اوکراین می گوید نیروهای روسی از تاکتیک های «زمین سوخته» در نبرد باخموت استفاده می کنند

فرمانده نیروی زمینی اوکراین گفت روس‌ها در حال تخریب ساختمان‌ها و مواضع در باخموت محاصره‌شده با تاکتیک‌هایی هستند که او آن را «زمین سوخته» خواند.

سرباز اوکراینی هنگام پرتاب یک نارنجک واکنش نشان می دهد

واکنش سرباز اوکراینی هنگام پرتاب نارنجک در حین تمرین، در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین، در منطقه دونباس، اوکراین در 8 آوریل 2023. (عکس رویترز)

توسط رویترزکی‌یف روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای روسی حملات خود را در منطقه دونتسک شرقی اوکراین، متمرکز بر دو شهر و حمله به مواضع اوکراین با حملات هوایی و گلوله‌های توپخانه انجام می‌دهند.

فرمانده نیروی زمینی اوکراین گفت روس‌ها در حال تخریب ساختمان‌ها و مواضع در باخموت محاصره‌شده با تاکتیک‌هایی هستند که او آن را «زمین سوخته» خواند.

حمله روسیه به باخموت، شهر کوچکی در دونتسک در لبه بخش‌هایی از قلمرو تحت کنترل روسیه، برای ماه‌ها کانون اصلی‌ترین نبرد جنگ بوده که اکنون در دومین سال خود قرار دارد.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه گفت که درگیری‌ها شدیدترین در امتداد نزدیکی‌های غربی به باخموت بوده است. روس ها همچنین شهر آودیوکا را هدف قرار دادند.

روز دوشنبه، فرمانده نیروی زمینی، سرهنگ ژنرال الکساندر سیرسکی گفت که دفاع از باخموت ادامه دارد.

بخوانید | 31 کودک از روسیه در بحبوحه جنگ به خانه در اوکراین بازگشتند | تحولات تاکنون

او در اظهاراتی به نقل از مرکز نظامی رسانه اوکراین گفت: “وضعیت دشوار است اما قابل کنترل است.”

سیرسکی گفت که مسکو نیروهای ویژه و واحدهای حمله هوایی را برای کمک به حمله آنها اعزام می کند، زیرا اعضای گروه مزدور خصوصی واگنر روسیه اکنون خسته شده اند. مزدوران واگنر رهبری حمله روسیه به باخموت را بر عهده داشتند که عمدتاً آن را ویران کرده است.

سیرسکی گفت: “دشمن از سوریه به تاکتیک های به اصطلاح زمین سوخته روی آورد. با حملات هوایی و آتش توپخانه ساختمان ها و مواضع را ویران می کند.”

رویترز نتوانست حساب های میدان نبرد را تأیید کند.

ستاد کل اوکراین گفت که نیروهای روسی پیشروی های ناموفقی در مناطق غرب باخموت داشته اند و حداقل 10 شهر و روستا زیر گلوله باران روسیه قرار گرفته اند. روس ها همچنین هیچ پیشرفتی در حملات به آودیوکا نداشته اند.

بخوانید | اوکراین به شهر محاصره شده باخموت چسبیده است، چین برای کمک به پایان جنگ فشار آورده است

دونتسک یکی از چهار استانی در شرق و جنوب اوکراین است که روسیه سال گذشته آن‌ها را ضمیمه اعلام کرد و به دنبال آن است که به طور کامل در آنچه به نظر می‌رسد تغییری در اهداف جنگی‌اش پس از شکست در تسخیر این کشور به زودی پس از تهاجم در فوریه 2022 باشد، اشغال کند.

تحلیلگران غربی می گویند که هر دو طرف در نبرد باخموت، یک مرکز حمل و نقل و لجستیک منطقه ای قبل از جنگ، تعداد زیادی از نیروهای خود را از دست داده اند.

کنترل باخموت می تواند به روسیه اجازه دهد مستقیماً خطوط دفاعی اوکراین را در چاسیو یار در شرق هدف قرار دهد و راه را برای پیشروی نیروهایش در دو شهر بزرگتر در منطقه دونتسک – کراماتورسک و اسلوویانسک – باز کند.

در حالی که اوکراین گفته است که می‌خواهد تا آنجا که ممکن است تلفات بیشتری به نیروهای روسی وارد کند، اما رئیس‌جمهور ولدیمیر زلنسکی هفته گذشته اذعان کرد که اگر نیروها خطر محاصره شدن را داشته باشند، ممکن است عقب نشینی کنند.

اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراینی، گفت که نیروهای روسی مرکز باخموت را کنترل می کنند و بیشتر حملات آنها اکنون بر ایستگاه راه آهن متمرکز شده است.

بخوانید | لهستان جنگنده های میگ 29 را به اوکراین می فرستد، پوتین نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا را به دلیل دامن زدن به جنگ توبیخ کرد

ژدانوف گفت: در مرکز شهر جنگ شدیدی جریان دارد و دشمن به تدریج به سمت حومه غربی در حال حرکت است.

وزارت دفاع بریتانیا گفت که در هفت روز گذشته، به نظر می‌رسد روسیه حملات زرهی خود را در اطراف شهر مارینکا در استان دونتسک افزایش داده است.

در این بیانیه آمده است: «روسیه همچنان اولویت بالایی برای تامین منابع در بخش وسیع‌تر دونتسک، از جمله مناطق مارینکا و آودیوکا قائل است و منابع قابل توجهی را برای حداقل دستاوردها صرف می‌کند.

حملات یکشنبه نخل

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی یکشنبه شب حملات هوایی روسیه همزمان با جشن یکشنبه نخل ارتدکس را محکوم کرد.

سرویس اضطراری دولتی اوکراین گفت یک مرد 50 ساله و دختر 11 ساله اش پس از حمله نیروهای روسی به یک ساختمان مسکونی در Zaporizhzhia در جنوب شرقی این کشور کشته شدند.

بخوانید | زلنسکی از اوکراین می گوید جنگ در باخموت “گرم” است زیرا مزدوران پوتین ادعا می کنند دستاوردهایی دارند.

زنی به نام همسر و مادر قربانیان از زیر آوار بیرون کشیده شد.

زلنسکی در سخنرانی خود گفت: «دولت تروریستی یکشنبه نخل را اینگونه جشن می گیرد. اینگونه است که روسیه خود را در انزوای بیشتر از جهان قرار می دهد.»

اکثریت جمعیت 41 میلیونی اوکراین، مسیحیان ارتدوکس هستند که آخر هفته آینده عید پاک را جشن می گیرند، مانند روسیه.

پاپ فرانسیس که از جنگ روسیه انتقاد کرده است، روز یکشنبه در مراسم عید پاک در واتیکان برای صلح دعا کرد.

او گفت: «به مردم عزیز اوکراین در سفر به سوی صلح کمک کنید و نور عید پاک را بر مردم روسیه بیفزایید.

در اقدامی دیگر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور یک انبار 70000 تن سوخت را در نزدیکی Zaporizhzhia منهدم کردند.

به گفته این وزارتخانه، نیروها انبارهای ارتش اوکراین را که موشک، مهمات و توپخانه در مناطق زاپوریژژیا و دونتسک ذخیره می کردند، منهدم کردند.

اوکراین همچنین از گلوله باران گسترده روسیه در مناطق شمالی خبر داد. مقامات در جنوب گفتند که هواپیماهای روسیه از بمب های هدایت شونده علیه شهرهای منطقه خرسون استفاده کرده اند.

بخوانید | گزارش: وبلاگ نویس برجسته نظامی طرفدار جنگ روسیه در انفجار کافه سن پترزبورگ کشته شد