افشای اطلاعات اینتل مقامات آمریکایی را برای تأثیرگذاری در داخل و خارج از کشور آماده کرده است

توسط رویترزدو مقام آمریکایی گفتند: جامعه امنیت ملی ایالات متحده با پیامدهای انتشار ده ها سند محرمانه از جمله تأثیر بر اشتراک گذاری اطلاعات حساس در داخل دولت و روابط با سایر کشورها دست و پنجه نرم می کند.

رویترز بیش از 50 مورد از این اسناد را با عنوان “محرمانه” و “بسیار محرمانه” بررسی کرده است که برای اولین بار در اوایل ماه مارس در وب سایت های رسانه های اجتماعی ظاهر شد و ظاهرا جزئیات آسیب پذیری ارتش اوکراین و اطلاعاتی درباره متحدانش از جمله اسرائیل، کره جنوبی و ترکیه را فاش کرد.

این مطالب تا روز جمعه مقاله ای در نیویورک تایمز جلب توجه نکرد.

رویترز به طور مستقل صحت این سند را تأیید نکرده است. ایالات متحده آمریکا. مقامات گفته اند که برخی از تخمین های تلفات میدان نبرد از اوکراین به نظر می رسد به گونه ای تغییر کرده است که خسارات روسیه را کمتر اعلام کند.

این نشت به اندازه کافی در پنتاگون نگران کننده بود که این موضوع را به وزارت دادگستری ارجاع داد، که تحقیقات جنایی را برای افشای این اسناد آغاز کرده است.

دو مقام دفاعی آمریکا که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که پنتاگون در حال بررسی رویه‌هایی است که نشان می‌دهد برخی از حساس‌ترین اسرار ایالات متحده تا چه حد به اشتراک گذاشته می‌شوند.

یکی از مقامات گفت، برخی از اسناد به احتمال زیاد در دسترس هزاران نفر با مجوزهای امنیتی ایالات متحده و دولت متحدانش بوده است، علیرغم اینکه بسیار حساس هستند، زیرا اطلاعات مستقیماً بر آن کشورها تأثیر می گذارد.

پنتاگون روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تلاش بین‌سازمانی در حال ارزیابی تأثیر اسناد عکس‌برداری شده بر امنیت ملی ایالات متحده و همچنین متحدان نزدیک آمریکایی است، یک روش استاندارد که به عنوان “ارزیابی آسیب” برای درز اطلاعات طبقه‌بندی شده شناخته می‌شود.

اولین مقام گفت که تعداد افرادی که به اسناد دسترسی داشتند نشان می دهد که اطلاعات حساس احتمالاً به طور گسترده با پرسنلی به اشتراک گذاشته شده است که ممکن است به جزئیات برخی از اسناد موجود نیاز نداشته باشند.

مقام اول گفت: «پنتاگون باید دسترسی لجام گسیخته به برخی از حساس ترین اطلاعات را در زمانی که آنها دلیل موجهی برای داشتن آن ندارند، محدود کند».

این دو مقام بیشتر گفتند که اگرچه افشای اطلاعات بسیار نگران کننده بود، اما بسیاری از آنها فقط تصاویری از زمان فوریه و مارس – زمانی که تاریخ آنها مشخص شد – ارائه کردند، اما به نظر نمی رسد چیزی در مورد عملیات آینده فاش کنند.

اگرچه به نظر می‌رسد انتشار اسناد جدی‌ترین درز عمومی اطلاعات طبقه‌بندی شده در سال‌های اخیر است، اما مقامات می‌گویند که تا کنون به مقیاس و وسعت ۷۰۰ هزار سند، ویدئو و تلگراف دیپلماتیکی که در وب‌سایت ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، نمی‌رسد.

جست‌وجوی یک انگیزه

اولین مقام دفاعی گفت که بازرسان پنتاگون در تلاش هستند تا مشخص کنند چه کسی انگیزه افشای این نوع اطلاعات را دارد.

اولین مقام افزود: از زمانی که این افشاگری برای اولین بار در ماه مارس فاش شد، بازرسان تئوری هایی را دنبال کردند، از افرادی که به سادگی اسناد را برای نشان دادن کارهایی که انجام می دادند به اشتراک می گذاشت تا خال داخل جامعه اطلاعاتی یا ارتش آمریکا.

دانیل هافمن، افسر ارشد مخفی سابق سیا، گفت که با توجه به فعالیت های گذشته آژانس های اطلاعاتی مسکو، “به احتمال زیاد” عوامل روسی اسناد مربوط به اوکراین را به عنوان بخشی از یک عملیات اطلاعات نادرست روسیه منتشر کرده اند.

