آمریکا می‌گوید خبرنگار وال استریت ژورنال به‌طور اشتباه توسط روسیه به اتهام جاسوسی ساختگی بازداشت شده است.

ایالات متحده روز دوشنبه مشخص کرد که روسیه، ایوان گرشکویچ، خبرنگار آمریکایی وال استریت ژورنال را “به اشتباه” بازداشت کرده است و عملاً گفت که اتهامات جاسوسی ساختگی هستند و این پرونده سیاسی است.

رویترز

واشنگتن،به روز شده: 11 آوریل 2023 03:42 IST

خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال ایوان گرشکویچ. (عکس: رویترز)

توسط رویترز:

ایالات متحده روز دوشنبه مشخص کرد که روسیه، ایوان گرشکویچ، خبرنگار آمریکایی وال استریت ژورنال را “به اشتباه” بازداشت کرده است و عملاً گفت که اتهامات جاسوسی ساختگی هستند و این پرونده سیاسی است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: روزنامه نگاری جرم نیست. ما ادامه سرکوب صداهای مستقل در روسیه توسط کرملین و جنگ مداوم آن علیه حقیقت را محکوم می کنیم.

همچنین بخوانید | آمریکا می‌گوید رزمایش‌های چین در اطراف تایوان را از نزدیک زیر نظر دارد.

پاتل گفت که دولت ایالات متحده همه حمایت های لازم را از گرشکویچ و خانواده اش ارائه خواهد کرد.

پاتل همچنین از روسیه خواست که پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا را که در حال گذراندن دوران محکومیت 16 ساله خود در زندان روسیه است و همچنین توسط واشنگتن به عنوان “به اشتباه بازداشت شده” معرفی شده است، آزاد کند.

سرویس امنیتی FSB روسیه در 30 مارس اعلام کرد گرشکویچ را به اتهام جمع آوری اطلاعات درباره یک شرکت دفاعی روسی که یک راز دولتی بود، دستگیر کرده است.

همچنین بخوانید | ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در ایرلند شمالی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد

سفارت روسیه در واشنگتن فوراً به درخواست اظهارنظر درباره این نامگذاری پاسخ نداد.

وال استریت ژورنال جاسوسی گرشکویچ را رد کرده است. کاخ سفید اتهام جاسوسی را که مجازات آن تا 20 سال زندان است، “مضحک” خوانده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستار آزادی گرشکویچ شده است و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در تماس تلفنی دوم آوریل با همتای روس خود سرگئی لاوروف، نگرانی واشنگتن را در مورد “بازداشت غیرقابل قبول” این خبرنگار مطرح کرد.

همچنین بخوانید | لهستان 14 جت جنگنده میگ 29 به اوکراین می فرستد، پوتین نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا را به دلیل دامن زدن به جنگ توبیخ کرد | 5 امتیاز

پاتل پیشتر به خبرنگاران گفت که مسکو به طور رسمی از بازداشت گرشکویچ در آخر هفته به واشنگتن اطلاع داده است، اما هنوز به مقامات کنسولی آمریکا اجازه دسترسی به این روزنامه نگار را نداده است.

ناشر و سردبیر وال استریت ژورنال گفت که این نام “به اشتباه بازداشت شده” “منابع و توجه بیشتری را در بالاترین سطوح دولت ایالات متحده برای تضمین آزادی او باز خواهد کرد.”

آلمار لاتور، ناشر و مدیر اجرایی داو جونز، آلمار لاتور و سردبیر، ناشر و مدیر اجرایی داو جونز: «ما تمام تلاش خود را برای حمایت از ایوان و خانواده‌اش انجام می‌دهیم و به همکاری با وزارت خارجه و دیگر مقامات مربوطه ایالات متحده برای آزادی او ادامه خواهیم داد. اما تاکر پس از اعلام تصمیم وزارت امور خارجه در بیانیه ای گفت.

همچنین بخوانید | تایوان در حال تماشای تحرکات چین پس از پکن نشست رئیس جمهور آمریکا را محکوم کرد

رویترز نتوانست با خانواده گرشکویچ برای اظهار نظر تماس بگیرد.

مسئولیت این پرونده اکنون از دفتر امور کنسولی وزارت امور خارجه به دفتر فرستاده ویژه در امور گروگان‌ها منتقل می‌شود و به این ترتیب وجهه سیاسی موضوع مطرح می‌شود و به دولت اجازه می‌دهد تا منابع بیشتری را برای تضمین آزادی گرشکویچ اختصاص دهد.

قانون تصویب شده توسط کنگره در سال 2020، 11 معیار را فهرست می کند که به تعیین اینکه آیا یک شهروند آمریکایی “به اشتباه بازداشت شده است” کمک می کند. وزیر امور خارجه ایالات متحده از این معیارها برای تعیین نام استفاده می کند، اما یک مورد نیازی به رعایت تمام 11 نکته ندارد تا برچسب “به اشتباه بازداشت شده” را داشته باشد.

همچنین بخوانید | میفد چین پس از هشدار به تایوان پرز در مورد نشست سخنرانان ایالات متحده، گشت های آمادگی رزمی انجام می دهد.

این فهرست، از جمله موارد دیگر، شامل این است که این افراد عمدتاً به این دلیل هدف قرار می‌گیرند که شهروند آمریکایی هستند یا این که بازداشت برای تأثیرگذاری بر سیاست دولت ایالات متحده است.

عامل دیگر این است که آیا این فرد در “شرایط غیرانسانی” نگهداری می شود یا در کشوری بازداشت شده است که مأموریت ایالات متحده گزارش های موثقی دریافت کرده است مبنی بر اینکه بازداشت صرفاً بهانه ای است.

دولت بایدن آزادی حداقل 25 آمریکایی “به اشتباه بازداشت شده” را تضمین کرده است. بیش از 30 شهروند آمریکایی دیگر با این نام همچنان در خارج از کشور نگهداری می شوند.