ارتش اسرائیل پس از شلیک راکت از سوریه تلافی کرد

پلیس اسرائیل بازدیدکنندگان یهودی را که عید فصح را جشن می‌گیرند تا محوطه مسجد الاقصی اسکورت می‌کند.

پلیس اسرائیل بازدیدکنندگان یهودی را که جشن عید فصح را جشن می‌گیرند، به محوطه مسجد الاقصی، که برای مسلمانان به عنوان حرم شریف و برای یهودیان به عنوان کوه معبد شناخته می‌شود، در شهر قدیمی اورشلیم در طول ماه مبارک رمضان، یکشنبه آوریل همراهی می‌کند. 9، 2023. (عکس آسوشیتدپرس)

توسط آسوشیتدپرسارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش بامداد یکشنبه پس از پرتاب شش موشک از خاک سوریه در دو دسته به سمت اسرائیل در یک حمله نادر از سوی همسایه شمال شرقی اسرائیل، به اهدافی در سوریه حمله کردند.

پس از رگبار دوم سه موشک، اسرائیل در ابتدا اعلام کرد که با شلیک توپخانه به منطقه ای در سوریه که از آنجا راکت ها شلیک شده بود، پاسخ داد. بعداً، ارتش گفت که جنگنده‌های اسرائیلی به سایت‌های ارتش سوریه، از جمله مجموعه‌ای از لشکر چهارم سوریه و پست‌های راداری و توپخانه حمله کردند.

شلیک موشک پس از روزها تشدید خشونت در جبهه های مختلف به دلیل تنش در اورشلیم و یورش پلیس اسرائیل به حساس ترین مکان مقدس شهر انجام شد.

به گفته ارتش اسرائیل، در رگبار دوم که اوایل یکشنبه پرتاب شد، دو موشک از مرز اسرائیل عبور کردند که یکی رهگیری شد و دومی در یک منطقه باز فرود آمد. در اولین حمله، روز شنبه، یک موشک در مزرعه‌ای در بلندی‌های جولان که توسط اسرائیل ضمیمه شده بود، فرود آمد. ارتش اردن گزارش داد که قطعاتی از موشک منهدم شده دیگر به داخل خاک اردن در نزدیکی مرز سوریه سقوط کرد.

بخوانید | اسرائیل هواپیماهایی را که به نظر می رسید از سوریه می آمد سرنگون می کند

گزارشی از تلفات جانی گزارش نشده است.

شبکه تلویزیونی المیادین مستقر در بیروت گزارش داد که یک گروه فلسطینی وفادار به رژیم سوریه مستقر در دمشق مسئولیت پرتاب این سه موشک را روز شنبه بر عهده گرفت.

این گزارش به نقل از تیپ القدس، شبه نظامی متفاوت از شاخه مسلح جهاد اسلامی فلسطین با نامی مشابه، گفت که این راکت ها را برای تلافی حمله پلیس به مسجد الاقصی شلیک کرده است.

در سوریه، مشاور رئیس جمهور بشار اسد، حملات راکتی را «بخشی از پاسخ قبلی، فعلی و ادامه دار به دشمن وحشی» توصیف کرد.

اسرائیل که متعهد شده است از نفوذ ایران در سوریه جلوگیری کند، در سال‌های اخیر صدها حمله را در بخش‌های تحت کنترل دولت این کشور انجام داده است، هرچند به ندرت آنها را تأیید می‌کند. پیش از حملات اخیر، مقامات سوری 10 حمله را در سال جاری به اسرائیل نسبت داده بودند که برخی از آنها فرودگاه های دمشق و حلب را موقتاً از خدمت خارج کردند و غیرنظامیان و همچنین سربازان سوری و مستشاران نظامی ایرانی را کشتند.

بخوانید | سوریه می گوید اسرائیل به پاسگاه های حمص حمله می کند، منابع می گویند که پایگاه های هوایی بمباران شدند

مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که در کرانه باختری اشغالی، نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی یک جوان 20 ساله فلسطینی را در شهر ازون به ضرب گلوله کشتند که اعتراضات را در این منطقه برانگیخت. ارتش اسرائیل گفت که سربازان فلسطینی ها را با پرتاب سنگ و مواد منفجره تیراندازی کردند. وزارت بهداشت فلسطین هویت شهید فلسطینی را عید سلیم اعلام کرد.

مرگ او در زمان تشدید خشونت‌های غیرعادی در کرانه باختری رخ داد. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بیش از 90 فلسطینی در سال جاری تاکنون در اثر تیراندازی اسرائیل کشته شده‌اند که حداقل نیمی از آنها وابسته به گروه‌های شبه‌نظامی هستند.

حملات فلسطینی ها به اسرائیلی ها در آن مدت 19 نفر را کشتند – از جمله در روز جمعه دو انگلیسی-اسرائیلی در نزدیکی یک شهرک در دره اردن به ضرب گلوله کشته شدند و یک گردشگر ایتالیایی بر اثر اصابت خودرو در تل آویو کشته شد. همه غیرنظامی بودند جز یک نفر.

شلیک موشک از سوریه در حالی انجام می‌شود که تنش‌های فزاینده میان اسرائیل و فلسطین با حمله پلیس اسرائیل به حساس‌ترین مکان اورشلیم، محل مقدس مسجد الاقصی، آغاز شد. این امر خشم فلسطینیان را به مناسبت ماه مبارک رمضان برانگیخت و ستیزه جویان در لبنان – و همچنین مبارزان فلسطینی در نوار غزه – را بر آن داشت تا رگبار سنگینی از موشک ها را به سمت اسرائیل شلیک کنند.

