کره شمالی موشک بالستیک پرتاب کرد که برای مدت کوتاهی دستور تخلیه در ژاپن را صادر کرد

توسط میز جهانی هند امروز: کره شمالی روز پنجشنبه یک موشک بالستیک شلیک کرد که در آب های بین ژاپن و شبه جزیره کره فرود آمد. این پرتاب منجر به صدور دستوری توکیو شد که از مردم ساکن در یک جزیره خواسته بود به عنوان یک اقدام پیشگیرانه پناه بگیرند. آن دستور اکنون پس گرفته شده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت: این موشک از نزدیکی پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی پرتاب شد و به سمت آب های بین ژاپن و شبه جزیره کره پرواز کرد. به گزارش آسوشیتدپرس (AP) احتمال می‌رود این موشک برد متوسط ​​یا بلندتر باشد، اما مشخص نیست که تا چه اندازه پرواز کرده است.

همچنین بخوانید | کره جنوبی، آمریکا و ژاپن برای مقابله با تهدیدات کره شمالی رزمایش ضد زیردریایی برگزار می کنند

پس از پرتاب در روز پنجشنبه، دولت ژاپن هشداری صادر کرد و از ساکنان خواست تا در شمالی ترین جزیره هوکایدو پناه بگیرند. بعداً، دولت دستور خود را پس گرفت و گفت بر اساس تحلیل خود، هیچ شانسی برای فرود موشک در نزدیکی جزیره وجود ندارد.

ژاپن گفت این موشک در آب فرود آمد اما مشخص نکرد که دقیقا کجا فرود آمده است.

در اکتبر سال گذشته، دولت ژاپن پس از پرواز یک موشک میان برد کره شمالی بر فراز این کشور، توصیه تخلیه مشابهی را صادر کرد. این پرتاب برای نشان دادن پتانسیل موشک برای رسیدن به گوام، یک قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام انجام شد. در حالی که هیچ گزارشی از خسارت در هنگام فرود موشک در اقیانوس آرام گزارش نشد، ژاپن از مردم ساکن در مناطق شمال شرقی خواست تا پناه بگیرند و خدمات قطار را متوقف کنند.

همچنین بخوانید | کره شمالی افزایش نظامی “بسیار خطرناک” ژاپن را محکوم می کند و نسبت به عواقب آن هشدار می دهد

پرتاب روز پنجشنبه توسط کره شمالی جدیدترین آزمایش از سری آزمایش های تسلیحاتی این کشور مخفی در سال جاری است. به گزارش آسوشیتدپرس، این امر پس از آن صورت گرفت که کیم جونگ اون رهبر این کشور گفت زرادخانه هسته ای به روش های “عملی و تهاجمی” تقویت خواهد شد.

کره شمالی در سال جاری حدود 30 موشک را در پاسخ به مانورهای نظامی کره جنوبی و ایالات متحده پرتاب کرده است که پیونگ یانگ آن را دستورالعملی برای تهاجم می داند. هر دو سئول و واشنگتن ادعاهای پیونگ یانگ را رد کرده و گفته اند که این رزمایش ماهیت دفاعی دارد و برای پاسخ به تهدید فزاینده هسته ای کره شمالی برگزار شده است.

همچنین بخوانید | کره جنوبی در واکنش به پرتاب موشک کره شمالی، رزمایش هوایی با آمریکا برگزار کرد

دولت کره شمالی برای مدت طولانی مدعی است که مانورهای نظامی به رهبری آمریکا در پاسخ به خصومت واشنگتن علیه پیونگ یانگ است. کره شمالی اعلام کرد که مجبور به تولید تسلیحات هسته ای شده است زیرا ایالات متحده تحریم های خود را در ازای توقف آزمایش های موشکی خود لغو نکرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، کارشناسان خارجی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که کره شمالی می‌تواند اولین آزمایش هسته‌ای بزرگ خود را در بیش از پنج سال پس از انتشار عمومی یک کلاهک جدید در اوایل ماه جاری انجام دهد.

حدود یک هفته است که کره شمالی به تماس های کره جنوبی در خطوط تلفن بین کره ای خود پاسخ نمی دهد. این موضوع باعث نگرانی سئول شده است، زیرا برای جلوگیری از درگیری تصادفی بین دو کره در مرز دریای غربی مورد مناقشه، ارتباط در این کانال ها ضروری است.

کوون یونگسه، وزیر اتحاد کره جنوبی از «نگرش یکجانبه و غیرمسئولانه» کره شمالی به دلیل پاسخ ندادن به خطوط تلفن «به شدت متأسف» است. وزیر همچنین تهدید کرد که پیونگ یانگ از دارایی های کره جنوبی در یک کارخانه بین کره ای که اکنون متوقف شده در کره شمالی استفاده می کند، اقدام قانونی نامشخصی خواهد گرفت.

در سال 2016، شرکت های کره جنوبی پس از آزمایش هسته ای کره شمالی از کائسونگ در کره شمالی خارج شدند. به گزارش آسوشیتدپرس، اخیرا رسانه های دولتی کره شمالی نشان دادند که به نظر می رسد اتوبوس های مسافربری کره جنوبی در خیابان های کائسونگ و پیونگ یانگ فعالیت می کنند.

اواخر این ماه، نشستی بین یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش برگزار می‌شود و انتظار می‌رود آزمایش‌های موشکی و زرادخانه هسته‌ای کره شمالی موضوع اصلی این دیدار باشد. دولت کره جنوبی تحت رهبری یون به دنبال تضمین های واشنگتن است که از توانایی های نظامی خود برای مقابله در صورت حمله هسته ای کره شمالی به جنوب استفاده خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، رهبران جهان همچنین برای نشست های ماه آینده گروه ۷ در ژاپن گرد هم می آیند و با یکدیگر دیدار خواهند کرد، جایی که فشار دیپلماتیک بر کره شمالی همچنان ادامه خواهد داشت. در شورای امنیت سازمان ملل، چین و روسیه که اعضای دائمی هستند، در چند ماه گذشته مانع از تحریم‌های سخت‌تر علیه کره شمالی شده‌اند.