امروز: محل اختفای عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان، پس از حمله به زندانی که در آن نگهداری می شد، نامعلوم است. در حالی که یکی از طرف‌های درگیر ادعا می‌کرد که او در میان درگیری‌ها به مکانی امن منتقل شده است، دیگری ادعا می‌کند که او آزاد شده است.

البشیر که 30 سال با مشت آهنین بر سودان حکومت کرد، در سال 2019 توسط ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF)، دو نیرویی که اکنون برای کنترل سودان می‌جنگند، طی یک کودتا سرنگون شد. .

رئیس‌جمهور سابق سودان به دلیل نسل‌کشی و سایر جنایات مرتکب شده در جریان درگیری دارفور در دهه 2000 توسط دادگاه کیفری بین‌المللی تحت تعقیب است. او و مقامات ارشد سابقش به مدت چهار سال در زندان کوبر خارطوم زندانی هستند. مقامات سودانی به درخواست های مکرر دیوان بین المللی کیفری برای تحویل آنها خودداری کرده اند.

همچنین بخوانید | بحران سودان: جناح‌های متخاصم با آتش‌بس 72 ساعته موافقت کردند و روند تخلیه سریع‌تر شد

چند هفته است که درگیری در سودان ادامه دارد و موج خشونت به زندانی که البشیر در آن اسکان داده شده بود رسید. مقامات نظامی به آسوشیتدپرس گفتند که او و همچنین عبدالرحیم محمد حسین و احمد هارون که در جریان درگیری دارفور پست های امنیتی بالایی داشتند، گمان می رود که تحت تدابیر شدید امنیتی به یک مرکز پزشکی نظامی در خارطوم منتقل شده باشند.

از سوی دیگر، ارتش سودان نیروهای RSF را متهم کرد که به زندان حمله کرده و غارت کرده و زندانیان را با ورود به این محله آزاد کرده و خود را به عنوان پرسنل نظامی درآورده اند.

RSF به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو، این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که ارتش به عنوان بخشی از “توطئه” برای بازگرداندن البشیر به قدرت، زندان را “به زور” تخلیه کرده است.

همچنین بخوانید | نقشه برداری از بحران سودان از طریق تصاویر ماهواره ای

درگیری مرگبار بین ارتش سودان و نیروهای RSF در دو هفته گذشته ادامه داشته است. به گفته آژانس‌های سازمان ملل، تا کنون حداقل 459 نفر کشته و بیش از 4000 نفر زخمی شده‌اند، زیرا درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

هند روز دوشنبه «عملیات کاوری» را برای بازگرداندن اتباع خود از سودان جنگ زده آغاز کرد. تاکنون، دولت بیش از 500 هندی را به عنوان بخشی از ابتکار عمل خود تخلیه کرده است.

در 21 آوریل، مرکز اعلام کرد که بر ایمنی بیش از 3000 شهروند هندی مستقر در سودان تمرکز کرده است.