مریم نواز خواستار استعفای رئیس قوه قضائیه پاکستان به دلیل آزادی عمران خان شد

توسط Press Trust of India: مریم نواز شریف، سازمان‌دهنده ارشد PML-N، روز دوشنبه با پیوستن به تحصن ائتلاف حاکم در مقابل دادگاه عالی برای اعتراض به برخی، خواستار استعفای عمر عطابندیال، رئیس قاضی شد و او را مسئول “آنارشی” و “بحران” در پاکستان دانست. از احکام اخیر که به گفته آنها تسکین کاملی برای عمران خان نخست وزیر سابق ایجاد کرد.

مریم، دختر نواز شریف، رهبر مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N)، در جمع معترضان در مقابل دادگاه عالی در اینجا، دادگاه عالی را به اعمال “حکومت نظامی قضایی” در کشور متهم کرد.

او گفت که «انتخابات آزاد و عادلانه ممکن نیست تا زمانی که عمر عطابندیال قاضی ارشد کشور باقی بماند» و رأی‌گیری در زمان مقرر «پس از کناره‌گیری شما (بندیال)» برگزار خواهد شد.

رهبر 49 ساله PML-N با همراهی مولانا فضل الرحمن، رئیس جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) و دیگر رهبران ائتلاف چند حزبی، گفت: «همه شما باید آگاه باشید که هرج و مرج [â€æ] و بحرانی که امروز کشور را فرا گرفته است، محل پیدایش آن به اندازه پست عمر عطابندیال پارک زمان نبود.

او ظاهراً با اشاره به برخی از احکام صادره گفت: امروز که ارتش با دموکراسی و قانون اساسی پاکستان ایستاده است – پنجمین حکومت نظامی در پاکستان – حکومت نظامی قضایی از این ساختمان وضع شده است. دادگاه عالی

مریم شریف در مقابل عمران خان

مریم، عمران خان، رئیس تحریک انصاف پاکستان (PTI) را به انجام کاری متهم کرد که “تروریست ها یا دشمنان پاکستان نمی توانند انجام دهند”.

مریم نواز گفت: «او و همسرش پول مردم را دزدیدند و سپس از این پول قطعاتی خریدند.

“نخست وزیران منتخب به جمع آوری فرستاده می شوند و برخی به دار آویخته می شوند [these decisions] در اینجا مهر خورده‌اند،» او گفت، دادگاه عالی را به خاطر شکستش در «عدم عدالت برای مظلومان، تحت قانون قرار دادن قدرتمندان و تقویت دموکراسی» مورد انتقاد قرار داد.

«اما تسهیلگران [â€æ] او با اشاره به قاضی عالی گفت که در این ساختمان نشسته اند و عدالت را می کشند.

صدها معترض متعلق به PML-N، جمعیت علمای اسلام فضل (JUI-F) و حزب مردم پاکستان (PPP) اوایل روز گذشته با وجود اینکه بند 144 هنوز در پایتخت فدرال به اجرا در آمده است، وارد منطقه سرخ شدند. و صحنه ای را در مقابل دیوان عالی کشور برپا کرد.

همچنین بخوانید | عمران خان می‌گوید: «طرح لندن به پایان رسیده است»، ارتش پاکستان قصد دارد او را به مدت 10 سال زندانی کند.

رحمان، همچنین رئیس PDM – ائتلاف حاکم متشکل از 13 حزب سیاسی، روز جمعه اعلام کرده بود که در مقابل دادگاه عالی علیه رئیس قاضی باندیال به دلیل تسهیل در کمک به خان، تحصن برگزار می کند.

تقاضای استعفای رئیس دادگستری پاکستان

رحمان خطاب به شرکت کنندگان، بندهال قاضی را به نقض قوانین و مقررات دادگاه عالی متهم کرد. من از رئیس قاضی ایراد می‌گیرم، در این یک ماه شما تخلفات این دادگاه را انجام داده‌اید.»

وی افزود: شما و همراهانتان که روی این صندلی‌ها نشسته‌اید، به شما اجازه بی‌احترامی یا سوء استفاده از ملت و مجلس را نمی‌دهیم.

