محافظه کاران سوناک نخست وزیر بریتانیا کرسی های خود را در نتایج زودهنگام انتخابات محلی از دست دادند

توسط رویترزنتایج انتخابات زودهنگام روز جمعه نشان داد که محافظه‌کاران به رهبری ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، ده‌ها کرسی را در انتخابات محلی انگلیس از دست دادند و رای‌دهندگان حزب او را به دلیل رسوایی‌های سیاسی، رشد ضعیف اقتصادی و تورم بالا تنبیه کردند.

در حالی که احزاب حاکم اغلب در انتخابات میان دوره ای با هم دست و پنجه نرم می کنند، نتایج بزرگترین و احتمالاً آخرین آزمون احساسات رأی دهندگان قبل از انتخابات عمومی بعدی است که انتظار می رود در سال 2024 برگزار شود.

نتایج اولیه نشان داد که حزب محافظه کار 88 کرسی را در شوراهای محلی که برای انتخاب مجدد قرار داشتند، از دست داد. حزب اصلی اپوزیسیون کارگر، که امیدوار است در رای گیری میان دوره ای صدها کرسی به دست آورد، 64 کرسی اضافه کرد. لیبرال دموکرات ها 24 کرسی به دست آوردند.

نتایج بیش از 8000 کرسی شورا در 230 مقام دولتی محلی را که مسئول ارائه خدمات عمومی روزانه مانند مجموعه های زباله و مدارس هستند، تعیین می کند.

همچنین بخوانید | نخست وزیر مودی در تماس با ریشی سوناک، وزیر امور خارجه بریتانیا، به دنبال اقدام علیه عناصر ضد هند است

جان کرتیس، مشهورترین نظرسنجی بریتانیا، گفت بر اساس نتایج تا کنون، محافظه کاران ممکن است با از دست دادن خالص حدود 1000 کرسی مواجه شوند که یکی از بدترین عملکردهای حزب در انتخابات محلی در تاریخ اخیر خواهد بود.

سوناک از زمانی که در ماه اکتبر به نخست وزیری رسید پس از ماه ها هرج و مرج اقتصادی، اعتصابات و رسوایی های سیاسی، تلاش کرد تا اعتبار محافظه کاران را بازگرداند.

محافظه‌کاران در سال گذشته سه بار نخست‌وزیر را تغییر دادند، پس از اینکه بوریس جانسون تا حدی به دلیل مهمانی‌هایی که در ساختمان‌های دولتی در طول قرنطینه‌های کووید-19 برگزار می‌شد، برکنار شد و لیز تراس به دنبال قمار کاهش مالیات‌ها که شهرت بریتانیا برای ثبات مالی را از بین برد، سرنگون شد.

همچنین بخوانید | ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، با تحقیقات پارلمانی بر سر منافع تجاری همسر آکشاتا مواجه است

در انتخابات محلی، محافظه کاران در دو جبهه با یک مبارزه مواجه بودند: با حزب مخالف اصلی کارگر که به دنبال بازپس گیری کرسی ها در مناطق موسوم به دیوار قرمز در شمال و مرکز انگلستان بود و لیبرال دموکرات ها در تلاش برای دستیابی به موفقیت در جنوب. .

در نتایج اولیه، حزب سوناک کنترل سه شورا را از دست داد: برنت‌وود، تامورث و لسترشایر شمالی. حزب کارگر پیروز پلیموث در میدان نبرد کلیدی بود که برای امیدهای حزب برای پیروزی در انتخابات عمومی بعدی مهم تلقی می شد.

جانی مرسر، یکی از اعضای پارلمان این منطقه، گفت که شب “وحشتناکی” برای محافظه کاران بوده است.

رهبر حزب کارگر، کیر استارمر، در اوایل مبارزات انتخاباتی محلی از پلیموث بازدید کرد، زیرا حزب منابعی را برای به دست آوردن کنترل شورا به دست می‌آورد. تصویر کاملی از وضعیت احزاب تا اواخر روز جمعه که اکثر شوراها نتایج خود را اعلام خواهند کرد، مشخص نخواهد شد.