اسناد فاش شده پنتاگون بینشی از “پروژه 141” سری چین را نشان می دهد.

توسط Devvrat Pandeyاسناد اطلاعاتی “فوق سری” افشا شده که توسط واشنگتن پست در ماه گذشته به آنها دسترسی پیدا کرد، نگرانی را در مورد ساخت یک تاسیسات نظامی مشکوک چینی در بندری نزدیک ابوظبی – بندر خلیفه برانگیخت. طبق اسناد فاش شده در Discord، که شامل نقشه سایر تاسیسات پیشنهادی چین است، بندر خلیفه بخشی از کمپین جاه طلبانه ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) برای ایجاد یک شبکه نظامی جهانی از طریق پروژه کمربند و جاده (BRI) است. چین این موضوع را برای مقابله با ایالات متحده و افزایش نفوذ آن در خاورمیانه حیاتی می بیند. هدف این کمپین ایجاد حداقل پنج پایگاه برون مرزی و ده سایت پشتیبانی لجستیکی تا سال 2030 است که پروژه BRI را نیز ارتقا خواهد داد.

این اسناد همچنین طرح چین موسوم به “پروژه 141” برای ایجاد تاسیسات نظامی و دریایی در شرق و غرب آفریقا، آسیای مرکزی و جنوب آسیا را آشکار می کند. ارتش آزادیبخش خلق چین قصد دارد از پروژه 141 برای ایجاد یک شبکه جهانی از پایگاه های نظامی در گینه استوایی، جیبوتی، امارات، کامبوج و موزامبیک استفاده کند. طبق اسناد، دو تا از این پاسگاه ها در حال حاضر در دست ساخت است، یکی در حال بهره برداری است و دو پاسگاه باقی مانده در انتظار تایید هستند.

پس از اینکه سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده شواهد ساخت و ساز در حال انجام در بندر خلیفه را کشف کردند، که به گمان آنها یک تأسیسات نظامی مخفی چین در امارات متحده عربی است، واشنگتن برای متوقف کردن کار ساخت و ساز مداخله کرد. مقامات همچنین به دولت امارات هشدار دادند که حضور نظامی چین در کشورشان می تواند به روابط بین دو کشور آسیب برساند. گزارش وال استریت ژورنال (WSJ). به دنبال جلسات و بازدیدهای متعدد مقامات آمریکایی، اکنون به طور گسترده گزارش شده است که ساخت و ساز متوقف شده است.

نگرانی ایالات متحده از حضور نظامی چین در خاک متحد خود

بر اساس گزارش اخیر وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ)، چین از بندر خلیفه به عنوان پایگاهی برای عملیات نظامی و دریایی خود استفاده می کند. گزارش وزارت دادگستری ادعا می کند که چین از این بندر به عنوان مرکزی برای استقرار پرسنل نظامی، تجهیزات و تدارکات استفاده می کند. واشنگتن پست همچنین گزارش داد که چین یک مجتمع نظامی در این بندر ساخته است که شامل پادگان ها، دفاتر و انبارها می شود.

گزارش اطلاعات همچنین می‌گوید که سطح نگرانی مقامات آمریکایی در مورد فعالیت‌های چین در امارات متفاوت است، زیرا برخی آن را یک توسعه قابل مدیریت می‌دانند در حالی که برخی دیگر آن را یک تهدید مهم می‌دانند. علاوه بر این، در مورد اینکه آیا امارات تصمیمی استراتژیک برای همسویی عمیق با چین اتخاذ کرده است یا اینکه آیا قصد دارد یک اقدام موازنه ای را حفظ کند که حامی دیرینه آن، ایالات متحده را شامل می شود، اتفاق نظر وجود ندارد.

یک مقام ارشد آمریکایی اظهار داشت: «افرادی در داخل دولت وجود دارند که معتقدند امارات اساساً متعهد به همکاری با ایالات متحده است. با این حال، مقامات دیگر نیز می گویند که رهبران امارات چین را به عنوان یک کشور بسیار مهم و در حال کسب شهرت در خاورمیانه درک می کنند.

همچنین بخوانید | چگونه شبکه های مواد مخدر از امنیت بندر در سراسر جهان فرار می کنند و برای رفع آن چه کاری می توان انجام داد

مقامات دولت بایدن همچنین نسبت به حضور پرسنل PLA (ارتش آزادیبخش خلق) در پایگاه های نظامی واقع در منطقه داخلی امارات ابراز نگرانی می کنند. امارات از سیستم‌های نظامی مختلف، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک و یک باند هوایی در ساحل ابوظبی بهره می‌برد. این اطلاعات باعث ایجاد بحثی در داخل دولت در مورد اولویت دادن به حفظ روابط طولانی مدت در خاورمیانه یا تشدید تلاش ها برای مقابله با چین شده است.