در همین راستا، او عهد کرد که با جان خود از ساختمان دادگاه عالی محافظت کند، اما در عین حال ادعا کرد که اجازه نخواهد داد «حتی یک قاضی به مقدسات آن لطمه بزند». او مدعی شد که احکام در حال مهندسی هستند و حزب او اجازه خواهد داد که این اتفاق بیفتد.

وی همچنین با بیان اینکه همه دستگاه ها باید با فعالیت در محدوده خود به وظایف قانونی خود عمل کنند، به قوه قضاییه نسبت به سیاست ورزی هشدار داد.

چند تن دیگر از رهبران احزاب سیاسی کوچکتر نیز در این گردهمایی سخنرانی کردند و رئیس قاضی را به لطف ناروا به خان متهم کردند.

آزادی عمران خان

این اتهامات پس از آزادی خان توسط یک دادگاه عالی سه نفره به ریاست قاضی باندیال مطرح شد که خشم دولت و متحدانش را برانگیخت و آنها اعلام کردند اعتراض خود را علیه این تصمیم ثبت کنند.

اعتقاد بر این بود که تظاهرکنندگان پس از یک اعتراض نمادین محل برگزاری را ترک خواهند کرد، اما JUI-F، که یکی از بزرگترین اجزای PDM است، اعتراض را به “تحصن” تبدیل کرد.

«کمیته مدیریت مقدمات تحصن اعتراضی در خارج از دیوان عالی کشور را نهایی کرده است [in] اسلام آباد کمیته مدیریت مقدمات تبدیل اعتراض به تحصن را آغاز کرده است.

این حزب همچنین اعلام کرد که در محل برگزاری خیمه‌ها و دستشویی می‌سازد.

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه، که پیش از این قرار بود به این تظاهرات بپیوندد، از سوی اعضای ارشد حزبش به مخالفت با آن توصیه شده است. با این حال، نثار خورو، رهبر PPP، در کنار رهبری PDM روی صحنه ایستاده بود.

همچنین بخوانید | عمران خان باید علناً به دار آویخته می شد: رهبر اپوزیسیون پاک

در همین حال، خان گفت که از یک سو، “غیره‌های PDM” که توسط آژانس‌های امنیتی تسهیل می‌شوند، تلاش می‌کنند تا دادگاه عالی را “تسخیر” کنند و قانون اساسی را زیر پا بگذارند، در حالی که از سوی دیگر، دولت کارگران PTI را با حداقل 7000 سرکوب می‌کند. دستگیر و ده ها معترض غیرمسلح کشته شدند.

عمران خان خواستار اعتراض شد

این بازیکن کریکت که به سیاستمداری تبدیل شده و طرفداران زیادی در پاکستان دارد، از همه شهروندان خواست تا برای تظاهرات مسالمت آمیز آماده باشند و به این اشاره کرد که با از بین رفتن قانون اساسی و دادگاه عالی، این پایان رویای پاکستان خواهد بود.

“بنابراین بدون هیچ تحقیقی در مورد اینکه چه کسی مسئول آتش‌سوزی ساختمان دولتی یا کشته شدن ده‌ها معترض غیرمسلح بر اثر اصابت گلوله بود، حدود 7000 کارگر حزب تحریک انصاف، رهبری و زنان ما با طرح‌هایی برای ممنوعیت بزرگترین و تنها حزب فدرال در پاکستان زندانی شده‌اند. “خان در توییتی نوشت.

در همین حال، آژانس‌های امنیتی ما این افراد را تسهیل می‌کنند تا شورای عالی امنیت را به دست بگیرند و قانون اساسی را زیر پا بگذارند. او نوشت.

اعتراض به رهبری حزب دموکراتیک خلق نشانه تشدید تنش ها بین قوه قضاییه عالی و دولت نخست وزیر شهباز شریف است که پس از برکناری خان در رای عدم اعتماد در پارلمان در آوریل 2022 جایگزین وی شد.

خان گفته است که “درام” JUI-F که در خارج از دادگاه عالی انجام می شود، فقط برای یک هدف است – برای اینکه رئیس دیوان عالی را تحت فشار قرار دهد تا او طبق قانون اساسی حکمی صادر نکند.