کشتی های چینی تقاضای ویتنام برای ترک منطقه نزدیک به میادین گازی تحت کنترل روسیه را نادیده می گیرند

توسط رویترزیک کشتی تحقیقاتی چینی و پنج کشتی اسکورت روز جمعه در منطقه اقتصادی انحصاری ویتنام (EEZ) در نزدیکی بلوک های گازی که توسط شرکت های روسی در دریای چین جنوبی اداره می شود، یک روز پس از اینکه ویتنام از کشتی ها خواست تا کشتی ها را ترک کنند، بودند.

به گفته ری پاول، مدیر پروژه میوشو دانشگاه استنفورد در دریای چین جنوبی، کشتی چینی Xiang Yang Hong 10 در 7 مه فعالیت خود را در منطقه EEZ ویتنام آغاز کرد که نشان دهنده مهم ترین تهاجم از سال 2019 است.

او گفت که رفتار چین و واکنش ویتنام یک “تشدید نگران کننده” است.

چین مدعی است که بیشتر آبهای غنی از انرژی دریای چین جنوبی، از جمله مناطقی که در منطقه EEZ ویتنام قرار دارند، دارد.

بن بست سال 2019 بیش از سه ماه به طول انجامید و عمدتاً بلوکی را هدف قرار داد که در آن زمان توسط شرکت نفت دولتی روسیه روس نفت (ROSN.MM) اداره می شد. کمتر از دو سال پس از آن، روس نفت دارایی های خود در دریای چین جنوبی را به شرکت دولتی روسیه زاروبژنفت فروخت، که برخی از میادین گازی را که در آن اختلافات جاری در جریان است، اداره می کند.

طبق داده‌های ردیابی کشتی، در هفته‌های آخر از 7 مه، کشتی تحقیقاتی چینی، در مواقعی با 12 کشتی، عمدتاً در بلوک گاز 04-03 حرکت کرده است که توسط Vietsovpetr، سرمایه‌گذاری مشترک بین Zarubezhneft و PetroVietnam اداره می‌شود. توسط South China Sea Chronicle Initiative (SCSCI)، یک سازمان غیرانتفاعی مستقل، با رویترز به اشتراک گذاشته شده است.

همچنین بخوانید | زلنسکی آن را “جنایت علیه بشریت” خواند و در پی اصابت موشک روسی به کلینیک در اوکراین دو نفر کشته شدند.

همچنین به طور منظم از بلوک های 132 و 131 عبور می کند که ویتنام به ویتگازپروم، سرمایه گذاری مشترک بین غول روسیه گازپروم (GAZP.MM) و پترو ویتنام مجوز داده است. چین مناقصه های رقابتی را برای مجوز این دو بلوک راه اندازی کرده است.

این سه شرکت و سفارت روسیه در هانوی بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
سخنگوی وزارت خارجه چین، مائو نینگ، در پاسخ به سوالی درباره این بن‌بست گفت: چین بر جزایر اسپراتلی و آب‌های مجاور آن حاکمیت دارد و بر آب‌های مربوطه صلاحیت دارد.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی منظم گفت: کشتی‌های مربوطه چین فعالیت‌های عادی خود را تحت صلاحیت چین انجام می‌دهند.

مائو گفت که چین ارتباط خود را با طرف های مربوطه در مورد این موضوع حفظ کرده و مایل است با آنها برای “حفاظت مشترک از صلح و ثبات دریای چین جنوبی” همکاری کند و افزود که چین “قطعا از حقوق و منافع قانونی (خود) محافظت خواهد کرد.

به گفته پاول، روز پنجشنبه، زمانی که ویتنام یک بیانیه عمومی نادر مبنی بر خروج کشتی ها صادر کرد، آنها در بلوک 129 بودند که توسط ویتگازپروم نیز اداره می شد. این بیانیه پس از دیدار دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه و معاون شورای امنیت روسیه در روز دوشنبه از هانوی صورت گرفت.

پاول گفت که دو کشتی شیلات ویتنامی روز جمعه در فاصله 200 تا 300 متری کشتی های چینی را تحت الشعاع قرار می دادند و خاطرنشان کرد که کشتی های چینی به بلوکی در مجاورت کشتی های شرکت های روسی منتقل شده اند.

طبق قوانین بین‌المللی، کشتی‌ها مجاز به عبور از EEZ سایر کشورها هستند، اما عملیات چین مدت‌هاست که توسط ویتنام و سایر کشورهای دارای ادعا در دریای چین جنوبی، از جمله فیلیپین و مالزی، خصمانه تلقی می‌شود.