عمران خان در تمام موارد تا 15 می از دستگیری محافظت می شود

توسط میز جهانی هند امروز: عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان که در نهم ماه مه به شکلی نمایشی بازداشت شده بود، روز جمعه در دادگاه عالی اسلام آباد در یک پرونده فساد مالی به وثیقه دو هفته ای محکوم شد. اندکی بعد، دادگاه اعلام کرد که او در حال حاضر در برخی از پرونده های معلق علیه او نمی تواند بازداشت شود.

این احکام چندگانه در حالی صادر شد که دولت و لشکر حامیان عمران خان پس از روزها درگیری های خشونت آمیز که با دستگیری رئیس تحریک انصاف پاکستان (PTI) آغاز شد، در معرض خطر قرار گرفتند.

دولت متعهد شده است که راهی برای بازگرداندن عمران خان به بازداشتگاه بیابد، اقدامی که احتمالاً باعث تجدید خشونت در پاکستان خواهد شد.

بخوانید | عمران خان از دادگاه معاف می شود اما آینده سیاسی او تاریک است. در اینجا دلیل آن است

در اینجا آنچه امروز در دادگاه عالی اسلام آباد بررسی شد:

پس از یک جلسه کوتاه، یک شعبه ویژه دادگاه عالی اسلام آباد به عمران خان به مدت دو هفته در پرونده القادر تراست وثیقه حمایتی اعطا کرد.

دادگاه همچنین دستور داد که نخست وزیر سابق پاکستان در هر پرونده ای که پس از 9 ماه مه در اسلام آباد ثبت شده است، نباید تا 17 مه بازداشت شود. همچنین به مقامات دستور داد تا “امنیت بدون اشتباه” را برای عمران خان فراهم کنند.

همچنین بخوانید | همه چیز در مورد افسر ISI “هری کثیف” که عمران خان او را مسئول وضعیت خود می داند

با این حال، عمران خان پس از این تصمیم در دادگاه باقی ماند زیرا وکلای او از قضات برای حمایت مشابه در تعدادی از پرونده‌های دیگر درخواست کردند و سعی کردند راه قانونی را برای بازداشت مجدد دولت برای بازداشت مجدد او ببندند.

دادگاه عالی اسلام آباد سپس دستور داد که عمران خان در هر پرونده ای که علیه وی در سراسر پاکستان ثبت شده است تا دوشنبه 15 مه نمی تواند بازداشت شود.

همچنین بخوانید | پرونده القادر تراست که در آن عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان دستگیر شد چیست؟

عمران خان سال گذشته با رای عدم اعتماد در پارلمان از سمت نخست وزیری برکنار شد و اکنون رهبری مخالفان را بر عهده دارد. او با بیش از 100 پرونده قانونی روبرو است که بیشتر آنها شامل اتهاماتی مبنی بر تحریک خشونت و تهدید پلیس و مقامات دولتی است.

او همچنین با حداقل سه پرونده اختلاس روبرو است، از جمله اتهامات دفتر ملی پاسخگویی مبنی بر اینکه او میلیون ها دلار دارایی را در ازای ارائه منافع به یک سرمایه دار املاک و مستغلات پذیرفته است. اتهام تروریستی جدیدی علیه او به اتهام تحریک پیروانش به خشونت پس از دستگیری، تشکیل شد.

عمران خان پس از دریافت دستور کتبی دادگاه عازم اقامتگاه خود در بانی گله اسلام آباد خواهد شد.

(با ورودی های AFP، AP، Dawn)

همچنین بخوانید | از زندان تا وثیقه: تمام اتفاقاتی که پس از دستگیری عمران خان در پاکستان افتاد