نکات ایمنی در هنگام استفاده از هیلتی
هیلتی یک ابزار دستی مکانیکی با عملکرد ضربه ای است که برای شل کردن و شکافتن مواد نه چندان قوی، به عنوان مثال: سنگ های رسوبی، آسفالت، سازه های بتنی طراحی شده است. بدنه کار معمولاً یک اسکنه فلزی یا پیک است. مکانیزاسیون ابزار شامل ضربه زدن به بدنه اجرایی یک سری تکانه های مکانیکی از سوی مهاجم است که توسط نوعی درایو به حرکت در می آید. فرکانس ضربه 16…25 هرتز است. هنگامی که یک ضربه شوک از سمت ضربه گیر (صفحه لب به لب) به اسکنه وارد می شود، لبه برش اسکنه بر روی مواد در حال پردازش عمل می کند، آن را برش می دهد یا آن را شکافته می کند.
با توجه به نوع درایو، هیلتی های هیلتی به دو دسته تقسیم می شوند:
پنوماتیک – هدایت شده توسط هوای فشرده از کمپرسور؛
الکتریکی – کار از طریق تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی؛
بنزین – با استفاده از موتور احتراق داخلی که در بدنه هیلتی تعبیه شده است.
هیدرولیک و غیره
اولین نسخه سه پایه هیلتی هیلتی توسط مهندس ژرمن سامایر در اواخر دهه 1850 اختراع شد.
تعمیر و نگهداری منظم برای بهره وری برتر
نگهداری منظم یک نیاز اساسی برای ادامه استفاده ایمن و کارآمد از دستگاه است. بنابراین، دستورالعمل های مراقبت را به دقت دنبال کنید.
شلنگ هوای فشرده و کوپلینگ ها را برای آسیب دیدگی بررسی کنید.
مطمئن شوید که با استفاده از اطلس کوپکو شکن و هیلتی هوا-روغن شکن را به درستی روغن کاری کنید. اگر بریکر دارای روانکار داخلی باشد، این روانکار باید روزانه پر شود. انجام این کار هر روز صبح قبل از شروع کار عادت خوبی است.
مرتباً چک کنید که دوشاخه روغن محکم باشد.
مطمئن شوید که O-ring روی دوشاخه روغن آسیب ندیده و محکم بسته شده باشد.
در حالی که نگهدارنده ابزار در حالت بسته است، با کشیدن ابزار به بیرون بررسی کنید که نگهدارنده ابزار کار می کند. اگر ابزار به درستی کار می کند، نباید بتوانید آن را از شکن خارج کنید.
با استفاده از هیلتی مخصوص چاک ابزار را از نظر سایش بررسی کنید. بازی زیاد در چاک باعث افزایش ارتعاش می شود. فوراً چاک بسیار فرسوده را تعویض کنید.
اگر بریکر دارای بازوهای میرایی لرزش است، بررسی کنید که بازوها کار می کنند:
بازوها باید آزادانه بالا و پایین حرکت کنند
بازوها نباید زیاد به جلو و عقب حرکت کنند
فنرهای بازوهای فنر را بررسی کنید و فنرهای آسیب دیده را تعویض کنید.
نگهداری دوره ای
تقریباً پس از هر 150 ساعت کارکرد پالسی یا دو بار در سال، دستگاه باید جدا شود و تمام قطعات تمیز و بازرسی شوند. این عملیات باید توسط پرسنل مجاز که در این زمینه آموزش دیده اند انجام شود.
نحوه کارکرد هیلتی
حالا بیایید ببینیم همه اینها چگونه کار می کند:
هنگامی که دسته را فشار می دهید، قرقره استارت جابجا می شود و هوای فشرده از طریق کانال ها وارد مکانیسم توزیع هوا، به جعبه سوپاپ می شود.
با عبور از شیر حلقوی، هوا از طریق کانال ها به قسمت پایین بشکه حرکت می کند. بنابراین هوای فشرده به سرعت به زیر ضربه گیر پمپ می شود و باعث بالا آمدن آن می شود.
هنگامی که مهاجم به نقطه بالایی می رسد، سوراخ های بشکه را باز می کند و هوای فشرده را از بشکه آزاد می کند.
در همان زمان، دریچه حلقوی پرتاب می شود تا هوا به زیر درامر پمپ نشود. در عوض، هوای فشرده وارد فضای بالای مهاجم می شود و آن را به سمت پایین هل می دهد.
درامر به سمت پایین شتاب می گیرد و به قله می رسد. یک بار به سطح برخورد می کند و سپس به لطف فنر به حالت اولیه خود باز می گردد.
با پایین آمدن ضربهگیر، سوراخهای بشکه دوباره باز میشود و هوای فشرده از محفظه خارج میشود.
دریچه حلقوی دوباره پرتاب می شود تا هوا دوباره به زیر پین شلیک پمپ شود. روند دوباره شروع می شود.
بریکر هیدرولیک
هیلتی هیلتی هیدرولیک به جای هوا از روغن فشرده استفاده می کند. اما در غیر این صورت، این ابزار تقریباً مانند یک هیلتی پنوماتیک عمل می کند. بنابراین، ما آن را با جزئیات بیشتر بررسی نمی کنیم.
قطعات تشکیل دهنده هیلتی
بدنه معمولا از پلاستیک ساخته شده است. این ابزار را آسان تر و ایمن تر می کند.
دسته نیز از پلاستیک ساخته شده است. مانند یک ابزار پنوماتیک، یک مکانیسم ماشه در اینجا قرار دارد.
موتور الکتریکی – این اوست که مکانیزم کوبه ای را هدایت می کند. از برق کار می کند.
شاتون – حرکت چرخشی موتور را به حرکت رفت و برگشتی پیستون تبدیل می کند.
پیستون – هوا را در محفظه فشرده می کند و سیلندر را به جلو می راند.
سیلندر – انرژی را به درامر منتقل می کند. سیلندر اجازه نمی دهد تا انرژی ضربه به موتور برسد. این از شکستن آن جلوگیری می کند.
درامر – به پیک ضربه می زند و باعث ارتعاش آن می شود.
کارتریج – پیک را رفع می کند.
پایک یک عنصر کوبه ای است.
اصل عملیات
همانطور که می بینید، طراحی یک هیلتی هیلتی برقی به طور قابل توجهی با یک پنوماتیک متفاوت است. اصل عملکرد نیز متفاوت است:
وقتی استارت را فشار می دهید، موتور روشن می شود.
میله اتصال که به موتور متصل می شود، شروع به کار می کند، چرخش و حرکات رفت و برگشتی را می چرخاند.
این پیستونی را به حرکت در می آورد که هوای داخل محفظه را فشرده می کند.
افزایش فشار در محفظه، سیلندر را به جلو می برد.
سیلندر به یک درامر ثابت برخورد می کند و انرژی از آن به قله منتقل می شود.
قله مرتعش می شود و در نتیجه روی سطح تأثیر می گذارد.
در این زمان، میله اتصال از قبل پیستون را به عقب می کشد و هوا را می مکد. این کار سیلندر را به موقعیت اصلی خود باز می گرداند. سپس چرخه تکرار می شود.
هیلتی هیلتی بنزینی
یک هیلتی هیلتی بنزینی تقریباً مانند یک هیلتی برقی عمل می کند. با این حال، به جای یک موتور الکتریکی نسبتا کوچک، از یک موتور احتراق داخلی تمام عیار استفاده می شود. این امر هم قدرت و هم اندازه دستگاه را افزایش می دهد.