چین با پیشی گرفتن از هند به عنوان پرجمعیت ترین کشور، هند را کم اهمیت جلوه می دهد

توسط Press Trust of India: چین روز چهارشنبه به دنبال کم اهمیت جلوه دادن هند به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان با 142.86 کرور جمعیت بود و گفت که هنوز هم نیروی کار “کیفی” نزدیک به 900 میلیون نفر دارد تا انگیزه ای قوی برای توسعه ایجاد کند.

بر اساس آخرین داده های صندوق جمعیت سازمان ملل، هند با 142.86 کرور جمعیت از چین پیشی گرفت و پرجمعیت ترین کشور جهان شد. داشبورد جمعیت جهان سازمان ملل نشان می دهد چین با جمعیت 142.57 کرور اکنون به دومین کشور پرجمعیت تبدیل شده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به سوالی درباره واکنش وی به این گزارش، در یک نشست خبری گفت: «هنگام ارزیابی سود جمعیتی یک کشور، ما باید نه تنها به اندازه، بلکه به کیفیت جمعیت آن نیز توجه کنیم».

او گفت: “اندازه مهم است، اما آنچه مهمتر است منابع استعداد است. نزدیک به 900 میلیون نفر از 1.4 میلیارد چینی در سن کار هستند و به طور متوسط ​​10.9 سال آموزش دیده اند.”

همچنین بخوانید | گزارش سازمان ملل: هند تا اواسط سال 2023 از چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان پیشی می گیرد

او گفت که برای افرادی که به تازگی وارد نیروی کار شده اند، میانگین مدت تحصیل آنها به 14 سال افزایش یافته است.

وی در مورد جمعیت سالخورده گفت که چین یک استراتژی ملی برای پاسخ به پیری جمعیت اجرا کرده است، از جمله سیاست فرزند سوم و اقدامات حمایتی برای رسیدگی به تغییرات جمعیتی.

وی گفت: “جمعیت چین بیش از 1.4 میلیارد نفر است. افرادی که در سن کار هستند نزدیک به 900 میلیون نفر هستند و این گروه از جمعیت ها به طور متوسط ​​10.5 سال تحصیل دارند.”

وانگ گفت چین اقدامات فعالی را برای مقابله با پیری جمعیت انجام داده است.

همچنین بخوانید | جمعیت چین برای اولین بار در بیش از 60 سال کاهش یافت، تعداد مرگ و میرها از تولدها در سال 2022 بیشتر شد.

او گفت: “همانطور که نخست وزیر لی کیانگ اشاره کرد، سود جمعیتی چین از بین نرفته است و سود استعدادهای ما در حال شکل گیری است. نیروی محرکه برای توسعه چین همچنان قوی است.”

بر اساس گزارش جدید صندوق جمعیت ملل متحد، 25 درصد از جمعیت هند در گروه سنی 0 تا 14 سال، 18 درصد در گروه سنی 10 تا 19 سال، 26 درصد در گروه سنی 10 تا 24 سال، 68 درصد در گروه سنی هستند. در گروه سنی 15 تا 64 سال و 7 درصد بالای 65 سال.

در ماه مارس، نخست‌وزیر لی کیانگ در حالی که پس از تصدی این پست به رسانه‌ها خطاب می‌کرد، گفت: “هنگام ارزیابی سود جمعیتی، ما فقط به اندازه جمعیت نگاه نمی‌کنیم، بلکه به مقیاس نیروی کار با کالیبر بالا نیز توجه خواهیم کرد.”

وی در مورد بدتر شدن بحران جمعیتی چین به دلیل کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش جمعیت سالمند، گفت: چین نزدیک به 900 میلیون جمعیت در سن کار دارد و سالانه 15 میلیون نفر به نیروی کار می پیوندند.

او گفت که بیش از 240 میلیون نفر در چین تحصیلات عالی دریافت کرده اند و میانگین مدت تحصیل توسط تازه واردان به نیروی کار به 14 سال افزایش یافته است.

بحران جمعیتی چین در سال 2022 عمیق تر شد زیرا جمعیت آن وارد فاز منفی شد و نرخ زاد و ولد با کاهش 8.50 میلیون نفر به 1.4118 میلیارد نفر رسید.

اداره ملی آمار چین (NBS) در ژانویه سال جاری اعلام کرد که جمعیت کلی چین با کاهش 850 هزار نفری نسبت به سال قبل به 1.4118 میلیارد نفر در سال 2022 رسیده است که نرخ رشد طبیعی را منفی 0.6 در هر 1000 نفر نشان می دهد.

طبق گزارش کمیسیون ملی بهداشت در پایان سال 2020، 264 میلیون نفر بالای 60 سال در سرزمین اصلی چین زندگی می کردند و پیش بینی می شود که این تعداد به 400 میلیون نفر برسد و تا سال 2035 بیش از 30 درصد از جمعیت چین را تشکیل دهد.

بحران جمعیتی چین عمدتاً به دهه‌ها سیاست چین واحدی نسبت داده می‌شود که توسط حزب کمونیست حاکم چین (CPC) برای کنترل جمعیت اجرا شد.

نگرانی چین در حال حاضر صرفاً کاهش جمعیت نیست، که توسط یک کودک چند دهه ای که در سال 2016 کنار گذاشته شد، تأکید شد، بلکه جمعیتی است که به سرعت در حال پیر شدن است. طبق سیاست بازنگری شده، چینی ها می توانند سه فرزند داشته باشند.

چین سیاست فرزند سوم را در ماه مه 2021 اجرا کرد و مجموعه ای از اقدامات محرک را برای تقویت رشد جمعیت اجرا کرد. تعدادی از شهرها، استان ها و مناطق در سراسر کشور سیاست های تشویقی مانند اعطای یارانه به خانواده های دارای فرزند دوم یا سوم را اجرا کرده اند.

طبق اعلام NBS، این کشور در سال گذشته حدود 9.56 میلیون نوزاد را ثبت کرده است که نسبت به 10.62 میلیون در سال 2021 کاهش یافته است.

نرخ زاد و ولد چین در سال 2022 به 6.77 تولد به ازای هر 1000 نفر رسید که از 7.52 در سال 2021 کاهش یافته است.

کای فانگ، معاون سابق آکادمی علوم اجتماعی چین، پیش از این گفت که اندازه کل جمعیت چین در سال 2022 بسیار زودتر از حد انتظار به اوج خود رسید، به این معنی که جمعیت این کشور از سال 2023 رشد منفی را حفظ خواهد کرد یا وارد دوره رشد منفی خواهد شد.

یوان شین، استاد موسسه جمعیت و توسعه در دانشکده اقتصاد دانشگاه نانکای، در ژانویه به رسانه رسمی گفت که رشد منفی جمعیت در سال 2022 نتیجه اجتناب ناپذیر نرخ باروری پایین در درازمدت این کشور است و جمعیت چین وارد شده است. دوران رشد صفر