نتانیاهو اسرائیل تصمیم خود را برای برکناری وزیر دفاع در بحبوحه اعتراضات خشونت آمیز لغو کرد

نتانیاهو اسرائیل تصمیم خود را برای برکناری وزیر دفاع در بحبوحه اعتراضات خشونت آمیز لغو کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تصمیم گرفته است از تصمیم خود مبنی بر برکناری یوآو گالانت، وزیر دفاع خود، که اظهاراتی در مورد بازنگری برنامه ریزی شده قضایی دولت، که موجب اعتراضات خشونت آمیز سراسری شد، لغو کند.

رویترز

اورشلیم،به روز شده: 11 آوریل 2023 08:54 IST

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل (عکس بایگانی: رویترز)

دولت به رهبری بنیامین نتانیاهو قانون اصلاحات قضایی برنامه ریزی شده را متوقف کرد تا امکان گفتگوهای سازش با احزاب مخالف پس از هفته ها تظاهرات سراسری فراهم شود. (عکس فایل: رویترز)

توسط رویترزبنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گفت که با توجه به تشدید بحران امنیتی، وزیر دفاع این رژیم را برکنار می کند و تصمیم برکناری وزیر را که موجب اعتراضات و هشدار در خارج از کشور شد، لغو می کند.

او گفت که دو طرف اختلاف خود را بر سر فراخوان عمومی گالانت در ماه گذشته برای توقف طرح بازنگری قضایی شدیداً تفرقه‌انگیز دولت که به گفته گالانت به تهدیدی برای امنیت اسرائیل تبدیل شده بود، حل کردند.

هفته گذشته نتانیاهو اعلام کرد که برکناری را به تعویق می اندازد.

نتانیاهو روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تصمیم گرفتم اختلافاتمان را پشت سر بگذارم». او گفت که این دو در طول دو هفته گذشته از نزدیک با هم کار کرده اند.

ساعتی پس از آن که دو خواهر اسرائیلی و مادرشان در حمله تیراندازی در کرانه باختری اشغالی کشته شدند، یک گردشگر ایتالیایی روز جمعه بر اثر برخورد یک خودرو در تل آویو کشته و پنج نفر زخمی شدند.

همچنین بخوانید | اعتراضات گسترده در اسرائیل به اصلاحات قضایی نتانیاهو، فرودگاه تل آویو با اعتصاب کارگران بسته شد.

این حملات پس از یک شب حملات فرامرزی در غزه و لبنان، به تشدید تنش‌های اسرائیل و فلسطین پس از یورش پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی در اورشلیم در هفته جاری افزوده شد.

زمانی که اسرائیل به رگبار راکت ها با اصابت به اهداف مرتبط با گروه اسلامگرای حماس در غزه و جنوب لبنان پاسخ داد، تنش ها افزایش یافت، اما درگیری ها در روز جمعه وارد آرامش شد.

یک نظرسنجی یکشنبه از کانال 13 نیوز اسرائیل نشان داد که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو بیش از یک سوم کرسی های خود را در صورت برگزاری انتخابات از دست می دهد و نتانیاهو نمی تواند با شرکای ائتلاف راست تندرو خود اکثریت را به دست آورد.

نتانیاهو به خبرنگاران گفت: «این نظرسنجی من را آشفته نکرده است.

همچنین بخوانید | اسرائیلی‌ها علیه برنامه‌های نتانیاهو برای بازنگری قوه قضائیه به تسلیح می‌آیند | توضیح داد

نخست وزیر گفت که روابط با ایالات متحده که به دلیل اصلاحات قضایی برنامه ریزی شده دولت تیره به نظر می رسد، “قوی تر از همیشه” باقی مانده و دو کشور از همکاری امنیتی و اطلاعاتی برخوردار هستند.

نتانیاهو همچنین به موضوع دعوت نشدن به دیدار رسمی از کاخ سفید در آخرین دوره نخست وزیری خود نیز اشاره کرد.

نتانیاهو گفت: «یک دیدار انجام خواهد شد، نگران نباشید.

پس از هفته‌ها تظاهرات سراسری، دولت او قوانین مربوط به بازنگری را متوقف کرد تا امکان گفتگوهای سازش با احزاب مخالف را فراهم کند.