استوارت رودز، بنیانگذار Oath Keepers به ​​اتهام توطئه فتنه انگیز در حمله 6 ژانویه به 18 سال زندان محکوم شد.

توسط آسوشیتدپرس: استوارت رودز، بنیانگذار گروه افراطی سوگند، پنج شنبه به دلیل سازماندهی یک توطئه چند هفته ای که به حمله پیروانش به ساختمان کنگره آمریکا در تلاش برای دور نگه داشتن جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن از کاخ سفید پس از پیروزی در انتخابات 2020، به 18 سال زندان محکوم شد.

رودز، 58 ساله، اولین فردی است که در حمله 6 ژانویه 2021 به جرم توطئه فتنه انگیز برای دریافت مجازات خود محکوم شد، و طولانی ترین حکم صادر شده تاکنون در صدها پرونده شورش در کنگره است.

این نقطه عطف دیگری برای تحقیقات گسترده وزارت دادگستری در 6 ژانویه است که منجر به محکومیت‌های فتنه‌انگیز برای توطئه علیه رهبران ارشد دو گروه افراطی راست افراطی شده است که مقامات می‌گویند به واشنگتن آمده‌اند تا برای حفظ رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در قدرت به هر قیمتی شده بجنگند.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا در بیانیه ای گفت: «وزارت دادگستری به هر کاری که در توان ماست برای پاسخگویی به کسانی که به طور جنایتکارانه در حمله 6 ژانویه به دموکراسی ما مسئول هستند، ادامه خواهد داد.»

بخوانید | حمله به کنگره ایالات متحده: اعضای Proud Boys به دلیل توطئه فتنه انگیز محکوم شدند

در اولین مورد برای یک پرونده 6 ژانویه، قاضی با وزارت دادگستری موافقت کرد که اقدامات رودز باید به عنوان “تروریسم” مجازات شود، که حکم توصیه شده را بر اساس دستورالعمل های فدرال افزایش می دهد. این تصمیم می‌تواند برای دیگر افراط‌گرایان راست افراطی، از جمله انریکه تاریو، رهبر سابق پسران مغرور، که به دلیل اتهامی که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، محکوم شده‌اند، پیش‌بینی کند.

قبل از اعلام حکم رودز، قاضی ناحیه ایالات متحده آمیت مهتا، رودز سرکشی را تهدیدی برای ایالات متحده و دموکراسی توصیف کرد. قاضی ابراز نگرانی کرد که آنچه در 6 ژانویه رخ داد ممکن است تکرار شود و گفت که آمریکایی ها “اکنون هر بار که انتخابات نزدیک می شود نفس جمعی خود را حبس می کنند.”

قاضی به رودز گفت: «شما باهوش هستید، کاریزماتیک و قانع‌کننده هستید و صراحتاً این چیزی است که شما را خطرناک می‌کند. لحظه ای که آزاد می شوید، هر زمان که ممکن باشد، آماده خواهید بود که علیه دولت خود اسلحه به دست بگیرید.»

رودز از فرصت خود برای خطاب به قاضی برای ابراز پشیمانی یا درخواست نرمش استفاده نکرد، بلکه در عوض ادعا کرد که یک “زندانی سیاسی” است، از دادستان ها و دولت بایدن انتقاد کرد و سعی کرد اقدامات خود را در 6 ژانویه کم اهمیت جلوه دهد.

بخوانید | شورش کنگره ایالات متحده: شاهد 6 ژانویه کمپین فشار متحدان دونالد ترامپ را بازگو می کند

رودز که با لباس نارنجی زندان در دادگاه فدرال واشنگتن حاضر شد، گفت: من یک زندانی سیاسی هستم و مانند پرزیدنت ترامپ تنها جرمم مخالفت با کسانی است که کشور ما را ویران می کنند.

مهتا پاسخ داد که رودز به دلیل اعتقادات سیاسی خود مورد پیگرد قرار نگرفته است، بلکه به دلیل اقداماتی که قاضی آن را “توهین علیه مردم کشور” توصیف کرده است.

قاضی گفت: “شما یک زندانی سیاسی نیستید، آقای رودز.”

یکی دیگر از مدافعان سوگند که در کنار رودز به توطئه فتنه‌انگیز مجرم شناخته شد – رهبر بخش فلوریدا، کلی مگز – اواخر پنجشنبه به 12 سال زندان محکوم شد.

مگز گفت که متأسف است که در شورش هایی که «چشم سیاهی بر کشور» گذاشته شده، دست داشته است، اما اظهار داشت که هرگز قصد رفتن به کاپیتول را نداشته است.

قاضی متوجه شد که مگز آنطور که رودز می‌کند تهدیدی برای کشور محسوب نمی‌شود، اما به او گفت: «نمی‌توان به خشونت متوسل شد فقط به این دلیل که شما با انتخاب‌شده مخالف هستید».

بخوانید | هیئت آمریکایی شورش کاپیتول را “طرح چند بخشی” دونالد ترامپ برای براندازی شکست در انتخابات می خواند

انتظار می‌رود که سایر حافظان سوگند جمعه و هفته آینده محکوم شوند.

