پس از اینکه روند “کرومینگ” TikTok به مغز او “فراتر از ترمیم” آسیب رساند، یک دختر 13 ساله در استرالیا درگذشت.

توسط میز جهانی هند امروز: پس از مرگ یک دختر 13 ساله استرالیایی به نام اسرا هاینس، به دلیل روند “کرومینگ” در TikTok، خانواده داغدار او برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در این کشور خواهان اقدام فوری هستند.

پل هاینز، پدر اسرا، طی مصاحبه ای احساسی با هرالد سان گفت: “ما می خواهیم به کودکان دیگر کمک کنیم تا در دام احمقانه انجام این کار احمقانه نیفتند. بدون شک این جنگ صلیبی ما خواهد بود.”

او افزود: “هرچقدر هم که اسب را به سمت آب هدایت کنید، هر کسی می تواند آنها را بکشد. این کاری نیست که او به تنهایی انجام دهد.”

اسرا هاینس با استنشاق دود قوطی دئودورانت جان خود را از دست داد و در 31 مارس دچار ایست قلبی شد.

علیرغم اینکه به مدت هشت روز تحت حمایت زندگی قرار داشت، پزشکان در نهایت اعلام کردند که مغز او “آسیب غیرقابل ترمیم” دارد. در تصمیمی دردناک، خانواده او تصمیم دردناکی را برای خاموش کردن دستگاه های حیاتی گرفتند.

“[It was] آندریا هاینس، مادر داغدار، در طی مصاحبه ای با برنامه خبری استرالیایی A Current Affair، گفت: فقط یک روال معمولی است که با همسرش می رود.

پل هاینز که در تلاش برای یافتن کلماتی برای توصیف این درد غیرقابل تصور بود، افزود: “آنها از ما می خواهند که خانواده، دوستانمان را بیاوریم تا با دختر 13 ساله خود خداحافظی کنیم.” انجام این کار برای چنین روح جوانی کاری بسیار بسیار بسیار دشوار بود.

کرومینگ، یک تکامل نگران کننده در روند طولانی مدت هفینگ یا بوییدن مواد، به موضوعی نگران کننده تبدیل شده است. شرکت کنندگان در این تمرین خطرناک طیف وسیعی از مواد از جمله قوطی های آئروسل، رنگ های فلزی، گاز و حلال ها را استنشاق می کنند.

به گفته انجمن ملی خرده‌فروشی، در حالی که کروم مواد مختلفی را در بر می‌گیرد، این نام از عمل استنشاق رنگ مبتنی بر کروم به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به بالا نشات می‌گیرد.

همچنین بخوانید | یک نوجوان هنگام تلاش برای بالا رفتن از پل لس آنجلس برای شیرین کاری شبکه های اجتماعی جان خود را از دست داد

استریت تایمز گزارش داد که دو پسر 16 ساله در سال 2019 در نتیجه درگیر شدن در این روند خطرناک جان خود را از دست دادند.

پس از مرگ غم انگیز اسرا هاینس، اداره آموزش ویکتوریا در استرالیا متعهد شد که تلاش های خود را برای ارائه اطلاعات جامع تر در مورد کروم و عواقب مرگبار آن به کودکان افزایش دهد.

والدین هاینز در روند سوگواری خود، مأموریتی را بر عهده گرفته اند تا از مدارس برای آموزش CPR حمایت کنند و فعالانه برای توسعه فرمول های دئودورانت ایمن تر و کمتر سمی تر، لابی می کنند.

ایموگن، خواهر اسرا، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “ما قطعاً مأموریتی داریم که آگاهی کودکان و هر کسی که این کار را انجام می دهد افزایش دهیم.” ما نمی‌خواهیم این اتفاق برای هیچ کس دیگری بیفتد. ما نمی‌خواهیم خانواده دیگری این مشکل را تجربه کنند.

در پاسخ به این روند هشدار دهنده، چندین فروشگاه در استرالیا، از جمله Woolworths و Coles، اقدامات پیشگیرانه را با ایمن کردن دئودورانت های آئروسل در پشت جعبه های شیشه ای قفل شده انجام داده اند.

از دست دادن غم انگیز اسرا هاینس به یک فریاد برای اقدام فوری علیه عمل خطرناک کرومینگ تبدیل شده است. با والدین داغدار در خط مقدم نبرد، امید است که حمایت پرشور آنها منجر به آگاهی، آموزش و اقدامات پیشگیرانه گسترده شود تا خانواده های دیگر از تحمل پیامدهای ویرانگر این روند مرگبار در امان باشند.