چین افزایش هند را “رقیب” می داند ، می خواهد روابط خود را با ایالات متحده ، متحدان محدود كند: گزارش

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی با تأكید بر اینكه پكن قصد دارد آمریكا را به عنوان برجسته ترین قدرت جهان جابجا كند ، ابراز می دارد كه چین از افزایش هند به عنوان “رقیب” برخوردار است و می خواهد مشاركت استراتژیك خود را با آمریكا ، متحدانش و سایر دموكراسی ها محدود كند.

پیش از انتقال قدرت از دولت دونالد ترامپ به دولت رئیس جمهور منتخب ایالات متحده جو بایدن پس از انتخابات ریاست جمهوری در 3 نوامبر ، سند دقیق سیاست نشان می دهد که چین امنیت ، خودمختاری و منافع اقتصادی بسیاری از ملت های منطقه را تضعیف می کند.

در این گزارش آمده است: “چین افزایش هند را به عنوان یك رقیب تصور می كند و می كوشد تا با مشاركت اقتصادی ضمن محدود كردن مشاركت راهبردی دهلی نو با آمریكا ، ژاپن ، استرالیا و روابط آن با سایر دموكراسی ها ، از عهده جاه طلبی های پكن برآید.”

“چین در حال تضعیف امنیت ، خودمختاری و منافع اقتصادی بسیاری از افراد دیگر در منطقه است – مانند کشورهای عضو انجمن ملل جنوب شرقی آسیا (آسه آن) ، از جمله کشورهای در منطقه حیاتی مکونگ ، و همچنین کشورهای اقیانوس آرام جزایر ، “گزارش اضافه شده است.

این گزارش 70 صفحه ای بیان می دارد که آگاهی در ایالات متحده – و در کشورهای جهان – در حال افزایش است که حزب کمونیست حاکم چین (CCP) دوره جدیدی از رقابت قدرتهای بزرگ را آغاز کرده است.

در این گزارش آمده است: “با این وجود تعداد کمی از افراد الگوی ورود چین به هر منطقه از جهان را تشخیص می دهند ، و این کمتر از نوع خاص سلطه مورد نظر حزب است.”

هدف حزب کمونیست چین نه تنها برجستگی در نظم جهانی مستقر است – نظمی که در کشور های ملی و آزاد حاکم باشد ، از اصول جهانی که آمریکا بر آن بنیان نهاده شده است و منافع ملی ایالات متحده را پیش می برد – بلکه برای بازنگری اساسی در نظم جهان ، قرار دادن جمهوری خلق چین (PRC) در مرکز و خدمت به اهداف استبدادی و جاه طلبی های سلطه جویانه پکن.

در این گزارش آمده است: “در برابر چالش چین ، ایالات متحده باید آزادی را تأمین كند.”

چین گفت ، چین تلاش می کند تا با تقویت این احساس در کشورهای منطقه که تسلط چین اجتناب ناپذیر است ، از نفوذ آمریکا بکاهد.

در این گزارش آمده است: “اهداف اصلی شامل متحدان مبتنی بر معاهده ایالات متحده – ژاپن ، کره جنوبی ، استرالیا ، تایلند و فیلیپین – و همچنین شرکای استراتژیک نوظهور مانند هند ، ویتنام ، اندونزی و تایوان است.”

در این گزارش آمده است ، ارتش آزادیبخش خلق اخیراً درگیری در امتداد مرز مورد مناقشه خود با هند ، که منجر به کشته شدن ده ها نفر از هر دو طرف شد ، درگیری و تنش با ارتش هند است. سربازان هندی و چینی از 5 ماه مه در چندین منطقه در امتداد خط کنترل واقعی (LAC) در شرق لاداخ در یک درگیری تلخ محبوس شده اند. وضعیت پس از درگیری در 15 ژوئن دره گالوان که در آن 20 نفر از نیروهای ارتش هند کشته شدند و یک نفر بدتر شد. تعداد تأیید نشده سربازان چینی کشته شدند.

در این گزارش همچنین روابط سخت پکن با تایوان که ادعا می شود قلمرو خود است ، مورد تأکید قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: “پکن تهدید دموکراتیک را که خود را یک استان مرتد می داند ، قصد دارد تا تایوان را با سرزمین اصلی متحد کند – در صورت لزوم با زور. و نیروی دریایی PLA و گارد ساحلی چین به طور فزاینده ای کنترل اداری ژاپن بر جزایر سنکاکو را به چالش می کشند.”

“دولت ترامپ با خرد متعارف به یک گسست اساسی دست یافت. به این نتیجه رسید که رفتار قاطع ح.ک.چ و اهداف خود آگاهانه ایالات متحده و سایر کشورها را ملزم به تجدید نظر در فرضیات و تدوین دکترین استراتژیک جدید برای پرداختن به اولویت و بزرگی چالش چین می کند ، “طبق سند.

این گزارش همچنین شیوع ویروس کرونا را از شهر ووهان چین برجسته کرد. این بیماری تاکنون 56178 ، 674 نفر را آلوده و یک میلیون و 348 هزار و 348 نفر را در سراسر جهان کشته است. ایالات متحده بدترین کشور آسیب دیده است.

“بی احتیاطی کمونیست حزب کمونیست چین در اجازه دادن به ویروس کرونا ویروس متولد ووهان به یک بیماری همه گیر جهانی همراه با کارزار هماهنگ ضدعلوماتی که پکن برای پنهان کردن مقصر بودن چین انجام داده است ، باید تردیدها را آرام کند. با این حال بسیاری از مردم درک درستی از شخصیت و دامنه چالش چین “، گفته شد.