پس از عربستان سعودی، فرانسه هندی‌های سرگردان در سودان را نجات می‌دهد

نوشته گیتا موهانمنابع دیپلماتیک فرانسوی اعلام کردند که تاکنون پنج هندی توسط فرانسوی‌ها از سودان درگیری‌ها تخلیه شده‌اند. این چند روز پس از آن صورت می گیرد که عربستان سعودی از تخلیه امن اتباع خارجی از جمله هندی ها از این کشور خبر داد.

این منابع گفتند که یک هواپیمای A400M که از پایگاه نظامی فرانسه در جیبوتی پرواز می کرد، هندی ها را نجات داد و افزودند که تا کنون سه پرواز انجام شده و نزدیک به 500 نفر از بیش از 28 کشور را تخلیه کرده است.

همچنین بخوانید | در بحبوحه بحران سودان، نگاهی به ماموریت های قهرمانانه هند که به نجات شهروندان از مناطق جنگی کمک کرد.

هند عملیات کاوری را برای تخلیه شهروندانش از سودان آسیب دیده آغاز کرده است. اس جایشانکار وزیر امور خارجه در توییتی نوشت: عملیات نجات در حال انجام است و حدود 500 هندی روز دوشنبه به بندر سودان رسیده اند.

روز شنبه، وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که 91 شهروند خارجی سرگردان را که 66 نفر از کشورهای دوست از جمله هند هستند، تخلیه کرده است. این عملیات پس از گفتگوهای اس جایشانکار وزیر امور خارجه با همتایان خود در عربستان سعودی و امارات انجام شد. هر دو کشور قول “حمایت عملی” خود را داده بودند.

در سودان، ارتش و شبه نظامیان در حال جنگ مرگبار قدرت هستند. این خشونت ها به دلیل اختلاف نظر بر سر طرحی با حمایت بین المللی برای تشکیل یک دولت غیرنظامی جدید، چهار سال پس از سقوط حکومت مستبد، عمر البشیر، و دو سال پس از یک کودتای نظامی، آغاز شد. هر دو طرف یکدیگر را به خنثی کردن این انتقال متهم کردند.

همچنین بخوانید | بیش از 400 کشته در درگیری‌های سودان، افزایش تخلیه کشورها به دلیل زخمی شدن اتباع خارجی در درگیری