آمریکا زیردریایی موشک هدایت شونده را در بحبوحه تهدید حمله ایران به کشتی های اسرائیلی مستقر کرد.

مقامات ارشد اطلاعاتی غربی گفتند که ایران در حال بررسی حمله به کشتی های متعلق به اسرائیل است. در بحبوحه افزایش تنش ها با ایران، ایالات متحده اعلام کرد که یک زیردریایی هدایت شونده با قابلیت حمل 154 موشک تاماهاوک به خاورمیانه مستقر کرده است.

این عکس منتشر شده توسط نیروی دریایی آمریکا یک زیردریایی با موشک هدایت شونده را نشان می دهد که قادر به حمل 154 موشک تاماهاوک است. نیروی دریایی گفت که زیردریایی هسته‌ای مستقر در کینگز بی، جورجیا، روز جمعه، 7 آوریل 2023 از کانال سوئز عبور کرد (عکس: AP)

توسط میز جهانی هند امروز: با ادامه افزایش تنش بین اسرائیل و ایران، نیروی دریایی ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد که یک زیردریایی هدایت شونده را مستقر کرده است که قادر است تا 154 موشک تاماهاوک را به خاورمیانه حمل کند. مقامات ارشد اطلاعاتی غربی به نیویورک تایمز گفتند، بر اساس ارتش آمریکا و آژانس‌های اطلاعاتی اسرائیل، نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران در حال تدارک یک حمله پهپادی علیه کشتی‌های تجاری غیرنظامی اسرائیلی بود که در خلیج فارس و دریای عرب در حرکت بودند.

ایران و اسرائیل رقبای اصلی یکدیگر هستند و در سال‌های اخیر درگیر «جنگ سایه‌ای» حملات بدون ادعا به دارایی‌ها، زیرساخت‌ها و اتباع یکدیگر بوده‌اند.

اسرائیل مدت‌هاست که ایران را دشمن اصلی خود می‌داند و به درخواست ایران برای نابودی اسرائیل، حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی ضد اسرائیلی مانند حزب‌الله و برنامه هسته‌ای آن اشاره می‌کند.

اسرائیل و کشورهای غربی می گویند ایران در تلاش است تا سلاح هسته ای تولید کند، اتهامی که ایران آن را رد می کند.

زیردریایی هسته‌ای مستقر در کینگز بی، جورجیا، روز جمعه از کانال سوئز عبور کرد. این زیردریایی قادر به حمل 154 موشک کروز حمله زمینی تاماهاوک است و برای کمک به تضمین امنیت دریایی منطقه در ناوگان پنجم آمریکا مستقر است. و ثبات.» تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم مستقر در کشور خلیج فارس بحرین به AP گفت.

ایران در حال بررسی حمله به کشتی های متعلق به اسرائیل است

یک استراتژیست سیاسی ایرانی نزدیک به گارد به NYT گفت: ایران حملات به کشتی‌های اسرائیلی در منطقه را به عنوان یکی از ابزارهای تلافی‌جویانه در برابر حملات هوایی اسرائیل در سوریه که در ماه مارس منجر به کشته شدن دو تن از نیروهای گارد شد، در نظر گرفته است.

به گزارش NYT، ناوگان پنجم ایالات متحده تا روز پنجشنبه به تشکیلات دفاعی اسرائیل در مورد تهدید قریب الوقوع ایران علیه کشتی های اسرائیلی هشدار داده و گفته است که به گفته دو مقام اطلاعاتی غربی، گارد در موقعیتی برای حمله قرار دارد.

به کشتی‌های اسرائیلی توصیه شد که فرستنده‌های خود را خاموش کرده و تا حد امکان نزدیک به سواحل عمان حرکت کنند. از آنها خواسته شد که از سواحل ایران دور شده و محل نگهداری و هرگونه فعالیت مشکوک خود را به طور معمول گزارش دهند.

همچنین بخوانید | ایران از حمله پهپادی به تاسیسات دفاعی در اصفهان خبر داد

مقامات آمریکایی گفتند که استقرار زیردریایی USS Florida به منظور بازدارندگی ایران و حفظ ثبات یکی از شلوغ ترین خطوط کشتیرانی جهان است که روزانه میلیون ها دلار کالاهای تجاری، نفت و گاز در آن جابجا می شود. گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رویدادهای اخیر از جمله حملات در سوریه و تهدیدهای علنی ایران علیه کشتی‌های تجاری، ما را بر آن داشت تا به دریانوردان منطقه یادآوری کنیم که هوشیار باشند.

بر خلاف کشتی‌ها و هواپیماها که می‌توان آن‌ها را ردیابی کرد، ایالات متحده معمولاً حضور زیردریایی‌های خود را در هیچ کجا تأیید نمی‌کند.

تنش بین ایران و اسرائیل افزایش یافت

در ماه فوریه، ایران اسرائیل را مسئول حمله هواپیماهای بدون سرنشین به یک کارخانه نظامی در نزدیکی شهر مرکزی اصفهان دانست. سفیر این کشور در سازمان ملل گفت این یافته ها نشان می دهد که اسرائیل “مسئول این اقدام تجاوزکارانه بوده است”.

تنش ها بین ایالات متحده و ایران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، ایالات متحده را از توافق هسته ای در سال 2018 خارج کرد، به اوج خود رسید و مدعی شد که این توافق نتوانسته برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای ایران را محدود کند.

همچنین بخوانید | توضیح داد: چرا اسرائیل تاسیسات پهپادی ایران را هدف قرار می دهد؟

تلاش های دولت بایدن برای بازگرداندن توافق در سال گذشته به دیوار برخورد کرد. تنش ها بدتر شده است زیرا ایران هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی را برای نیروهای روسیه در اوکراین تامین کرده است و اسرائیل و ایران جنگ سایه چندین ساله خود را در خاورمیانه تشدید کرده اند.

تهران به دنبال بهبود روابط با چین است، چینی که ماه گذشته توافقی را برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی میانجی گری کرد.

ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل ایران را به هدف قرار دادن نفتکش ها و کشتی های تجاری در سال های اخیر متهم کرده اند، اتهاماتی که تهران آن را رد کرده است. نیروی دریایی آمریکا همچنین از یک سری برخوردهای تنش‌آمیز در دریا با نیروهای ایرانی خبر داده است که می‌گوید بی‌احتیاطی تهاجمی بوده‌اند.

همچنین بخوانید | ایالات متحده پس از حمله پهپاد تحت حمایت ایران که منجر به کشته شدن پیمانکار آمریکایی شد، در سوریه حملات هوایی انجام داد

(با ورودی های AP)