مقام تایوانی پس از سخنرانی «گیج‌برانگیز» مکرون به آرمان‌های بنیان‌گذار فرانسه استناد کرد

مقام تایوانی پس از سخنرانی «گیج‌برانگیز» مکرون به آرمان‌های بنیان‌گذار فرانسه استناد کرد

یو سی کون، رئیس پارلمان تایوان، پس از ایراد سخنرانی «معمایی» رئیس جمهور فرانسه، مکرون در مورد روابط بین تایوان و چین، به آرمان های بنیادین فرانسه برای آزادی، برابری و برادری استناد کرد.

رویترز

تایپه،به روز شده: 12 آوریل 2023 10:43 IST

مقام تایوانی پس از سخنرانی «گیج‌برانگیز» مکرون به آرمان‌های بنیان‌گذار فرانسه استناد کرد

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از دیدار با مطبوعات در تالار بزرگ مردم در پکن، چین، با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، عکس گرفت. (عکس رویترز)

توسط رویترزیک سیاستمدار ارشد تایوانی گفت: نظرات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره تایوان گیج کننده است، با این سوال که آیا آرمان های پایه گذاری فرانسه برای آزادی، برابری و برادری اکنون از مد افتاده است.

مکرون در مصاحبه ای در سفر به چین که قرار بود اتحاد اروپا در مورد سیاست چین را به نمایش بگذارد، هشدار داد که درگیر بحران تایوان ناشی از “ریتم آمریکایی و واکنش بیش از حد چین” نیست.

همچنین بخوانید | امانوئل مکرون: برای به هوش آوردن روسیه روی شی جین پینگ حساب می کنیم

وی همچنین خواستار کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به آمریکا و تبدیل شدن به “قطب سوم” در امور جهانی در کنار واشنگتن و پکن شد.

یو سی کون، رئیس پارلمان تایوان، اواخر روز سه شنبه در فیس بوک بالای تصویری از گزارشی درباره اظهارات مکرون درباره تایوان نوشت، تعهد فرانسه به آزادی را زیر سوال برد.

او با اشاره به شعار رسمی فرانسه «آزادی، برابری، برادری» نوشت: «آیا «آزادی، برابری، برادری» از مد افتاده است؟

“آیا صرفاً نادیده گرفتن این موضوع پس از اینکه بخشی از قانون اساسی است خوب است؟ یا آیا کشورهای پیشرفته دموکراتیک می توانند زندگی و مرگ مردم سایر کشورها را نادیده بگیرند؟” شما یکی از بنیانگذاران حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان را اضافه کرد. اقدامات رئیس جمهور مکرون، یک دموکراسی پیشرو بین المللی، مرا متحیر می کند.»

چین از روز شنبه پس از بازگشت تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان از سفر به ایالات متحده، جایی که با کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده دیدار کرد، تمرینات نظامی را در اطراف تایوان برگزار کرده است.

همچنین بخوانید | حمله معترضان به بازنشستگی به رستوران مورد علاقه ماکرون رئیس جمهور فرانسه در پاریس | ویدئو

فرانسه، مانند بسیاری از کشورها، هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان مورد ادعای چین ندارد، اما یک سفارت عملا در تایپه دارد و به دیگر متحدان ایالات متحده برای تأکید بر نیاز به صلح در تنگه تایوان پیوسته است.

وزارت خارجه تایوان روز سه شنبه به دنبال کم اهمیت جلوه دادن اظهارات ماکرون بود، هرچند گفت که آنها به گفته های او “توجه کرده اند”.

جف لیو سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: «وزارت خارجه از فرانسه به خاطر ابراز نگرانی در مورد صلح و ثبات در تنگه تایوان بارها و در بسیاری از مکان‌های بین‌المللی مختلف تشکر می‌کند». این ادامه مواضع و موضع ثابت فرانسه است.»

همچنین بخوانید | زن فرانسوی به دلیل “توهین” به ماکرون در فیس بوک محاکمه می شود