سرمایه گذاری چینی ها در بندر خلیفه

پس از بررسی وب‌سایت بنادر ابوظبی، مشاهده شد که چین تاکنون حدود 1 میلیارد دلار در کل سرمایه‌گذاری در توسعه بندر سرمایه‌گذاری کرده است و چندین شرکت چینی در فرآیند ساخت و بهره‌برداری شرکت دارند. یکی از مهم ترین سرمایه گذاران چینی در بندر، شرکت کشتیرانی اقیانوس چین (گروه) (COSCO) است. چین COSCO یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل در جهان است. این شرکت یک ترمینال کانتینری در بندر راه اندازی می کند که در سال های اخیر برای پذیرش کشتی های بزرگتر توسعه یافته است.

استقرار نظامی چین در بندر خلیفه نگرانی‌ها را در مورد تأثیر آن بر منافع ایالات متحده در منطقه افزایش می‌دهد. ارتش آمریکا با داشتن پایگاه هایی در چندین کشور از جمله امارات، حضور چشمگیری در خاورمیانه دارد. افزایش نفوذ نظامی چین در منطقه می تواند به طور بالقوه عملیات نظامی ایالات متحده و توازن قدرت در خاورمیانه را تهدید کند.

اهمیت بندر خلیفه

بندر خلیفه به چند دلیل از اهمیت استراتژیک برخوردار است. اولاً در سواحل خلیج فارس قرار دارد که یک مسیر کشتیرانی حیاتی برای صادرات نفت و گاز از خاورمیانه است. ثانیاً، این بندر در نزدیکی چندین پایگاه نظامی کلیدی از جمله پایگاه هوایی الظفره ارتش ایالات متحده و پایگاه دریایی امارات در مینا زاید واقع شده است. در نهایت، این بندر در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد، یک آبراه باریک که یک نقطه انسداد حیاتی برای حمل و نقل جهانی نفت است.

برخی گزارش ها ادعا کردند که در غرب فجیره، چین تهاجمات اقتصادی عمیقی را در بندر خلیفه هموار کرده است. یکی از شرکت های تابعه غول کشتیرانی COSCO قراردادی میلیون دلاری با شرکت بنادر ابوظبی امضا کرد و در دسامبر 2018 امتیازی 35 ساله را امضا کرد که به شرکت چینی امکان داد تا ترمینال کانتینری در بندر خلیفه را راه اندازی و توسعه دهد. همانطور که در رسانه چینی “People’s Daily” گزارش شده است، شرکت های چینی همچنین در ساخت شبکه ریلی اتحاد که از بندر خلیفه می گذرد و پنج امارت ابوظبی، دبی، شارجه، فجیره و راس الخیمه را به هم متصل می کند، مشارکت دارند. شریان که از شرق به غرب امارات امتداد دارد. CRRC Qingdao Sifang Co Ltd، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت راه آهن چین در استان شاندونگ، قرار است قطارهای مسافربری چند واحدی دیزلی را به Etihad Rail امارات متحده عربی عرضه کند. امضا شده توسط هر دو شرکت در فوریه 2023 در چین دیلی گزارش شد.

بندر خلیفه یکی از بزرگترین و استراتژیک ترین بنادر خاورمیانه است که در 50 مایلی شمال در ساحل ابوظبی در امارات قرار دارد. این بندر به طور رسمی در سال 2012 افتتاح شد و از آن زمان به قطب اصلی تجارت و بازرگانی در منطقه تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، گزارش‌هایی مبنی بر افزایش علاقه چین به این بندر منتشر شده است و چندین شرکت چینی در توسعه آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

تلاش های پکن در امارات نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در ژئوپلیتیک خاورمیانه است. در حالی که سرمایه‌گذاری چین در این بندر منافع اقتصادی برای منطقه به همراه داشته است، فعالیت‌های نظامی این کشور نگرانی‌هایی را در مورد اهداف استراتژیک این کشور افزایش داده است. ایالات متحده و متحدانش از نزدیک بر فعالیت های چین در بندر خلیفه نظارت خواهند کرد و اقداماتی را برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی برای امنیت منطقه انجام خواهند داد.

همچنین بخوانید | توضیح داده شده: همه چیز درباره پاسگاه های پلیس “مخفی” چین در خارج از کشور