گاندی ترک: با مردی که در برابر اردوغان ثابت قدم است آشنا شوید

توسط میز جهانی هند امروز: اپوزیسیون در ترکیه برای برکناری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور که دو دهه قدرت را در اختیار داشت متحد شده است. و شخصی که مبارزه را رهبری می کند کسی نیست جز یک “گاندی ترک”.

پس از آنکه کمال قلیچداراوغلو 44.9 درصد آرا را به دست آورد و اردوغان را از کسب اکثریت محدود کرد، رأی دهندگان در ترکیه در 28 مه برای دور دوم انتخابات به مراکز رأی گیری بازخواهند گشت.

کمال کیلیچداراوغلو، رهبر معتدل اپوزیسیون، در طول سال ها تصویر یک گاندی مدرن را ایجاد کرده است و اغلب او را «گاندی ترک» یا «کمال گاندی» می نامند.

شباهت به ماهاتما گاندی

این کارمند 74 ساله که به سیاستمداری تبدیل شده است، شباهت نزدیکی با پدر جنبش ملی هند، مهاتما گاندی دارد.

کیلیچداراوغلو با اندام باریک، سبک متواضع و سبیل‌هایش، وقتی به عکس‌های گاندی در حال وکالت در آفریقای جنوبی و پوشیدن کت و شلوار و کراوات نگاه می‌کند، در واقع شبیه مهاتما گاندی است.

او را اغلب «گاندی ترک» یا «کمال گاندی» می نامند نه تنها به دلیل رفتار ملایم یا شباهت ظاهری اش با مهاتما گاندی، بلکه به دلیل سیاستی که در ترکیه انجام می دهد.

مانند مهاتما گاندی، کمال کیلیچداراوغلو نیز در خانواده ای مرفه به دنیا آمد که پدرش به عنوان کارمند دولتی و مادرش خانه دار بود.

کیلیچداراوغلو در زندگی روزمره خود فروتنی را نیز تلقین می کرد و مانند مهاتما گاندی به ایده مینیمالیسم اعتقاد داشت. یک بار شنیده شد که می گفت: «یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی نداشتیم».

شباهت با سیاست BAPU

در سیاست خود نیز، کیلیچداراوغلو با مهاتما گاندی تشابهاتی دارد.

مهاتما گاندی به ایده «سرو دارم صدهباو» (احترام برابر به همه ادیان و همزیستی مسالمت آمیز همه ادیان) اعتقاد داشت. کمال قلیچداراوغلو همچنین رویکرد مذهبی حزب خود را گسترش داد و او آن را “تمام رنگ های مختلف در کشور را در بر گرفت”.

او در سال 2017 در راهپیمایی 432 کیلومتری از آنکارا پایتخت ترکیه به استانبول علیه آنچه که او آن را «ظهور پوپولیسم غیرلیبرال و در دفاع از ارزش‌های دموکراتیک» خواند، رفت.

این راهپیمایی، راهپیمایی معروف دندی را به یاد آورد که مهاتما گاندی در سال 1930 برای شکستن قوانین نمک و آغاز جنبش نافرمانی مدنی انجام داد.

مانند مهاتما گاندی، کمال کیلیچداراوغلو نیز از چندین حمله خشونت آمیز جان سالم به در برده است و همچنین مجبور بوده در طول مبارزات انتخاباتی ژاکت ضد گلوله بپوشد.

کنگره و CHP

شباهت های بین کمال کیلیچداراوغلو و مهاتما گاندی به همین جا ختم نمی شود. در مهمانی های آنها نیز شباهت وجود دارد.

حزب سکولار و چپ میانه حزب جمهوری خواه خلق (CHP) به رهبری کمال کیلیچداراوغلو با مشکلاتی مشابه کنگره در هند دست و پنجه نرم می کند.

همانطور که کنگره که در مبارزات آزادی و تأسیس جمهوری نقش ایفا کرد، مدعی میراث مهاتما گاندی در میان چندین مبارز برجسته آزادی است، CHP نیز مدعی میراث بنیانگذار ترکیه مدرن، مصطفی است. کمال آتاتورک. آتاتورک در 9 سپتامبر 1923 CHP را تأسیس کرد.

CHP، که حدود 33 سال بر کشور حکومت کرد، از سال 1979 در ترکیه حکومت نکرده است. این بسیار شبیه به کنگره است، که تلاش می کند پس از چندین دهه در مرکز قدرت، ارتباط و محبوبیت خود را دوباره به دست آورد.

انتخابات دور دوم تصمیم خواهد گرفت که آیا ترکیه برای دهه سوم تحت ریاست جمهوری اقتدارگرای اردوغان باقی می ماند یا می تواند مسیر دموکراتیک تری را که «گاندی ترک» وعده داده است در پیش بگیرد.

کیلیچداراوغلو یک کمپین بسیار مثبت و متحد را رهبری کرده است، عمدتاً بر اساس وعده‌هایی برای معکوس کردن سرکوب آزادی بیان و دیگر اشکال عقب‌نشینی دموکراتیک. باید دید در دور دوم انتخابات چه کسی برنده خواهد شد.