چین اولین مرگ انسان را بر اثر سویه نادر آنفولانزای مرغی H3N8 ثبت کرد

توسط میز جهانی هند امروزسازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد یک زن 56 ساله چینی اولین فردی است که بر اثر آنفولانزای پرندگان H3N8 که در انسان نادر است جان خود را از دست داده است.

سازمان ملل متحد اواخر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این زن اهل استان جنوبی گوانگدونگ، سومین فردی است که به آنفلوانزای مرغی H3N8 مبتلا شده است که به نظر نمی‌رسد بین مردم سرایت کند.

همچنین بخوانید | توضیح داد: آنفولانزای پرندگان چه خطراتی برای انسان و حیوانات دارد؟

سال گذشته، دو مورد اول آنفولانزای پرندگان در چین گزارش شد و همه موارد بعدی نیز در آنجا رخ داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، اخیرا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های استان گوانگدونگ مورد سومی را گزارش کرده است، اما جزئیاتی در مورد مرگ این بیمار ارائه نشده است.

بیمار چندین بیماری زمینه ای داشت و در معرض طیور زنده قرار گرفته بود. در حالی که عفونت آنفولانزای پرندگان در انسان در چین پراکنده است، جایی که ویروس‌های آنفولانزای مرغی به طور مداوم در جمعیت طیور و پرندگان وحشی در گردش هستند، این مورد خاص احتمالاً از بازار مرطوبی که بیمار قبل از مریض شدن از آن بازدید کرده بود، منعکس شده است.

همچنین بخوانید | گزارش: شیوع آنفولانزای پرندگان در ایالات متحده می تواند به یک بیماری همه گیر جدید تبدیل شود

WHO تایید کرد که ویروس مسئول عفونت آنفولانزای A(H3) است که در پرندگان شایع است و به ندرت انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. هیچ مورد دیگری در میان افرادی که در تماس نزدیک با فرد مبتلا بوده اند گزارش نشده است.

علیرغم پتانسیل تکامل ویروس های آنفلوانزای پرندگان و ایجاد بیماری های همه گیر، WHO معتقد است که این ویروس خاص توانایی انتشار آسان در بین انسان ها را ندارد، بنابراین خطر تبدیل آن به یک نگرانی عمده بهداشت عمومی در سطح ملی، منطقه ای یا جهانی وجود دارد. سطح پایین در نظر گرفته می شود.