ایران 3 مرد را به اتهام خشونت در جریان اعتراضات ضد دولتی به دار آویخت و اعتراضات را برانگیخت

توسط رویترز: ایران روز جمعه سه مرد را اعدام کرد که گفته می‌شود در کشته شدن سه تن از نیروهای امنیتی این کشور در تظاهرات ضد دولتی سال گذشته دست داشته‌اند که اعتراضات داخلی و خارجی را برانگیخته است.

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در شهر مرکزی اصفهان در بیانیه‌ای در توئیتر خود نوشتند که دو تن از نیروهای شبه‌نظامی بسیج و یک افسر نیروی انتظامی را در تاریخ ۲۵ آبان به شهادت رسانده‌اند.

عفو بین‌الملل گفت که محاکمه سریع این افراد دارای نقص بوده و از “اعترافات” آلوده به شکنجه استفاده شده است.

ایران اعتراف گرفتن تحت شکنجه را تکذیب می کند.

بخوانید | پلیس پاکستان: 6 تروریست دیگر که قصد فرار از اقامتگاه پارک زمان عمران خان را داشتند بازداشت شدند.

اعدام‌های روز جمعه تعداد معترضانی را که از زمان آغاز اعتراضات سراسری که از پاییز گذشته آغاز شد و به یکی از جسورانه‌ترین چالش‌ها برای رهبری روحانی از انقلاب 1979 به دار آویخته شدند، به حداقل هفت نفر رساند.

آنها با مرگ مهسا امینی زن 22 ساله کرد ایرانی در 16 سپتامبر در حالی که در بازداشت پلیس اخلاق ایران بود، شعله ور شدند.

در انتظار اعدام قریب الوقوع خود، این سه مرد روز چهارشنبه در یک یادداشت دست نویس درخواست حمایت عمومی کردند و گفتند: “اجازه ندهید ما را بکشند”.

در یادداشتی که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد و درخواست‌های محلی و بین‌المللی را برای توقف اعدام‌ها از جمله از واشنگتن جلب کرد، آمده است: «ما به کمک شما نیاز داریم.

بخوانید | دولت پاکستان قصد دارد حزب نخست وزیر عمران خان PTI را به عنوان “گروه تروریستی” معرفی کند.

خانواده‌ها و حامیان در بیرون از زندان دستگرد اصفهان در حمایت از سه مردی که در داخل زندان بودند، شب‌ها را به‌دقت نگه داشتند. بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، پس از اعلام این اعدام ها، اعتراضات خیابانی در اصفهان، پایتخت تهران و چند شهر دیگر آغاز شد.

معترضان در تهران، در ویدئویی که رویترز به طور مستقل نتوانست آن را تأیید کند، شعار می‌دادند: «ما به خون رفقای خود قسم می‌خوریم که تا آخر ثابت قدم باشیم».

یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا اعدام‌ها را «به شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرده است. پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، اعدام را محکوم کرد و آن را «قتل‌های مذموم» خواند و در توییتر نوشت: «استرالیا در کنار مردم ایران می‌ایستد».

کارشناسان حقوق سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کردند که از ادامه اعدام معترضان در ایران «عمیقاً نگران» هستند.

بخوانید | عمران خان در بحبوحه ناآرامی های سیاسی هشدار داد که کشور با وضعیتی مشابه پاکستان شرقی روبرو خواهد شد

رسانه های دولتی ویدئوهایی از آنچه به عنوان اعترافات متهمان ارائه شده بود را پخش کردند که به گفته عفو بین الملل با شکنجه استخراج شده است.

«روش تکان دهنده ای که محاکمه و صدور حکم این معترضان از طریق سیستم قضایی ایران در میان استفاده از «اعترافات» آغشته به شکنجه، نقص‌های جدی رویه‌ای و فقدان شواهد، نمونه دیگری از بی‌اعتنایی وقیحانه مقامات ایرانی است. عفو بین‌الملل در گزارشی روز چهارشنبه گفت: برای حقوق زندگی و محاکمه عادلانه.

مجید کاظمی در یک فایل صوتی از زندان گفت که پس از ضرب و شتم بازجویان، شوک الکتریکی، اعدام های ساختگی و تهدید به تجاوز جنسی، اعدام برادران و آزار و اذیت والدینش، مجبور به اظهارات دروغین خودخواسته شده است. سازمان عفو ​​بین الملل گفت.

این افراد به اتهام «محاربه با خدا» به اتهام حمل سلاح گرم به اعدام محکوم شدند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، که از ایران خواست این سه مرد را اعدام نکند، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که اعدام آنها توهین به حقوق بشر است.

بخوانید | بحران پاکستان: پایان بازی چیست؟