با وجود آتش بس، درگیری های شدید در سودان ادامه دارد. بیش از 500 نفر در نبرد برای قدرت می میرند

توسط میز جهانی هند امروزخبرگزاری رویترز گزارش داد: نیروهای نظامی رقیب سودان در روز یکشنبه و در حالی که درگیری مرگبار آنها برای سومین هفته ادامه داشت، علی رغم هشدارها درباره سقوط به سمت جنگ داخلی، یکدیگر را به نقض جدید آتش بس متهم کردند.

از زمان درگیری طولانی مدت میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) در 15 آوریل، صدها نفر جان خود را از دست داده و هزاران نفر زخمی شده اند.

درگیری‌ها حتی زمانی شدت گرفت که هر دو طرف اعلام کردند که توافق آتش‌بس را برای 72 ساعت دیگر تمدید خواهند کرد. RSF گفت که آتش بس “در پاسخ به فراخوان های بین المللی، منطقه ای و محلی” تمدید شد.

بخوانید | بحران سودان: چگونه کشورها شهروندان سرگردان خود را تخلیه می کنند

ارتش گفت که “شورشیان” قصد داشتند حملات را ادامه دهند. طرفین از طریق مجموعه‌ای از آتش‌بس‌هایی که میانجی‌ها از جمله ایالات متحده تضمین کرده‌اند، به مبارزه ادامه داده‌اند.

یک خبرنگار رویترز گزارش داد که پس از درگیری شدید عصر شنبه در نزدیکی مرکز شهر، وضعیت در خارطوم، جایی که ارتش در حال نبرد با نیروهای RSF مستقر در مناطق مسکونی است، صبح روز یکشنبه نسبتا آرام بود.

ارتش گفت که کاروان های RSF را که از غرب به سمت خارطوم حرکت می کردند، منهدم کرده است. RSF گفت که ارتش از توپخانه و هواپیماهای جنگی برای حمله به مواضع خود در تعدادی از مناطق در استان خارطوم استفاده کرده است.

با این حال، گزارش ها قابل تأیید نبود.

بخوانید | در میان درگیری‌های خشونت‌آمیز، مکان رئیس‌جمهور معزول سودان مشخص نیست

ارتش روز شنبه گفت که استقرار پلیس ذخیره مرکزی در جنوب خارطوم آغاز شده و به تدریج در سایر مناطق پایتخت مستقر خواهد شد.

در همین حال، پلیس سودان اعلام کرد که نیرویی برای حفاظت از بازارها و اموالی که در معرض غارت قرار گرفته بودند، مستقر شده است. RSF به آن هشدار داد که در جنگ شرکت نکند.

“بدون مذاکره مستقیم”

نیروهای RSF در سرتاسر خارطوم در حال گسترش هستند زیرا ارتش سعی می کند تا حد زیادی آنها را با استفاده از حملات هوایی هواپیماهای بدون سرنشین و جت های جنگنده هدف قرار دهد.

به گزارش رویترز، این درگیری ده‌ها هزار نفر را از مرزهای سودان فراری داده است و هشدارهایی را به همراه دارد که ممکن است این کشور تجزیه شود، منطقه ناآرام را بی‌ثبات کرده و دولت‌های خارجی را وادار به تلاش برای تخلیه اتباع خود کنند.

بخوانید | نقشه برداری از بحران سودان از طریق تصاویر ماهواره ای

نماینده ویژه سازمان ملل در سودان، فولکر پرتس، به خبرنگاران در پورت سودان گفت: «هیچ مذاکره مستقیمی وجود ندارد، آماده‌سازی برای گفت‌وگو است. پرتس روز شنبه به رویترز گفت که طرفین نسبت به قبل برای مذاکره بازتر هستند.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر ارتش، از نشستن و گفتگو با ژنرال محمد حمدان داگالو، رئیس RSF خودداری کرده است، و او نیز به نوبه خود گفت که تنها پس از پایان جنگ توسط ارتش گفتگو خواهد کرد.

تخلیه

هنگامی که ایالات متحده یک کشتی نیروی دریایی را برای بردن شهروندان خود فرستاد، بریتانیا اعلام کرد که روز دوشنبه یک پرواز تخلیه اضافی از بندر سودان در ساحل شرقی دریای سرخ ترتیب داده است.

رویترز به نقل از متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که از زمان آغاز خشونت ها، نزدیک به 1000 آمریکایی تخلیه شده اند. وی افزود که یک کاروان دولتی وارد بندر سودان شد تا شهروندان آمریکایی و سایر افراد واجد شرایط را برای کمک های ترانزیتی بیشتر به عربستان سعودی ببرد.

با نگاهی به وضعیت پرتنش، کانادا گفت که به دلیل “شرایط خطرناک” پروازهای تخلیه خود را پایان می دهد.

کمک

سازمان ملل گزارش داد که تنها 16 درصد از مراکز بهداشتی در خارطوم به طور عادی کار می کنند. کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) 8 تن کمک پزشکی ارسال کرد.

مارتین گریفیث، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار عبور امن برای غیرنظامیانی که از جنگ فرار می کنند و جنگجویان از پرسنل پزشکی، حمل و نقل و امکانات “به عنوان سپر” استفاده نکنند.

بر اساس گزارش ها، دست کم پنج امدادگر در این درگیری ها کشته شده اند.

وزارت بهداشت اعلام کرد که حداقل 528 نفر کشته و 4599 نفر زخمی شده اند. سازمان ملل متحد تعداد مشابهی از کشته شدگان را گزارش کرده است، اما معتقد است تلفات واقعی بسیار بیشتر است.

بخوانید | بلاک سودان در NDA گواهی بر شجاعت هندی ها در جنگ جهانی دوم است