اوکراین در “خطرناک ترین حمله از زمان جنگ جهانی دوم” به مسکو حمله کرد، کیف نیز در 24 ساعت سه بار به آن حمله کرد.

توسط رویترزروسیه اعلام کرد: هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی روز سه شنبه مناطق ثروتمند مسکو را مورد حمله قرار دادند که یکی از سیاستمداران آن را خطرناک ترین حمله به پایتخت از زمان جنگ جهانی دوم خواند، در حالی که کیف نیز برای سومین بار در 24 ساعت از هوا مورد اصابت قرار گرفت.

از زمانی که روسیه در فوریه 2022 ده ها هزار نیروی نظامی را به همسایه خود فرستاد، جنگ عمدتاً در داخل اوکراین جریان داشته است.

حملات هوایی به اهداف دور از جبهه در بحبوحه بن بست شدید روی زمین با نیروهای روسی مستقر در امتداد یک خط گسترده در شرق و جنوب اوکراین تشدید شده است.

یکی از مکان‌های استراتژیک جنوبی که نیروهای روسیه تقریباً از آغاز تهاجم کنترل کرده‌اند، نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia است و روز سه‌شنبه رئیس سازمان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل از اوکراین و روسیه خواست تا به پنج اصل برای حفاظت از این نیروگاه احترام بگذارند. نه اوکراین و نه روسیه متعهد به احترام به این اصول نیستند.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) ماه‌هاست تلاش می‌کند تا توافقی را برای کاهش خطر یک حادثه فاجعه‌بار هسته‌ای ناشی از فعالیت‌های نظامی مانند گلوله باران زاپوریژژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، به دست آورد.

گروسی در جلسه ای به شورای امنیت سازمان ملل گفت که اصول شامل این است که نباید به نیروگاه یا از آن حمله کرد و از آن به عنوان پایگاهی برای سلاح های سنگین و تجهیزات نظامی استفاده نمی شود. او خواستار حفظ برق خارج از محل نیروگاه شد تا در دسترس و ایمن بماند.

گروسی گفت: «وضعیت ایمنی و امنیت هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia… همچنان بسیار شکننده و خطرناک است. فعالیت‌های نظامی در منطقه ادامه دارد و ممکن است در آینده نزدیک به میزان قابل توجهی افزایش یابد.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت: پیشنهادات آقای گروسی برای تضمین امنیت نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا با اقداماتی است که ما از مدت ها قبل انجام داده ایم.

سرگی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل گفت که این اصول “باید با تقاضای غیرنظامی کردن کامل و خلع اشغال ایستگاه تکمیل شود.”

همچنین بخوانید | کیف می‌گوید پوتین برای به تعویق انداختن حمله متقابل اوکراین، «نشت مواد رادیواکتیو هسته‌ای» را برنامه‌ریزی می‌کند

جراحات و تخلیه در مسکو

وزارت دفاع درباره حملات هوایی بامداد سه‌شنبه در مسکو گفت: هشت پهپاد ارسالی از سوی اوکراین و هدف قرار دادن غیرنظامیان با پارازیت‌های الکترونیکی سرنگون یا منحرف شده‌اند، هرچند باز، یک کانال تلگرامی با لینک‌هایی به سرویس‌های امنیتی، می‌گوید که تعداد آنها بیش از 25.

میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین، دخالت مستقیم کیف را رد کرد، اما گفت “ما از تماشای رویدادها خرسندیم” و پیش بینی حملات بیشتری از این دست را داشت.

به گفته شهردار مسکو، در حالی که برخی از بلوک های آپارتمانی برای مدت کوتاهی تخلیه شدند، دو نفر مجروح شدند. ساکنان می گویند که صدای انفجارهای بلند و به دنبال آن بوی بنزین شنیده اند. برخی از سرنگونی یک پهپاد و دود آن فیلم گرفتند.

پهپادها برخی از معتبرترین مناطق مسکو از جمله محل اقامت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نخبگان را هدف قرار دادند. یک سخنگوی گفت که او بعداً در کرملین بود و اطلاعاتی در مورد این حمله دریافت کرد.

پوتین بعداً گفت که بزرگترین حمله پهپادی اوکراین به مسکو تلاشی برای ترساندن و تحریک روسیه بود و دفاع هوایی در اطراف پایتخت تقویت خواهد شد.

اهداف غیرنظامی در کیف و سایر شهرهای اوکراین از همان روزهای اولیه جنگ بارها توسط پهپادها و موشک های روسیه مورد اصابت قرار گرفته اند.

اما روز سه شنبه تنها دومین باری بود که مسکو مورد حمله مستقیم قرار گرفت.

در واشنگتن، کاخ سفید اعلام کرد که همچنان در حال جمع آوری اطلاعات در مورد گزارش های حمله هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری گفت: “ما از حملات در داخل روسیه حمایت نمی کنیم. همین است. دوره.” واشنگتن تامین کننده اصلی تسلیحات برای اوکراین است، مشروط بر اینکه از آن برای دفاع از خود و بازپس گیری اراضی اوکراینی اشغال شده توسط نیروهای روسیه استفاده کند.

ماکسیم ایوانف، قانونگذار روس، آن را جدی‌ترین حمله به مسکو از زمان تهاجم آلمان نازی در جنگ جهانی دوم خواند و گفت که هیچ روس اکنون نمی‌تواند از “واقعیت جدید” اجتناب کند.

همچنین بخوانید | در حالی که روسیه حملات باخموت را کاهش می دهد، اوکراین شروع به ضد حمله می کند

تلویزیون دولتی روسیه این حملات را با آرامش پوشش داد و بسیاری از مردم مسکو از آنها شانه خالی کردند. اولگا که گفت نزدیک محل برخورد هواپیماهای بدون سرنشین در خیابان Profsoyuznaya زندگی می کند، حملات را “منطقی، قابل انتظار… منتظر چه چیز دیگری بودیم؟”

خبرگزاری ریا گفت، در همین حال، روسیه ژنرال های ارشد اوکراین را در فهرست “تحت تعقیب” قرار داد.

شهر کیف در ماه مه 17 بار توسط حملات هوایی مورد حمله قرار گرفت

اوکراین گفت که چهار نفر در سراسر کشور در حملات اخیر روسیه کشته شدند و 34 نفر از جمله دو کودک زخمی شدند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد پدافند هوایی اوکراین 29 فروند از 31 پهپاد شاهد ساخت ایران را در کیف سرنگون کرد.

به گفته مقامات، یک زن 33 ساله در بالکن خود در اثر برخورد پرتابه تخریب شده روسی به یک ساختمان بلند در کیف جان خود را از دست داد.

روسیه در ماه مه 17 بار با هواپیماهای بدون سرنشین یا موشک، عمدتا در شب به کیف حمله کرده است.

به نظر می رسد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در یک سخنرانی ویدیویی عصر سه شنبه به این موضوع اشاره کرد که برخی از مقامات به اندازه کافی برای محافظت از شهروندان در طول حملات هوایی انجام نمی دهند.

او گفت: “سرپناه ها در شهرها باید قابل دسترسی باشند. مردم باید بدانند که چه زمانی و چگونه تعداد و در دسترس بودن پناهگاه ها افزایش می یابد.”، اما توضیح بیشتری نداد.