او گفت که چنین عملیاتی – به منظور ایجاد سردرگمی، اگر نگوییم اختلاف بین دشمنان روسیه – یک رویه “کلاسیک” سرویس های جاسوسی روسیه برای افشای اسناد معتبری است که در آن اطلاعات نادرست درج کرده اند.

او گفت که به نظر می رسد هدف ایجاد شکاف بین اوکراین و ایالات متحده، بزرگترین تامین کننده حمایت نظامی کیف است.

برخی از کارشناسان امنیت ملی و مقامات آمریکایی می گویند که با توجه به گستردگی موضوعاتی که در این اسناد پوشش داده شده است، در حال حاضر گمان می کنند که فاش کننده ممکن است آمریکایی باشد، اما آنها بازیگران طرفدار روسیه را رد نمی کنند. آنها گفتند که با پیشرفت تحقیقات می توان نظریه های بیشتری را توسعه داد.

کرملین و سفارت روسیه به درخواستی برای اظهار نظر درباره دست داشتن در افشای اطلاعات پاسخی ندادند.

اوکراین گفت رئیس جمهور این کشور و مقامات ارشد امنیتی روز جمعه برای بحث در مورد راه های جلوگیری از افشای اطلاعات ملاقات کردند.

کاخ سفید از بحث عمومی در مورد اینکه چه کسی ممکن است مسئول این نقض باشد خودداری کرده است و تمام سوالات مربوط به افشای اطلاعات را به پنتاگون ارجاع داده است. پنتاگون گفت که در آخر هفته، مقامات ایالات متحده با متحدان صحبت کردند و کمیته مربوطه کنگره را در مورد افشای اطلاعات مطلع کردند.

نماینده جیسون کرو، یک تکاور سابق ارتش که در کمیته های اطلاعاتی و روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده حضور دارد، گفت: «من از گستره و ماهیت احتمالی اطلاعات افشا شده عمیقاً نگران هستم و انتظار دارم در روزهای آینده به طور کامل در جریان قرار بگیرم. .

تأثیر بر متحدان

این افشاگری ها قبلاً با واکنش برخی از دولت های خارجی مواجه شده است.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای روز یکشنبه، سندی را که ادعا می‌کند موساد، یکی از سازمان‌های اطلاعاتی این کشور، اعتراض‌های اخیر علیه طرح نتانیاهو برای تشدید کنترل‌ها بر قوه قضاییه را تشویق کرده است، “محتوا و بدون هیچ پایه‌ای” توصیف کرد.

یک مقام ریاست جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه گفت که این کشور از گزارش های مربوط به اسناد فاش شده آگاه بوده و قصد دارد در مورد “مسائل مطرح شده” با واشنگتن گفتگو کند.

یکی از این اسناد جزئیات گفتگوهای داخلی میان مقامات ارشد کره جنوبی را در مورد فشارهای آمریکا بر سئول برای تامین تسلیحات به اوکراین و سیاست این کشور مبنی بر عدم انجام این کار بیان می کرد.

یکی از اسناد با علامت “فوق محرمانه” ظاهراً نحوه ملاقات پیمانکاران نظامی خصوصی روسیه با “مخاطبین” ترکیه برای خرید تسلیحات از آنکارا را شرح می دهد.

سفارت ترکیه در واشنگتن از اظهار نظر خودداری کرد.

برخی از حساس ترین اطلاعات ظاهراً مربوط به قابلیت ها و کاستی های نظامی اوکراین است.

جاسوسی ایالات متحده و سایر کشورها از متحدان خود غیر معمول نیست. اما افشای عمومی چنین جاسوسی برای آن دسته از متحدان ناراحت کننده است که باید به مردم خود توضیح دهند که چگونه پاسخ خواهند داد.

دومین مقام دفاعی آمریکا که با رویترز مصاحبه کرده است، گفت: بازسازی اعتماد با متحدانمان مدتی طول می کشد.

مایکل مولروی، یکی از مقامات ارشد سابق پنتاگون، تأثیر ماندگار این افشای اطلاعات را کم اهمیت جلوه داد.

مولروی گفت: «البته خجالت‌آور است که این فعالیت‌ها به صورت عمومی افشا شوند. ممکن است مشکلات کوتاه مدتی برای روابط ایجاد کند، اما من معتقدم در بلندمدت، منافع مشترک بین کشورها همچنان قوی خواهد بود.»