ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در سفر به ژاپن، توافق هیروشیما را امضا کرد

توسط Press Trust of Indiaریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا و همسرش آکشاتا مورتی روز پنجشنبه برای شرکت در اجلاس سران G7 وارد ژاپن شدند و در حاشیه آن یک به اصطلاح جدید “توافق هیروشیما” را برای همکاری بیشتر اقتصادی، امنیتی و فناوری بریتانیا و ژاپن منعقد کردند.

این شراکت استراتژیک جهانی جدید بریتانیا و ژاپن به عنوان تعادلی در برابر تسلط چین در منطقه تلقی می شود و همچنین شامل مشارکت نیمه هادی ها برای پیگیری همکاری “جاه طلبانه” تحقیق و توسعه و تبادل مهارت برای تقویت انعطاف پذیری زنجیره تامین در بخش کلیدی است.

بریتانیا همچنین تأیید کرد که کشتی جنگی Carrier Strike Group (CSG) آن در سال 2025 پس از اولین سفر دریایی به منطقه از جمله هند در سال 2021 به اقیانوس هند و اقیانوس آرام بازخواهد گشت، زیرا سوناک اولین نخست وزیر بریتانیا شد که از هیروشیما بازدید کرد. بمباران اتمی جنگ جهانی دوم

رهبر هند بریتانیا و هند گفت: دیدار از توکیو و هیروشیما در این لحظه تاریخی در روابط بریتانیا با ژاپن یک افتخار است.

همچنین بخوانید | بایدن در بحبوحه بحران سقف بدهی می گوید: «آمریکا نکول نخواهد کرد». احتمالا نشست سه جانبه در ژاپن در جریان G7 برگزار خواهد شد

“نخست وزیر [Fumio] من و کیشیدا از نزدیک در مورد اهمیت حفاظت از صلح و امنیت در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و دفاع از ارزش‌هایمان، از جمله تجارت آزاد و منصفانه، همسو هستیم. توافق هیروشیما باعث خواهد شد که همکاری بین نیروهای مسلح خود افزایش دهیم، اقتصاد خود را با هم رشد دهیم و تخصص علم و فناوری پیشرو در جهان را توسعه دهیم. این یک مرحله هیجان‌انگیز بعدی در مشارکت شکوفای بریتانیا و ژاپن است.»

توافق هیروشیما شامل توافق‌هایی در زمینه دفاع، تجارت و سرمایه‌گذاری، همکاری علمی و فناوری، و کار مشترک برای مقابله با مسائل جهانی مانند تغییرات آب و هوا می‌شود.

داونینگ استریت گفت که “نقش محوری” ژاپن در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، روابط قوی با این کشور را در مرکز امنیت و رفاه بریتانیا قرار می دهد.

سوناک در توکیو از یک پایگاه دریایی بازدید کرد تا همکاری‌های دفاعی جدید بریتانیا و ژاپن را تایید کند که شامل دو برابر کردن تعداد سربازان بریتانیا در رزمایش‌های مشترک آتی و توافق بر روی یک بند مشاوره رسمی است که به موجب آن بریتانیا و ژاپن متعهد می‌شوند در مورد امنیت مهم منطقه‌ای و جهانی با یکدیگر مشورت کنند. مسائل و در نظر گرفتن تدابیر در پاسخ.

همچنین بخوانید | “مسئله داخلی” پاکستان توسط عمران خان دستگیر شد: ریشی سوناک به پارلمان بریتانیا گفت

داونینگ استریت گفت که ناوگان CSG متشکل از یک ناو هواپیمابر، اسکورت و هواپیما که قرار است در سال 2025 مستقر شوند، در کنار نیروهای دفاع شخصی ژاپن و سایر شرکای منطقه ای برای کمک به دفاع از صلح و ثبات در هند و اقیانوس آرام کار خواهند کرد.

در همین حال، همچنین اعلام شد که مشاغل پیشرو ژاپنی متعهد شده اند که تقریباً 18 میلیارد پوند در مشاغل و پروژه ها در سراسر بریتانیا سرمایه گذاری کنند.

«این سرمایه‌گذاری‌های جدید یک رأی اعتماد عظیم به اقتصاد پویای بریتانیا، از سوی برخی از شرکت‌های برتر ژاپنی است. آنها با همکاری دولت و صنعت بریتانیا، مشاغل با کیفیت بالا و قابل اعتماد و سرمایه گذاری محلی متحول کننده ای را ایجاد خواهند کرد که ما در سراسر کشور ارائه می کنیم.»

نخست وزیر بریتانیا افزود که با رشد روابط تجاری دوجانبه، از جمله از طریق بلوک تجاری توافق جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک (CPTPP) که بریتانیا به آن ملحق شده است، «آسمان حد» برای تجارت و کارآفرینان بریتانیایی و ژاپنی است. به تازگی.

همچنین بخوانید | استرالیا نشست چهارگانه در سیدنی را پس از به تعویق انداختن سفر بایدن لغو کرد

بر اساس آمارهای رسمی، ژاپن با 92 میلیارد پوند سرمایه گذاری در بریتانیا پنجمین سرمایه گذار بزرگ انگلیس است و تجارت کالا و خدمات در سال گذشته 27.7 میلیارد پوند بود.

سرمایه‌گذاری‌های جدید اعلام‌شده در این هفته شامل تأمین مالی برای پروژه‌های بادی فراساحلی، هیدروژن کم کربن و دیگر پروژه‌های انرژی پاک از سوی خانه تجاری ژاپنی Marubeni است.

Mitsubishi Estate و Mitsui Fudosan، دو تا از بزرگترین شرکت‌های املاک و مستغلات در ژاپن، برنامه‌های خود را برای سرمایه‌گذاری در مسکن مقرون‌به‌صرفه، فضای اداری با کیفیت بالا و یک آزمایشگاه علوم زندگی در بریتانیا تأیید کردند.

در حالی که شرکت سومیتومو قصد دارد پروژه‌های بادی دریایی خود را در بریتانیا گسترش دهد، صنایع الکتریک سومیتومو همچنین تصمیم خود را برای ساخت یک کارخانه تولید کابل‌های فشار قوی استراتژیک در ارتفاعات اسکاتلند اعلام کرده است.

دولت‌های بریتانیا و ژاپن همچنین از شراکت انرژی‌های تجدیدپذیر جدید رونمایی کردند که شامل ایجاد مشارکت‌های تجاری برای تسریع گسترش انرژی پاک است.

همچنین بخوانید | بایدن و مک کارتی به سمت توافق بر سر سقف بدهی آمریکا پیش می روند