شواهد کمی مبنی بر اینکه چین با حسن نیت به مذاکرات با هند نزدیک می شود: ایالات متحده

توسط میز جهانی هند امروزدونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در آسیای جنوبی و مرکزی در مصاحبه ای به PTI گفت: شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد چین به طور جدی با حس حسن نیت به مسائل مرزی با هند نزدیک می شود. لو به آژانس خبری گفت: “ما شواهد کمی می بینیم که دولت چین به طور جدی با حسن نیت به این مذاکرات نزدیک می شود. آنچه می بینیم برعکس است. ما شاهد تحریکاتی هستیم که در خط کنترل واقعی به طور منظم اتفاق می افتد.” .

وی همچنین گفت که ایالات متحده از حل و فصل مناقشه مرزی از طریق “مذاکره و گفتگوهای مستقیم بین دو کشور” حمایت می کند. لو گفت که هند در تعامل با چین می تواند روی حمایت ایالات متحده حساب کند.

همچنین بخوانید | آمریکا می خواهد بخشی از معجزه اقتصادی هند باشد: رسمی

این مقام دولت بایدن گفت که ایالات متحده حمایت خود را از هند در سال 2020 در جریان بحران گالوان نشان داد و همچنان به “یافتن فرصت هایی برای همکاری با هند در زمینه اطلاعات و همچنین در زمینه تجهیزات نظامی، رزمایش ها و این همکاری در سال های آینده ادامه می دهد.”

اظهارات دونالد لو در بحبوحه مناقشه مرزی بین هند و چین در امتداد خط کنترل واقعی (LAC) بیان می شود. در منطقه شرقی لاداخ، تنش بین دو کشور با درگیری در منطقه دریاچه پانگونگ در ماه می 2020 آغاز شد.

روابط دو کشور پس از آن به طور قابل توجهی کاهش یافت درگیری شدید در دره گالوان در ژوئن 2020که جدی ترین درگیری نظامی بین دو طرف در چند دهه اخیر را رقم زد.

اخیراً، ارتش هند نگرانی های جدی خود را در مورد حملات گسترده ابراز کرده است ساخت و ساز توسط چین در دره رودخانه آمو چو در بوتان. آمو چو به سختی از سه‌راهی دوکلام هند، چین و بوتان فاصله دارد، محل درگیری شدید نظامی بین هند و چین در سال 2017 بر سر ساخت جاده‌ای توسط پکن.

چین همچنین اخیراً نام 11 مکان را در آروناچال پرادش تغییر داده است، آن را “جنوب تبت” می نامند.