محافظه کاران نخست وزیر میتسوتاکیس در انتخابات یونان پیروز می شوند، اما اکثریت مطلق از آن فرار می کنند

توسط رویترز: حزب حاکم دموکراسی نو یونان روز یکشنبه در انتخابات پارلمانی به پیروزی مهیب دست یافت، اما از آستانه لازم برای تشکیل دولت به تنهایی فاصله گرفت و احتمال برگزاری دور دوم انتخابات در یک ماه آینده را بیشتر کرد.

با شمارش بیشتر آرا، دموکراسی نوین محافظه‌کار با 40.8 درصد پیشتاز شد و حزب چپ رادیکال سیریزا را شکست داد که از 2015 تا 2019 حکومت می‌کرد و 20.1 درصد نظرسنجی داشت.

وزارت کشور یونان پیش بینی کرد که دموکراسی نوین می تواند 145 کرسی در پارلمان کسب کند که شش کرسی کمتر از اکثریت مطلق است.

از روز دوشنبه، کاترینا ساکلاروپولو، رئیس جمهور یونان به سه حزب برتر – دموکراسی نوین، سیریزا و حزب سوسیالیست پاسوک – سه روز به نوبت برای تشکیل یک دولت ائتلافی فرصت می دهد.

اگر همه آنها شکست بخورند، ساکلاروپولو یک دولت موقت را برای تدارک انتخابات جدید حدود یک ماه بعد منصوب خواهد کرد.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر و رهبر دموکراسی نوین، که بارها گفته است خواهان یک دولت قوی تک حزبی است، گفت که معتقد است به او دستور روشنی داده شده است.

او به جمعیتی که در خارج از مقر حزب در مرکز شهر آتن تشویق می کردند، گفت: “نتایج رای تعیین کننده است. آنها نشان می دهند که دموکراسی نو از تایید مردم برای حکومت، قوی و خودمختار برخوردار است.”

نتیجه یک تقویت خیره کننده برای میتسوتاکیس بود، که دولتش مجبور بود با رسوایی شنود، همه گیری کووید، بحران هزینه زندگی و یک تصادف مرگبار ریلی در فوریه که خشم عمومی را برانگیخت، دست و پنجه نرم کند.

به همان اندازه، این یک فاجعه برای سیریزا و رهبر آن الکسیس سیپراس بود، آتش‌سوزی که در سال 2015 به دلیل نارضایتی رای‌دهندگان از سایر احزاب به خاطر مدیریت آن‌ها با بحران بدهی که اقتصاد یونان را برای بیش از یک دهه ویران کرد، به قدرت رسید.

جنبش MeRA25 تحت عنوان یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی سابق سیریزا که در مذاکرات پر هرج و مرج سال 2015 با وام دهندگان توسط سیپراس مجبور به استعفا شد، نتوانست کرسی پارلمان را به دست آورد.

ریاضی جمع نمی شود

بدون میتسوتاکیس، اعداد و ارقام برای افراد پرت، اگر به آنها دستور داده شود، با هم جمع نمی شوند. سیریزا 72 کرسی، پاسوک 41 کرسی، حزب کمونیست KKE 26 کرسی و حزب راستگرای یونانی راه حل 16 کرسی دارد.

KKE گفته است که در هیچ ائتلافی شرکت نخواهد کرد، در حالی که حل هلنیک هم از دموکراسی نو و هم از سیریزا انتقاد کرده است.

سیپراس که گفته بود با میتسوتاکیس تلفنی تماس گرفته و پیروزی میتسوتاکیس را به او تبریک گفته است، گفت رقابت تمام نشده است.

او گفت: “نبردها برد و باخت دارند.” چرخه انتخابات هنوز به پایان نرسیده است… این امکان وجود دارد که یک انتخابات دوم برگزار شود.

یونان در اوج بحران بدهی خود در سال 2015 تقریباً از یورو خارج شد و این کشور تحت نظارت سیپراس مجبور شد سومین کمک مالی از وام دهندگان بین المللی بگیرد.

میتسوتاکیس که در سال 2019 انتخاب شد، در کمپین انتخاباتی خود برای به دست آوردن آرای کمتر از 10 میلیون یونانی، خود را به عنوان یک جفت دست امن معرفی کرده بود و وعده افزایش دستمزدها و کاهش حقوق بازنشستگی در طول بحران را داده بود.

پانوس کولیاستازیس، استادیار سیاست در دانشگاه پلوپونز، گفت که نتیجه تمرکز میتسوتاکیس بر تلاش برای بهبود شرایط مالی یونانیان را پاداش داد.

او گفت: “او همچنین پیشنهاد روشنی درباره (چگونگی) قدرت را داشت – پیشنهاد یک دولت خودمختار. آلترناتیو سیریزا، یعنی یک دولت ائتلافی، چندان واقع بینانه نبود زیرا دیگران از همکاری امتناع کردند.”

انتخابات در یونان هر چهار سال یک بار برای پارلمان 300 کرسی برگزار می شود.