ایالات متحده برای اولین بار از نکول خود جلوگیری کرد و تعلیق محدودیت بدهی را تصویب کرد

توسط رویترز: مجلس سنای ایالات متحده روز پنجشنبه قانونی دو حزبی را با حمایت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور تصویب کرد که سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری دولت را برداشته و از آنچه برای اولین بار در تاریخ نکول می شد جلوگیری کرد.

سنا با 63 رای موافق در مقابل 36 رای مثبت به تصویب این لایحه داد که روز چهارشنبه توسط مجلس نمایندگان تصویب شده بود، در حالی که قانونگذاران پس از ماه‌ها درگیری حزبی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با هم رقابت کردند.

وزارت خزانه داری هشدار داده بود که اگر کنگره تا آن زمان اقدام نکند، قادر به پرداخت تمام صورت حساب های خود در 5 ژوئن نخواهد بود.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، روز پنجشنبه در حالی که قانون را از طریق اتاق 100 نفره خود هدایت می کرد، گفت: “ما امشب از نکول خودداری می کنیم.”

بایدن از اقدام به موقع کنگره تمجید کرد. رئیس جمهور دموکرات در بیانیه ای گفت: این توافق دو حزبی یک پیروزی بزرگ برای اقتصاد ما و مردم آمریکاست و افزود که در اسرع وقت آن را به قانون امضا خواهد کرد. او گفت که روز جمعه در ساعت 7 بعد از ظهر به وقت شرقی (2300 GMT) بیانیه دیگری خواهد داد.

بایدن مستقیماً در مذاکرات درباره این لایحه با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، شرکت داشت.

در حالی که این نبرد تلخ به پایان رسیده است، میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان سنا، وقت خود را تلف نکرد تا مبارزه بعدی بودجه را اعلام کند.

او در بیانیه‌ای گفت: «در ماه‌های آینده، جمهوری‌خواهان سنا به کار برای تأمین دفاع مشترک و کنترل هزینه‌های بی‌ملاحظه دموکرات‌های واشنگتن ادامه خواهند داد».

مک کانل به 12 لایحه ای اشاره داشت که کنگره در تابستان روی آنها کار خواهد کرد تا برنامه های دولتی را در سال مالی که از اول اکتبر آغاز می شود تأمین مالی کند، که دستورالعمل های کلی لایحه محدودیت بدهی را نیز اجرا می کند.

در همین حال، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری، توصیه‌های قابل توجهی را صادر کرد و گفت: «من همچنان قویاً معتقدم که ایمان و اعتبار کامل ایالات متحده هرگز نباید به عنوان ابزار معامله مورد استفاده قرار گیرد، همانطور که جمهوری‌خواهان در چند ماه گذشته انجام دادند.

همچنین بخوانید | لایحه سقف بدهی ایالات متحده با حمایت گسترده دو حزب به تصویب مجلس نمایندگان رسید

قبل از رای گیری نهایی، سناتورها تقریباً دوازده اصلاحیه را پاره کردند – همه آنها را در جلسه آخر شب در انتظار پایان ضرب الاجل روز دوشنبه رد کردند.

با این قانون، محدودیت قانونی برای استقراض فدرال تا 1 ژانویه 2025 به حالت تعلیق در خواهد آمد. برخلاف بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر، ایالات متحده بدون توجه به هر گونه هزینه ای که توسط قانونگذار تخصیص داده شده است، میزان بدهی دولت را محدود می کند.

شومر در سخنانی به سنا گفت: «آمریکا می تواند نفس راحتی بکشد.

“زمان یک لوکس است”

جمهوری خواهان تصویب هرگونه افزایش محدودیت بدهی را تا زمانی که در اقدامی که به گفته آنها رسیدگی به بدهی ملی به سرعت در حال افزایش را آغاز می کند، کاهش هزینه های گسترده را قفل کردند، مسدود کرده بودند.

بایدن در عوض بر افزایش مالیات بر ثروتمندان و شرکت ها فشار آورد تا به رفع بدهی رو به رشد کمک کند. جمهوری خواهان از در نظر گرفتن هر نوع افزایش مالیات خودداری کردند.

هر دو طرف برنامه‌های بازنشستگی و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی گسترده سکیوریتی اجتماعی و مدیکر را از کاهش هزینه‌ها دور کردند و مک کارتی از در نظر گرفتن کاهش هزینه‌های ارتش یا کهنه سربازان خودداری کرد.

این باعث شد که گروه محدودی از برنامه های داخلی “اختیاری” بار عمده کاهش هزینه ها را تحمل کنند. در پایان، جمهوری خواهان حدود 1.5 تریلیون دلار کاهش در طول 10 سال به دست آوردند که ممکن است به طور کامل محقق شود یا نباشد. پیشنهاد افتتاحیه آنها برای 4.8 تریلیون دلار پس انداز طی یک دهه بود.