بخوانید | حمله موشکی اسرائیل به ساختمان مسکونی در دمشق سوریه ۱۵ کشته برجای گذاشت

در اقدامی تلافی جویانه، جنگنده های رژیم صهیونیستی به مواضع مرتبط با گروه شبه نظامی فلسطینی حماس در غزه و جنوب لبنان حمله کردند.

اواخر روز شنبه، در حالی که چند صد نمازگزار فلسطینی خود را در مسجدی که بر بالای تپه ای در قلب شهر قدیمی اورشلیم برای مسلمانان و یهودیان مقدس است، محاصره کردند، تنش ها در اورشلیم بالا گرفت. تلاش‌های پلیس اسرائیل برای بیرون راندن نمازگزارانی که در طول شب در مسجد محبوس شده بودند، با ترقه‌ها و سنگ‌های انباشته شده به ناآرامی در این مکان مقدس در اوایل این هفته منجر شد.

آخرین تشدید تنش‌ها باعث شد تا یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ممنوعیت ورود فلسطینی‌ها از کرانه باختری و نوار غزه را به اسرائیل برای مدت عید فصح تمدید کند، در حالی که پلیس نیروهایش را در اورشلیم در آستانه تشدید حساسیت‌های مذهبی افزایش داده است. جشن ها.

در حادثه ای جداگانه در شهر نابلس در شمال کرانه باختری اواخر روز شنبه، یکی از رهبران یک گروه مسلح مستقل محلی موسوم به “لانه شیر” مدعی شد که این گروه یک همدست اسرائیلی را اعدام کرده است که ارتش اسرائیل را در مورد مکان ها و تحرکات ارتش اسرائیل آگاه کرده است. اعضای گروه نیروهای امنیتی اسرائیل در ماه های اخیر چندین تن از اعضای اصلی این گروه را هدف قرار داده و کشته اند.

قتل این مرد متهم را نمی توان فوراً تأیید کرد، اما ویدئوهای رسانه های فلسطینی نشان می دهد که پزشکان و ساکنان اطراف جسد خون آلود او در شهر قدیمی، جایی که لانه شیر در آن حاکم است، جمع شده اند. اودای عزیزی فرمانده لانه شیر در بیانیه ای گفت: “خائنان نه کشور دارند و نه مردم”.

بخوانید | سوریه می گوید اسرائیل به پاسگاه های حمص حمله می کند، منابع می گویند که پایگاه های هوایی بمباران شدند

این حرکت ها در زمان تشدید شور مذهبی انجام می شود – همزمان با ماه رمضان با جشن های عید فصح و عید پاک. شهر قدیمی اورشلیم، محل مکان‌های مقدس مهم یهودی، مسلمان و مسیحی، مملو از بازدیدکنندگان و زائران مذهبی از سراسر جهان بوده است.

گالانت گفت که تعطیلی اعمال شده در چهارشنبه گذشته، در آستانه عید پسح، تا پایان تعطیلات در چهارشنبه شب به قوت خود باقی خواهد ماند. این دستور از ورود فلسطینیان به اسرائیل برای کار یا اقامه نماز در اورشلیم در این هفته جلوگیری می‌کند، اگرچه نمازهای دسته جمعی در مسجد الاقصی در روز جمعه مجاز بود. گالانت همچنین به ارتش اسرائیل دستور داد برای کمک به پلیس اسرائیل آماده باشند. ارتش بعداً اعلام کرد که در حال استقرار نیروهای اضافی در اطراف بیت المقدس و کرانه باختری است.

انتظار می رود بیش از 2000 پلیس در روز یکشنبه در اورشلیم مستقر شوند – زمانی که ده ها هزار یهودی انتظار می رود برای برکت ویژه کشیش عید فصح در دیوار غربی جمع شوند. دیوار غربی مقدس‌ترین مکانی است که یهودیان می‌توانند در آن نماز بخوانند و در کنار محوطه مسجد الاقصی نشسته‌اند، جایی که هر روز جمعیت زیادی برای ادای نماز در ماه رمضان جمع می‌شوند.

دورون تورگمن، رئیس پلیس اورشلیم روز شنبه برای ارزیابی امنیتی با فرماندهان خود دیدار کرد. او گروه شبه‌نظامی حماس را که بر نوار غزه حکومت می‌کند، متهم کرد که با ادعاهای دروغین مبنی بر برنامه ریزی یهودیان برای هجوم به مسجد، تلاش می‌کند تا قبل از مراسم برکت کشیشی روز یکشنبه، به خشونت دامن بزند.

او گفت: «ما آزادی عبادت را می‌دهیم و اجازه می‌دهیم ورود مسلمانان به نماز بخوانند» و افزود که پلیس «با قاطعیت و حساسیت» عمل خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که همه مذاهب می‌توانند با خیال راحت جشن بگیرند.

دور کنونی خشونت در اوایل هفته پس از حمله پلیس اسرائیل به مسجد، پرتاب گاز اشک آور و نارنجک های شوکر برای متفرق کردن صدها فلسطینی که خود را در داخل سنگر گرفته بودند، آغاز شد. صحنه‌های خشونت‌آمیز این حمله باعث ناآرامی در پایتخت مورد مناقشه و خشم در سراسر جهان عرب شد.

بخوانید | اسرائیل مناطقی در حماه و حومه طرطوس سوریه را هدف قرار داد