چرا نیروهای ارتش و شبه نظامی در سودان می جنگند | توضیح داد

نوشته مانیشا پاندی: درگیری شدید بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) برای دومین روز یکشنبه در خارطوم پایتخت این کشور ادامه یافت. این درگیری ها که از روز شنبه آغاز شد، 59 کشته از جمله سه کارگر سازمان ملل و بیش از 500 زخمی برجای گذاشت.

درگیری‌هایی که از روز شنبه بین نیروهای مسلح و شبه‌نظامی RSF آغاز شد، خشم بین‌المللی و نگرانی‌های منطقه‌ای از جمله بستن مرزها توسط همسایگان را برانگیخت.

چرا ارتش و نیروهای شبه نظامی می جنگند

این درگیری ها روز شنبه پس از هفته ها جنگ قدرت میان واحدهای ارتش وفادار به ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو، معروف به همدی آغاز شد. خبرگزاری رویترز گزارش داد که معاون رئیس شورا است.

الجزیره روز یکشنبه گزارش داد که از زمانی که هر دو برای برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان در سال 2019 با یکدیگر متحد شدند، اولین شیوع این بیماری بود و به دلیل اختلاف نظر در مورد ادغام نیروهای RSF در ارتش به عنوان بخشی از انتقال به سمت حکومت غیرنظامی رخ داد.

اختلاف نظر بر سر ادغام پیشنهادی RSF در ارتش، امضای توافقنامه مورد حمایت بین المللی با احزاب سیاسی در مورد گذار به دموکراسی را به تاخیر انداخته است.

برهان و همدی همدیگر را متهم به شروع دعوا کردند.

چه کسی دست بالا را دارد

به نظر می رسید که ارتش سودان دست برتر را به دست آورده و پایگاه های شبه نظامی را با حملات هوایی مورد حمله قرار می دهد.

به گزارش رویترز، ارتش سودان در تلاش برای بازگرداندن کنترل بر کشور، حملات هوایی را به پایگاه نیروهای شبه نظامی در نزدیکی پایتخت انجام داد و تلاش‌ها برای انتقال به حکومت غیرنظامی را تهدید کرد.

به نقل از رویترز، شاهدان عینی به نقل از شاهدان عینی گفتند، در پایان روز درگیری شدید، ارتش به پایگاهی متعلق به نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) در شهر اومدورمان، که در مجاورت پایتخت خارطوم است، حمله کرد.

واکنش همسایگان به جنگ قدرت

این درگیری‌های شدید باعث اعتراض بین‌المللی و نگرانی‌های منطقه‌ای شد، از جمله بستن مرزها توسط همسایگان مصر و چاد.

تصویر ماهواره ای دود و نمای کلی از فرودگاه بین المللی خارطوم در خارطوم، سودان 16 آوریل 2023 را در این تصویر جزوه نشان می دهد. (عکس: رویترز)

ایالات متحده، روسیه، چین، مصر، عربستان سعودی، شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا خواستار پایان سریع درگیری‌هایی شده‌اند که تهدیدی برای تشدید بی‌ثباتی در یک منطقه وسیع‌تر از قبل بی‌ثبات است.

تلاش‌های همسایگان و نهادهای منطقه‌ای برای پایان دادن به درگیری‌ها روز یکشنبه تشدید شد. دفتر ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا در توییتر اعلام کرد که مصر پیشنهاد میانجیگری را داده است و اداره بین دولتی توسعه بلوک منطقه ای آفریقا در نظر دارد تا رؤسای جمهور کنیا، سودان جنوبی و جیبوتی را در اسرع وقت برای آشتی دادن گروه های سودانی در درگیری بفرستد.

بعد چه اتفاقی می افتد

نیروهای مسلح سودان اعلام کردند که تا زمانی که این نیرو منحل نشود، با نیروهای RSF مذاکره نخواهد کرد. ارتش به سربازانی که به طور موقت با نیروهای RSF کار می کردند، گفت که به واحدهای ارتش مجاور گزارش دهند، که در صورت اطاعت، ممکن است درجات RSF را کاهش دهند.

همدی، رهبر RSF، معاون رئیس دولت، فرمانده ارتش برهان را “جنایتکار” و “دروغگو” خواند.

تلویزیون دولتی بعد از ظهر یکشنبه در اقدامی برای جلوگیری از پخش تبلیغاتی توسط RSF پس از ورود نیروهایش به ساختمان اصلی تلویزیون دولتی در Omdurman و شروع به پخش برنامه های طرفدار RSF، پخش خود را قطع کرد.