رهبر تبتی تبعیدی پس از 6 دهه از کاخ سفید ایالات متحده دیدن می کند ، چین گریه سخت می کند

رئیس دولت تبتی تبعیدی روز جمعه برای اولین بار پس از شش دهه از کاخ سفید آمریکا بازدید کرد ، اقدامی که می تواند چین را خشمگین تر کند ، که ایالات متحده را به تلاش برای ایجاد بی ثبات در منطقه متهم کرده است.

Lobsang Sangay روز جمعه وارد کاخ سفید ایالات متحده شد – یک اتفاق تاریخی. CTA در بیانیه ای گفت ، این اولین بار است که در 6 دهه گذشته رئیس دولت تبت مرکزی (CTA) به کاخ سفید دعوت می شود.

سانگای در توئیتی گفت: “افتخار بزرگی است که اولین رئیس سیاسی دولت تبت مرکزی هستم که به طور رسمی وارد کاخ سفید می شود.”

CTA گفت: “بازدید امروز به معنی تأیید سیستم دموکراتیک CTA و رئیس سیاسی آن است … این نشست بی سابقه شاید لحنی خوش بینانه برای مشارکت CTA با مقامات آمریکایی ایجاد کند و در سالهای آینده رسمیت بیشتری یابد.” ، که در دارامشالا هند مستقر است.

سانگای ، رئیس دولت تبت مرکزی (CTA) ، به کاخ سفید دعوت شد تا با هماهنگ کننده ویژه تازه تخصیص یافته ایالات متحده در امور تبتی دیدار کند، روبرت Destro ، روز جمعه ، گفت.

آمریكا رئیس امور تبت را منصوب می كند ، چین را محاصره می كند

تبت با روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان در پایین ترین نقطه طی چند دهه اخیر ، به یکی از مناطق اختلاف بین ایالات متحده و چین تبدیل شده است.

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو در 15 اکتبر از دیپلمات ارشد Destro به عنوان هماهنگ کننده ویژه برای مسائل تبتی نام برد، که از جمله سایر امور ، پیشبرد گفتگو بین دولت کمونیست در چین و دالایی لاما خواهد بود.

پمپئو با اعلام انتصاب Destro گفت که این قانون با قانون سیاست تبتی سازگار است و او تلاش های ایالات متحده برای پیشبرد گفتگو بین چین و دالایی لاما یا نمایندگان وی را رهبری می کند از هویت منحصر به فرد مذهبی ، فرهنگی و زبانی تبتی ها محافظت کنید. و فشار می آورند تا حقوق بشر آنها رعایت شود.

پس از انتصاب Destro ، رئیس جمهور تبعید شده Lobsang Sangay با او ملاقات کرد و درباره اوضاع تبت گفتگو کرد.

مقامات پکن از آن زمان ایالات متحده را متهم کرده اند که از تبت برای تلاش برای “تفرقه افکنی” در چین استفاده می کند. چین همچنین از تعامل با Destro خودداری کرده است.

ژائو لیجیان ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد جلسه Destro-Sangay در ماه گذشته در جلسه توجیهی رسانه ای در اینجا گفت: “امور Xizang (تبت) صرفاً امور داخلی چین است. هیچ نیروی خارجی نباید در آنها دخالت کند.”

بر خلاف گذشته ، مقامات چینی اخیراً از تبت فقط Xizang یاد می کنند.

“انتصاب هماهنگ کننده ویژه به اصطلاح ویژه مسائل تبت یک حرکت سیاسی برای دخالت در امور داخلی چین و خرابکاری در ثبات زیزانگ است. این موضع ثابت چین است که ما با آن مخالفت قاطعانه داریم و این را تأیید نمی کنیم. طرف ، “او گفت.

وی گفت: چین با هرگونه مبادله رسمی بین كشورهایی كه روابط دیپلماتیک با چین و تایوان دارند و یا هرگونه سند رسمی را امضا می كنند ، كاملاً مخالف است.

چین در سال 1950 تحت عنوان “آزادی صلح آمیز” که به آن کمک کرد “گذشته فئودالیستی” خود را از بین ببرد ، کنترل تبت را به دست گرفت ، اما منتقدان به رهبری رهبر معنوی تبعیدی دالایی لاما می گویند قانون پکن به معنای “نسل کشی فرهنگی” است.

رئیس جمهور چین شی جین پینگ در ماه اوت گفت که چین نیاز به ساخت “قلعه ای غیرقابل نفوذ” در تبت داشت به منظور محافظت از وحدت ملی.

(با ورودی های آژانس ها)