اردوغان ترکیه از نظرسنجی ها سرپیچی کرد و در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیشتاز شد

توسط رویترز: ترک‌ها روز یکشنبه در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری رای می‌دهند که طی آن اردوغان می‌تواند حکومت خود را تا دهه سوم تمدید کند و مسیر اقتدارگرایانه‌تر، سیاست خارجی عضلانی و حکومت اقتصادی غیرمتعارف ترکیه را تشدید کند.

اردوغان 69 ساله، نظرسنجی ها را به چالش کشید و با برتری تقریباً پنج امتیازی نسبت به رقیب خود کمال کیلیچداراوغلو در دور اول در 14 مه پیش افتاد. اما او در یک مسابقه از 50 درصدی که برای اجتناب از دور دوم نیاز بود کمتر بود. با پیامدهای عمیقی برای خود ترکیه و ژئوپلیتیک جهانی.

نمایش قوی غیرمنتظره او در بحبوحه بحران عمیق هزینه های زندگی و پیروزی در انتخابات پارلمانی برای ائتلافی از حزب محافظه کار او با ریشه اسلامگرای AKP (AKP)، ملی گرای MHP و دیگران، این مبارز کهنه کار را که می گوید رای دادن به او را تشویق کرد. رای به ثبات

کیلیچداراوغلو، 74 ساله، نامزد یک ائتلاف اپوزیسیون شش حزبی است و رهبری حزب جمهوری خواه خلق (CHP) ایجاد شده توسط مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه را بر عهده دارد. اردوی او پس از شوک عقب افتادن از اردوغان در دور اول، برای به دست آوردن مجدد قدرت تلاش کرده است.

این انتخابات نه تنها تصمیم می‌گیرد که چه کسی ترکیه، یک کشور ۸۵ میلیونی عضو ناتو را رهبری می‌کند، بلکه نحوه اداره آن را نیز تعیین می‌کند، پس از سقوط ارزش پولش به یک دهم ارزش خود در برابر دلار در یک دهه، اقتصاد آن به کجا می‌رود. شکل سیاست خارجی خود، که ترکیه را با ایجاد روابط با روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس، غرب را عصبانی کرده است.

همچنین بخوانید | ترکیه در انتخابات تاریخی ریاست جمهوری موج ملی گرایان را سوار کرد

انتخابات اولیه حمایت بیش از حد انتظار از ناسیونالیسم را نشان داد – نیرویی قدرتمند در سیاست ترکیه که سال ها خصومت با شبه نظامیان کرد، کودتای کودتا در سال 2016 و هجوم میلیون ها پناهنده از سوریه از زمان آغاز جنگ در ترکیه سخت تر شده است. 2011.

بر اساس اطلاعات وزارت کشور ترکیه، ترکیه بزرگترین میزبان پناهجویان در جهان است که حدود 5 میلیون مهاجر دارد که 3.3 میلیون نفر از آنها سوری هستند.

سینان اوگان، نامزد مقام سوم ریاست جمهوری و ناسیونالیست تندرو، گفت که او از اردوغان بر اساس اصل “مبارزه بی وقفه (علیه تروریسم”) با اشاره به گروه های طرفدار کردها حمایت می کند. او 5.17 درصد آرا را به دست آورد.

یکی دیگر از ملی‌گرایان، اومیت اوزداگ، رهبر حزب پیروزی ضد مهاجران (ZP)، پس از اینکه گفت که مهاجران را به کشور بازمی‌گرداند، از توافقی برای حمایت ZP از کیلیچداراوغلو خبر داد. ZP در انتخابات پارلمانی این ماه 2.2 درصد آرا را به دست آورد.

یک نظرسنجی که توسط کوندا نظرسنجی از نزدیک تماشا شده است، پس از توزیع رأی دهندگان بلاتکلیف، حمایت از اردوغان را 52.7 درصد و کیلیچداراوغلو را 47.3 درصد نشان می دهد. این نظرسنجی در 20 تا 21 مه انجام شد، قبل از اینکه اوگان و اوزداگ تاییدات خود را فاش کنند.

کلید دیگر این است که کردهای ترکیه با حدود یک پنجم جمعیت چگونه رأی خواهند داد.

حزب حامی کردهای حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در دور اول از کیلیچداراوغلو حمایت کرد، اما پس از انحراف او به سمت راست برای به دست آوردن آرای ملی گرایان، به صراحت از او نامی نبرد و از رای دهندگان خواست که “رژیم تک نفره” اردوغان را رد کنند. در رواناب

همچنین بخوانید | در حالی که نامزد سوم ترکیه از رئیس جمهور در دور دوم حمایت می کند، به دست اردوغان شلیک شده است

“اردوگان بیشتر”

نظرسنجی در ساعت 8 صبح (0500 GMT) باز می شود و در ساعت 5 بعد از ظهر (1400 GMT) بسته می شود. تا اواخر روز یکشنبه باید نشانه روشنی از برنده وجود داشته باشد.

نیکلاس دانفورث، مورخ ترکیه و غیرنظامی، گفت: “ترکیه یک سنت دیرینه دموکراتیک و یک سنت دیرینه ملی گرایانه دارد، و در حال حاضر به وضوح ملی گرایی است که پیروز می شود. اردوغان غرور مذهبی و ملی را در هم آمیخته است و به رای دهندگان نوعی نخبه ستیزی تهاجمی ارائه می دهد.” – عضو مقیم اتاق فکر ELIAMEP.

اردوغان بیشتر به معنای اردوغان بیشتر است. مردم می دانند که او کیست و دیدگاه او برای کشور چیست و به نظر می رسد که بسیاری از آنها تایید می کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه در حالی که برای زنده ماندن از سخت‌ترین آزمون سیاسی خود می‌جنگد، از همه راه‌های مبارزات انتخاباتی خارج شده است. او فرمان وفاداری شدیدی از سوی ترک‌های پارسا دارد که زمانی در ترکیه سکولار احساس بی‌حقوقی می‌کردند و حرفه سیاسی او از کودتای نافرجام و رسوایی‌های فساد جان سالم به در برده است.

اردوغان کنترل شدید بسیاری از نهادهای ترکیه را در دست گرفته و لیبرال ها و منتقدان را به حاشیه رانده است. دیده بان حقوق بشر در گزارش جهانی 2022 خود اعلام کرد که دولت اردوغان سابقه حقوق بشر ترکیه را چندین دهه عقب انداخته است.

همچنین بخوانید | ترکیه: با اعلام نتایج دور اول انتخابات، اردوغان با نامزد حزب سوم دیدار کرد

با این حال، اگر ترک‌ها اردوغان را برکنار کنند، عمدتاً به این دلیل است که شاهد کاهش رفاه، برابری و توانایی خود برای برآورده کردن نیازهای اساسی بوده‌اند و تورم در اکتبر 2022 به بالای 85 درصد رسید.

کیلیچداراوغلو، کارمند سابق دولت، متعهد شده است که بسیاری از تغییرات گسترده اردوغان در سیاست های داخلی، خارجی و اقتصادی ترکیه را لغو کند.

او همچنین از سیستم ریاست جمهوری اجرایی اردوغان که در همه پرسی سال 2017 با اختلاف اندکی به تصویب رسید، به سیستم حکومتداری پارلمانی باز خواهد گشت.