“قانون جنگل”: شاه محمود قریشی، رهبر حزب عمران خان، دقایقی پس از آزادی از زندان دوباره بازداشت شد.

توسط میز جهانی هند امروز: شاه محمود قریشی رهبر ارشد تحریک انصاف پاکستان دقایقی پس از آنکه دادگاه عالی اسلام آباد دستور آزادی او را در روز سه شنبه صادر کرد، توسط پلیس پنجاب از خارج از زندان آدیاله راولپندی دوباره دستگیر شد. قریشی پس از اعتراضات خشونت آمیز کارگران تحریک انصاف پس از بازداشت عمران خان نخست وزیر سابق در 9 مه در پرونده القادر تراست دستگیر شد.

به گزارش ژئو نیوز، دادگاه پس از آنکه رهبر حزب تحریک انصاف با ارائه تعهدی به دادگاه مبنی بر اینکه از ایجاد تحریک و تحریک کارگران حزب خودداری خواهد کرد، دستور آزادی وزیر خارجه سابق را صادر کرد. این دستورات توسط قاضی میانگل حسن اورنگ زیب صادر شده است.

پلیس گفته است که وزیر خارجه سابق پاکستان در موارد شورش و آتش‌سوزی در پنجاب و خیبر پختونخوا توسط پلیس دستگیر شده است.

قریشی، نایب رئیس حزب تحریک انصاف، پیش از دستگیری مجدد، تاکید کرد که او همچنان عضوی از حزب است و همچنان در این حزب باقی خواهد ماند. در این گزارش آمده است که وزیر سابق سپس توسط پلیس به مکان نامعلومی منتقل شد.

این چند ساعت پس از آن صورت می گیرد که شیرین مزاری، وزیر سابق و دستیار نزدیک عمران خان، حزب تحریک انصاف را ترک کرد و اقدامات حامیان این رهبر 70 ساله را که در 9 مه به تأسیسات نظامی حساس در سراسر پاکستان حمله کردند و آنها را به آتش کشیدند، محکوم کرد.

دستگیری وی ضربه ای به عمران خان، رئیس حزب تحریک انصاف است، زیرا بسیاری از رهبران و کارگران حزب او در روزهای اخیر یا استعفا داده اند یا دستگیر شده اند.

همچنین بخوانید | شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، خشونت 9 می را به “TTP” تشبیه می‌کند و می‌گوید که دست اندرکاران در امان نخواهند بود.

“با حزب می مانم”

من حزب را ترک نمی کنم. من با حزب هستم، با حزب خواهم ماند. این حزب همچنین ویدئوی بازداشت مجدد او را در توییتر به اشتراک گذاشت.

مسرت جمشد چیما، رهبر حزب نیز بلافاصله پس از آزادی مجددا بازداشت شد.

در 18 مه، IHC دستگیری قریشی را “غیرقانونی” اعلام کرد زیرا دستور آزادی او را صادر کرد. دادگاه این بازداشت را باطل اعلام کرد و به مقامات مربوطه دستور داد پس از امضای تعهد از آزادی وی اطمینان حاصل کنند.

بر اساس گزارش ها، رهبر حزب تحریک انصاف کارگران حزب را تشویق کرد تا به مبارزه خود برای “آزادی واقعی” در کشور ادامه دهند.

وی گفت: من به عنوان وزیر خارجه پاکستان در هر مجمعی از منافع پاکستان دفاع کردم.

قریشی افزود که پشیمان نیست و اظهارات تحریک آمیزی نکرده است که منجر به شکایت شود. او مطمئن بود که جنبش PTI به مقصد خواهد رسید.

همچنین بخوانید | خشونت پاکستان: ردیابی تأسیسات دفاعی که توسط معترضان هدف قرار گرفتند

“قانون جنگل اداره می شود”

پس از دستگیری مجدد کارگر حزبش، عمران خان به شدت انتقاد کرد و گفت: پاکستان اکنون بر اساس قانون جنگل اداره می شود.

“شاه محمود قریشی، نایب رئیس حزب تحریک انصاف، مانند کارگران و حامیان تحریک انصاف، پس از دریافت وثیقه دوباره بازداشت شد. ما اکنون تحت قانون جنگل اداره می شویم، قدرت حق است و تنها چیزی که در سر راه آن ایستاده است، قوه قضاییه ماست. قانون اساسی به طرز وقاحتی نقض می شود. رئیس حزب تحریک انصاف در توئیتی گفت: پلیس برای سرکوب حزب تحریک انصاف، رهبران ما مجبور به ترک حزب شدند.

“حقوق اساسی آشکارا پایمال شد، رسانه ها به طور کامل خفه شدند، فعالان SM تهدید شدند. عمران ریاض علیرغم دستورات دادگاه در دادگاه معرفی نمی شود. همچنین، کارگران ما در این گرمای طوفان در سلول های کوچک گیر کرده اند در حالی که دیگران با شکنجه زندان مواجه شده اند. تسلیم شدن به این یزیدیت یعنی مرگ ملت ما و از این رو تا آخرین نفس مقاومت می کنم.

خشونت 9 مه در پاکستان

در 9 مه، پس از دستگیری خان در یک پرونده فساد توسط تکاوران شبه نظامی از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد. کارگران حزب او ده ها تأسیسات نظامی، از جمله خانه جناح (خانه فرماندهی سپاه لاهور)، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند.

مقر ارتش (GHQ) در راولپندی نیز برای اولین بار مورد حمله اوباش قرار گرفت. پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر اعلام کرد، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.

هزاران نفر از هواداران خان در پی خشونتی که ارتش قدرتمند آن را “روز تاریک” در تاریخ کشور توصیف کرد، دستگیر شدند.

متعاقباً، ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش (COAS) اعلام کرد که روند قانونی محاکمه همه کسانی که در حملات به تأسیسات نظامی بر اساس قانون ارتش پاکستان و قانون محرمانه رسمی آغاز شده است.

(با ورودی های PTI)

همچنین بخوانید | آتش سوزی، شورش و شش کشته: چگونه پاکستان پس از دستگیری عمران خان می سوزد