خزانه داری از نظر فنی به محدودیت استقراض در ژانویه رسید. از آن زمان به بعد، از “اقدامات فوق العاده” برای جمع آوری پول مورد نیاز برای پرداخت قبوض دولت استفاده کرده است.

بایدن، یلن و رهبران کنگره همگی اذعان داشتند که ایجاد یک نکول به دلیل کمبود بودجه پیامدهای جدی خواهد داشت. این موارد شامل ارسال امواج شوک به بازارهای مالی جهانی، احتمالاً باعث از دست دادن مشاغل و رکود اقتصادی در ایالات متحده و افزایش نرخ بهره خانواده ها در همه چیز از وام مسکن گرفته تا بدهی کارت اعتباری می شود.

مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان این طرح را شامگاه چهارشنبه با 314 رای موافق در مقابل 117 رای موافق به تصویب رساند. اکثر کسانی که به این طرح رای منفی دادند جمهوری خواه بودند.

شومر روز پنجشنبه گفت: «زمان یک لوکس است که سنا ندارد. هر گونه تأخیر بیهوده یا هر گونه توقف در آخرین لحظه خطری غیرضروری و حتی خطرناک خواهد بود.»

در میان اصلاحیه‌هایی که مورد بحث قرار گرفت، اصلاحاتی برای کاهش هزینه‌های عمیق‌تر از آنچه در لایحه مصوب مجلس نمایندگان وجود داشت و توقف تصویب نهایی سریع خط لوله انرژی ویرجینیای غربی بود.

همچنین بخوانید | بایدن در جشن فارغ‌التحصیلی نیروی هوایی روی صحنه می‌رود، ترامپ آن را «الهام‌بخش» نمی‌داند

سنگفرش شده در طول هفته

سناتور جمهوریخواه راجر مارشال اصلاحیه ای را برای اعمال کنترل های مرزی جدید با ورود تعداد زیادی از مهاجران به مرز ایالات متحده و مکزیک پیشنهاد کرد. او گفت که اقدام او “به فرهنگ بی قانونی در مرز جنوبی ما پایان خواهد داد.”

با این حال، سنا این متمم را شکست داد. دموکرات‌ها گفتند که حمایت از کودکان مهاجر را از بین می‌برد و کارگران مورد نیاز کشاورزان آمریکایی را ربوده است.

برخی از جمهوری خواهان همچنین می خواستند هزینه های دفاعی را فراتر از سطوح افزایش یافته مندرج در لایحه مصوب مجلس نمایندگان افزایش دهند.

در پاسخ، شومر گفت که سقف هزینه‌ها در این قانون کنگره را در تصویب پول اضافی برای شرایط اضطراری، از جمله کمک به اوکراین در نبرد با روسیه، محدود نمی‌کند.

«این توافق سقف بدهی هیچ محدودیتی برای محدودیت سنا در اختصاص بودجه تکمیلی اضطراری برای اطمینان از اینکه توانایی‌های نظامی ما برای بازدارندگی چین، روسیه و دیگر دشمنان ما کافی است و پاسخ به تهدیدات امنیت ملی در حال افزایش و فزاینده، از جمله جنگ شیطانی روسیه، را محدود نمی‌کند. شومر گفت: تجاوز به اوکراین.

این لایحه طی هفته ها مذاکرات فشرده بین دستیاران ارشد بایدن و مک کارتی تنظیم شد.

بحث اصلی بر سر صرف هزینه های چند سال آینده برای برنامه های اختیاری مانند مسکن، حفاظت از محیط زیست، آموزش و تحقیقات پزشکی بود که جمهوری خواهان می خواستند به شدت کاهش دهند.

دفتر بودجه کنگره غیرحزبی تخمین زد که این لایحه باعث صرفه جویی 1.5 تریلیون دلاری طی 10 سال خواهد شد. این کمتر از 3 تریلیون دلار کاهش کسری بودجه، عمدتاً از طریق مالیات های جدید، است که بایدن پیشنهاد کرد.

همچنین بخوانید | مجلس نمایندگان در مسیر افزایش سقف بدهی و جلوگیری از نکول، با اطمینان بایدن و مک کارتی به تصویب رسید.

آخرین باری که ایالات متحده تا این حد به نکول نزدیک شد در سال 2011 بود. این بن بست بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار داد و منجر به اولین کاهش رتبه اعتباری دولت شد و هزینه های استقراض کشور را بالا برد.

این بار درام کمتری وجود داشت زیرا هفته گذشته مشخص شد که بایدن و مک کارتی با حمایت کافی دو حزبی برای عبور از کنگره به توافقی دست پیدا کنند.