ایالات متحده متعهد شده است که بینش های برنامه ریزی هسته ای را با کره جنوبی به اشتراک بگذارد تا از تهدید کره شمالی جلوگیری کند

توسط رویترز:

ایالات متحده روز چهارشنبه متعهد شد که در بحبوحه نگرانی از افزایش زرادخانه موشک ها و بمب های پیونگ یانگ، بینش بیشتری در مورد برنامه ریزی هسته ای خود در مورد هرگونه درگیری با کره شمالی به کره جنوبی بدهد.

این اعلامیه که شامل تعهد مجدد سئول مبنی بر عدم دنبال کردن بمب هسته‌ای خود بود، از گفتگوهای کاخ سفید بین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و یون سوک یول، رهبر کره جنوبی که موضوعاتی از جمله کره شمالی، تراشه‌های نیمه‌رسانا و تجارت را پوشش می‌داد، پدید آمد. جنگ اوکراین

در یک کنفرانس خبری مشترک، یون گفت که او و بایدن در مورد اقداماتی برای تقویت دفاعی کره جنوبی در پاسخ به تهدید کره شمالی به توافق رسیده اند.

یون گفت: «دو کشور ما با مشورت فوری دوجانبه ریاست جمهوری در صورت حمله هسته‌ای کره شمالی موافقت کرده‌اند و قول داده‌اند که با استفاده از تمام نیروی ائتلاف، از جمله سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده، به سرعت، قاطعانه و قاطعانه پاسخ دهند».

بایدن بار دیگر پیشنهاد آمریکا به کره شمالی برای مذاکره بر سر برنامه های هسته ای و موشکی این کشور را تکرار کرد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی آن را نادیده گرفت.

هیئت کره شمالی در سازمان ملل به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

جلوگیری از کره شمالی

برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی که به سرعت در حال پیشرفت هستند – از جمله موشک‌های بالستیک که می‌توانند به شهرهای آمریکا برسند – این سوال را در مورد اینکه آیا واشنگتن واقعاً از تسلیحات هسته‌ای خود برای دفاع از کره جنوبی تحت آنچه “بازدارندگی گسترده” می‌نامد استفاده خواهد کرد، ایجاد کرده است.

نظرسنجی‌ها در کره جنوبی نشان می‌دهد که اکثریت خواهان دستیابی سئول به بمب‌های هسته‌ای خود هستند، اقدامی که واشنگتن با آن مخالف است.

مقامات آمریکایی گفتند که بر اساس “اعلامیه واشنگتن” جدید، ایالات متحده به سئول بینش دقیقی در مورد برنامه ریزی احتمالی ایالات متحده برای بازدارندگی و واکنش به هرگونه حادثه هسته ای در منطقه از طریق یک گروه مشورتی هسته ای US-ROK ارائه خواهد کرد.

مقامات آمریکایی گفتند که واشنگتن همچنین یک زیردریایی موشک بالستیک را برای نمایش قدرت به کره جنوبی مستقر خواهد کرد که اولین بازدید از چنین زیردریایی از دهه 1980 است.

اما بایدن تصریح کرد که هیچ سلاح هسته ای آمریکا در خاک کره جنوبی مستقر نخواهد شد.

من به عنوان فرمانده کل قوا و تنها اختیار استفاده از سلاح هسته‌ای را دارم، اما منظور از این بیانیه این است که ما تمام تلاش خود را برای مشورت با متحدان خود در صورت اقتضا انجام خواهیم داد. او گفت.

یک “برد” برای کره جنوبی؟

جنی تاون گفت: گام‌های توافق‌شده از آنچه برخی در کره جنوبی خواستار آن شده‌اند کوتاه است و «بعید است که کره شمالی را متقاعد کند که از مسیر کنونی توسعه و آزمایش سلاح‌های کشتار جمعی خارج شود یا بحث‌های داخل کره جنوبی درباره آینده هسته‌ای خود را ساکت کند». از گروه نظارت بر کره شمالی 38 شمالی مستقر در واشنگتن.

سو می تری از اندیشکده مرکز ویلسون این اقدام را عمدتاً لفاظی و “برگ انجیر” برای منصرف کردن کره جنوبی از هسته ای شدن می دانست.

او گفت: “این چیزی است که در مورد آن است.” اما باید دید که آیا افکار عمومی کره ای ها راضی خواهند شد یا خیر.

تری گفت که هرگونه از سرگیری آزمایش بمب هسته ای توسط کره شمالی برای اولین بار از سال 2017، هشدار را در کره جنوبی افزایش می دهد و خواستار زرادخانه هسته ای خود – یا استقرار مجدد سلاح های هسته ای تاکتیکی ایالات متحده در این کشور است.

با این حال، افزایش مشارکت سئول در مذاکرات هسته ای باید به یون اجازه دهد تا با مخاطبان داخلی خود استدلال کند که واشنگتن نگرانی های سئول را جدی می گیرد.

دویون کیم، تحلیلگر مرکز امنیت جدید آمریکا، بیانیه واشنگتن را “پیروزی بزرگ برای اتحاد و به ویژه برای کره جنوبی” خواند.

او گفت که یکی از قابل توجه‌ترین تحولات این بود که دو طرف سناریوهایی از جمله پاسخ هسته‌ای ایالات متحده را بازی می‌کردند، در حالی که در گذشته این موضوع بیش از حد طبقه‌بندی شده بود که نمی‌توان آن را به اشتراک گذاشت.

مقامات آمریکایی تاکید کردند که هیچ سلاح هسته ای آمریکا به شبه جزیره بازگردانده نخواهد شد و کره جنوبی همچنان کنترلی بر زرادخانه هسته ای آمریکا نخواهد داشت.

یون تنها دومین سفر دولتی است که بایدن از زمان تصدی ریاست جمهوری دو سال پیش میزبانی کرده است – اولین مهمان از این قبیل رئیس جمهور فرانسه بود.

عصر چهارشنبه، رهبران در یک شام پر زرق و برق که توسط سرآشپزی که مادرش از کره مهاجرت کرده بود، شرکت کردند.

مهمان‌ها پشت میزهایی با شاخه‌های شکوفه‌های گیلاس می‌نشستند و با کیک‌های خرچنگ و دنده‌های کوتاه گوشت گاو آب‌پز میل می‌کردند. آنجلینا جولی ستاره هالیوود در این مراسم حضور داشت.

در این اجلاس همچنین توافقنامه هایی درباره امنیت سایبری، وسایل نقلیه الکتریکی و باتری ها، فناوری کوانتومی، کمک های خارجی و سرمایه گذاری اقتصادی به امضا رسید.

بایدن و یون همچنین در مورد تنش بین چین و تایوان و فعالیت های نظامی چین در دریای چین جنوبی گفتگو کردند.

روسای جمهور دو کشور در بیانیه ای مشترک بر اهمیت حفظ ثبات در تنگه تایوان تاکید کردند.

آنها همچنین به شدت با “هر گونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، از جمله از طریق ادعاهای دریایی غیرقانونی، نظامی کردن ویژگی های بازیابی شده، و فعالیت های قهری” مخالفت کردند.

مقامات آمریکایی گفتند که ایالات متحده قصد داشت چین را در مورد اقدامات با سئول توضیح دهد که نشان دهنده تمایل به کاهش روابط متشنج است.

همچنین بخوانید | “کاملاً غیرقابل قبول”: چین پس از اینکه پرز کره جنوبی موضوع تایوان را جهانی خواند، به شدت ابراز نگرانی کرد

همچنین بخوانید | هدف هند و کره جنوبی تحکیم مشارکت استراتژیک ویژه است