عباسی، نخست‌وزیر سابق پاکستان، بحران اقتصادی و سیاسی پاکستان به اندازه کافی عمیق است که قدرت نظامی را جذب کند

توسط Press Trust of Indiaگزارش‌های رسانه‌ها روز یکشنبه اعلام کردند: شهید خاقن عباسی، نخست‌وزیر سابق پاکستان هشدار داده است که آشفتگی اقتصادی و سیاسی پاکستان به حدی وخیم است که پتانسیل جذب نظامی را دارد، حتی در حالی که او از همه طرف‌های ذی‌ربط خواست تا برای ترسیم راهی به جلو گفتگو کنند.

عباسی، یکی از رهبران ارشد حزب حاکم پاکستان مسلم لیگ نواز (PML-N) به عنوان بیست و یکمین نخست وزیر پاکستان از اوت 2017 تا می 2018 خدمت کرد.

او در یک برنامه تلویزیونی گفت که اگر نظام شکست بخورد یا زمانی که درگیری بین نهادها و رهبری سیاسی وجود داشته باشد، حکومت نظامی همیشه یک احتمال باقی می ماند.

این رهبر 64 ساله گفت: “پاکستان دوره های طولانی حکومت نظامی در شرایط بسیار مشابه داشته است.”

در واقع، من می‌توانم بگویم پاکستان هرگز شاهد چنین چیزی نبوده است [more] شرایط سخت اقتصادی و سیاسی پیش از این روزنامه داون به نقل از او گفت: در شرایط بسیار کمتر، ارتش قدرت را به دست گرفته است.

همچنین بخوانید | حمله تروریستی در جامو و کشمیر بر سفر بلاال وزیر خارجه پاکستان به هند سایه افکند

پاکستان در حدود نیمی از تاریخ خود مستقیماً توسط ژنرال های نظامی اداره می شد.

ارتش پاکستان که بیش از نیمی از بیش از 75 سال عمر خود را بر این کشور مستعد کودتا حکومت کرده است، تاکنون قدرت قابل توجهی در مسائل امنیتی و سیاست خارجی داشته است.

عباسی نسبت به هرج و مرج در صورت عمیق شدن اصطکاک در جامعه و نهادها هشدار داد و افزود: چنین وضعیتی می تواند شاهد ورود ارتش قدرتمند نیز باشد.

در این گزارش به نقل از او گفت: «این در بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است. وقتی نظام سیاسی و قانون اساسی شکست می‌خورد، اقدامات فراقانونی صورت می‌گیرد».

رهبر PML-N، با این حال، امیدوار بود که ارتش گزینه اعمال حکومت نظامی را در نظر نمی گیرد.

همچنین بخوانید | عبادتگاه احمدی در پنجاب پاکستان توسط افراط گرایان مورد حمله قرار گرفت و تخریب شد

او افزود: «فکر نمی‌کنم آن‌ها به این موضوع فکر کنند، اما وقتی چاره‌ای باقی نمی‌مانند، سخنان معروف قدیمی «عزیز همواتانو» (جمله مترادف با تصرف نظامی) شنیده می‌شود.»

در میان تنش روابط میان عمران خان، نخست وزیر سابق و ارتش قبل از برکناری او در سال گذشته، ارتش پاکستان بارها گفته است که از سیاست دور خواهد ماند.

پاکستان در حال حاضر با بدهی خارجی بالا، پول محلی ضعیف و تورم سرسام آور دست و پنجه نرم می کند.

بانک مرکزی پاکستان هفته گذشته اعلام کرد ذخایر ارزی پاکستان به 4 میلیارد دلار کاهش یافته است.

سیل‌های فاجعه‌بار سال گذشته یک سوم کشور را زیر آب برد، بیش از 33 میلیون نفر را آواره کرد و خسارت اقتصادی بالغ بر 12.5 میلیارد دلار را به اقتصاد در حال فروپاشی پاکستان وارد کرد.

همچنین بخوانید | فرمانده ارتش پاکستان خواستار پرهیز از مناظره «نایا» و «پورانا» پاکستان شد

پاکستان و صندوق بین المللی پول نتوانسته اند به توافقی در سطح کارکنان بر سر بسته کمک مالی 1.1 میلیارد دلاری با هدف جلوگیری از ورشکستگی کشور دست یابند.

این وجوه بخشی از بسته کمک مالی 6.5 میلیارد دلاری است که صندوق بین المللی پول در سال 2019 تصویب کرد، که به گفته تحلیلگران، اگر پاکستان بخواهد از تعهدات بدهی خارجی خود جلوگیری کند، حیاتی است.

روابط بین قوه قضائیه و ائتلاف حاکم از زمانی که دولت حاکم پاکستان به رهبری مسلم لیگ نواز (PML-N) برای لایحه قانونی دادگاه عالی (عمل و رویه) 2023 برای کاهش اختیارات رئیس دادگستری پاکستان فشار آورده است، تیره شده است. عمر عطا باندیال برای رسیدگی به پرونده ها اقدام به عمل کرده و هیئتی از قضات تشکیل می دهد.

این قانون ابتدا توسط هر دو مجلس تصویب شد و برای موافقت رئیس جمهور عارف علوی فرستاده شد.

با این حال، رئیس جمهور که یکی از اعضای حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) نخست وزیر برکنار شده عمران خان است، آن را پس گرفت و گفت که قانون پیشنهادی «فراتر از صلاحیت پارلمان» است.

همچنین بخوانید | دادگاه عالی پاکستان اجرای لایحه ای را که با هدف کاهش اختیارات رئیس قاضی است متوقف کرد