هیئت منصفه در واشنگتن دی سی رودز را به دلیل رهبری توطئه ای برای اخلال اجباری در انتقال قدرت ریاست جمهوری مجرم تشخیص داد. دادستان ها مدعی شدند که رودز و پیروانش اعضایی را جذب کرده، اسلحه جمع آوری کرده و تیم های “نیروی واکنش سریع” را در هتلی در ویرجینیا راه اندازی کرده اند که می توانند در صورت نیاز برای حمایت از توطئه خود، اسلحه را به پایتخت کشور منتقل کنند. سلاح ها هرگز مستقر نشدند.

این یکی از مهم‌ترین پرونده‌های شورش کنگره بود که توسط دولت مطرح شد، که به دنبال اثبات این بود که حمله توسط افراط‌گرایان راست‌گرا مانند سوگند گردانان اعتراضی فوری نبود، بلکه اوج هفته‌ها اعتراض بود. توطئه برای براندازی پیروزی بایدن

دستگیری رودز در ژانویه 2022 نقطه اوج یک راه چند دهه افراط گرایی بود که شامل درگیری مسلحانه با مقامات فدرال در مزرعه باندی نوادا بود. پس از تأسیس سازمان سوگند در سال 2009، فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق ییل، آن را به یکی از بزرگترین گروه‌های شبه‌نظامی راست افراطی ضد دولتی در ایالات متحده تبدیل کرد، اگرچه به نظر می‌رسد در پی دستگیری محافظان سوگند ضعیف شده است.

قاضی با درخواست دادستان ها برای به اصطلاح “تقویت تروریسم” – که می تواند منجر به یک دوره زندان طولانی تر شود – با این استدلال که سوگندبان ها به دنبال نفوذ بر دولت از طریق “ارعاب یا اجبار” بودند، موافقت کرد. قضات پرونده های کمتر جدی 6 ژانویه قبلاً چنین درخواست هایی را رد کرده بودند.

بخوانید | هیئت تحقیقاتی درباره شورش های کنگره آمریکا می گوید که دونالد ترامپ باید با اتهامات قیام، مانع تراشی روبرو شود

دادستان ها به دنبال 25 سال حبس برای رودز بودند و استدلال می کردند که برای جلوگیری از خشونت های سیاسی آینده یک حکم طولانی لازم است.

کاترین راکوچی، دستیار دادستان ایالات متحده به مصاحبه ها و سخنرانی های رودز از زندان اشاره کرد که در آن دروغی مبنی بر دزدیده شدن انتخابات 2020 تکرار شده بود و گفت که در سال 2024 دوباره برگزار خواهد شد. .

رودز، اهل گرانبری، تگزاس، قصد دارد برای محکومیت خود تجدید نظر کند.

فیلیپ لیندر، وکیل مدافع، به قاضی گفت که دادستان ها به طور ناعادلانه تلاش می کردند تا رودز را «چهره» 6 ژانویه جلوه دهند و افزود که رودز می توانست تعداد بیشتری از سوگندبانان را به کنگره بیایند «اگر واقعاً می خواست» گواهینامه کنگره را مختل کند. رای الکترال کالج

لیندر گفت: «اگر می‌خواهید روی J6 (6 ژانویه) چهره نشان دهید، آن را به ترامپ، رسانه‌های دست راستی، سیاستمداران، و همه افرادی که این روایت را چرخانده‌اند، نشان می‌دهید.

حکم رودز ممکن است نشان دهنده مجازاتی باشد که دادستان ها برای تاریو و دیگر رهبران Proud Boys محکوم به توطئه فتنه انگیز هستند. آنها در ماه آگوست و سپتامبر محکوم خواهند شد.

نگهبانان سوگند می گویند هرگز برنامه ای برای حمله به ساختمان کنگره یا جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن توسط کنگره وجود نداشته است. دفاع سعی کرد از این واقعیت استفاده کند که هیچ یک از پیام های نگهبانان سوگند، برنامه ای صریح برای هجوم به کاپیتول ارائه نکرده است. اما دادستان ها گفتند که نگهبانان سوگند فرصتی برای پیشبرد هدف خود برای جلوگیری از انتقال قدرت دیدند و زمانی که اوباش شروع به یورش به ساختمان کردند، وارد عمل شدند.

پیام ها، ضبط ها و سایر شواهد ارائه شده در دادگاه نشان می دهد که رودز و پیروانش پس از انتخابات 2020 به طور فزاینده ای از دورنمای ریاست جمهوری بایدن خشمگین شدند، زیرا آنها آن را تهدیدی برای کشور و شیوه زندگی خود می دانستند. در یک گفتگوی رمزگذاری شده دو روز پس از انتخابات، رودز به پیروان خود گفت که «ذهن، بدن، روح» خود را برای «جنگ داخلی» آماده کنند.

پیش از پنجشنبه، طولانی‌ترین حکم در بیش از 1000 پرونده شورش کنگره، 14 سال برای مردی با سابقه جنایی طولانی بود که هنگام هجوم به ساختمان کنگره، با اسپری فلفل و صندلی به افسران پلیس حمله کرد. بیش از 500 نفر از متهمان محکوم شده اند که بیش از نیمی از آنها به حبس محکوم شده اند و بقیه احکامی مانند حبس مشروط یا حبس خانگی دارند.

بخوانید | این من را تقویت می کند: دونالد ترامپ به رای هیئت شورش های کنگره برای اتهامات جنایی واکنش نشان می دهد