پاکستان در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در هند شرکت می کند، بلاول بوتو به عنوان سرپرست هیئت

نوشته گیتا موهانبه گفته وزارت امور خارجه پاکستان، بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای که قرار است روزهای 4 و 5 می در گوا برگزار شود، شرکت خواهد کرد.

این اولین سفر یک رهبر کلیدی پاکستان به هند از زمان سفر نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان به دهلی نو برای تحلیف نخست وزیر مودی در سال 2014 خواهد بود.

هند در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سال 2022 که در سمرقند ازبکستان برگزار شد، ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده گرفت و در سال جاری میزبان نشست بعدی شورای سران کشورها خواهد بود.

همچنین بخوانید | آمیت شاه به ریاست نشست سازمان همکاری شانگهای امروز در مورد پیشگیری و رفع شرایط اضطراری

بر اساس این بیانیه، هند از زمان الحاق خود به عنوان یک کشور عضو کامل در سال 2017، تعامل فعال خود را با این سازمان حفظ کرده است و دهلی نو بر آغاز پیشنهادهایی برای منافع متقابل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، ناظران و شرکای گفتگو متمرکز است.

وزیر کشور اتحادیه، آمیت شاه، ریاست جلسه ای را با حضور روسای ادارات کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که با پیشگیری و رفع شرایط اضطراری سروکار دارند، در روز پنجشنبه بر عهده خواهد داشت.

وزیر کشور همچنین در حاشیه این نشست با وزرای برخی از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

در این نشست، نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اطلاعات مربوط به شرایط اضطراری بزرگی را که در قلمرو مربوطه آنها رخ داده و اقدامات انجام شده برای رسیدگی به آنها را به اشتراک خواهند گذاشت.

شرکت کنندگان همچنین در مورد برنامه اقدام برای اجرای توافقنامه بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه همکاری در ارائه کمک در حذف شرایط اضطراری در سال های 2023-2025 بحث و بررسی خواهند کرد.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) متشکل از چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان است.

(با ورودی های PTI)

همچنین بخوانید | هند وزیر دفاع پاکستان و NSO را برای نشست سازمان همکاری شانگهای در ماه آوریل دعوت کرد