شیرین مزاری، دستیار عمران خان، به دلیل اعتراضات خشونت آمیز از حزب کناره گیری کرد

توسط میز جهانی هند امروز: در ضربه ای بزرگ به عمران خان، شیرین مزاری، دستیار نخست وزیر پیشین پاکستان، تصمیم خود را برای ترک تحریک انصاف پاکستان پس از حمله نهم ماه مه به تأسیسات نظامی و ساختمان های دولتی این کشور اعلام کرد.

شیرین مزاری پس از جای پرکش و مبین خیلجی، آخرین سیاستمداری است که از حزب عمران خان کناره گیری کرده است. تاکنون محمود بقی مولوی، عامر محمود کیانی، سانجی سقوانی، مالک اسلم امین، هشام انام الله، دکتر محمد امجد، دکتر عمران علی شاه، کریم گبل، فیض کاموکا و پیر سعیدالحسن از حزب خارج شده اند.

استعفای شیرین مزاری از حزب تحریک انصاف چند ساعت پس از آزادی او از زندان به دستور دادگاه عالی صورت می گیرد. مزاری 72 ساله که از منتقدان سرسخت ارتش پاکستان و دولت شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان بوده است، در طی 10 روز پنج بار بازداشت شد.

بخوانید | «قانون ارتش یا…»: «عناصر قدرتمند» گزینه‌هایی را به عمران خان داده است.

مزاری برای اولین بار در 12 مه از محل اقامتش در اسلام آباد به عنوان بخشی از سرکوبی که توسط دولت پاکستان علیه حامیان تحریک انصاف آغاز شده بود، دستگیر شد. کارگران حزب تحریک انصاف به دلیل اعتراضات خشونت آمیزی که پس از دستگیری چشمگیر عمران خان در 9 مه انجام شد، دستگیر شدند، جایی که آنها به تاسیسات نظامی و ساختمان های دولتی حمله کردند.

عمران خان توسط تکاوران شبه نظامی پاکستان در یک پرونده فساد در حالی که در ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد بود که باعث ناآرامی در سراسر کشور شد، دستگیر شد. خان که با بیش از 100 پرونده مواجه است، بعداً با قرار وثیقه آزاد شد و در همه موارد وثیقه حمایتی در برابر دستگیری دریافت کرده است.

همچنین بخوانید | عمران خان از دادگاه عالی معاف می شود اما آینده سیاسی او تاریک است. در اینجا دلیل آن است

برای اولین بار در تاریخ پاکستان، معترضان به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند و همچنین خانه یک فرمانده سپاه در لاهور را به آتش کشیدند. مزاری اعتراضات خشونت آمیز را محکوم کرده بود.

جی پرکش، یکی از رهبران هندو در حزب عمران خان، اعتراض خشونت آمیز را که خواستار آزادی عمران خان شده بود، با شدیدترین عبارات محکوم کرده بود. او گفته بود: “پاکستان به خاطر ارتش وجود دارد و ما به خاطر پاکستان وجود دارد.”

رهبران حزب تحریک انصاف اسد عمر، فواد چودری، شاه محمود قریشی، عمر چیما، علی محمد خان، سناتور اعجاز چودری و دیگران به عنوان بخشی از سرکوب دولت بازداشت شدند.