بحران سودان: جنگ با وجود تمدید آتش‌بس به مدت 72 ساعت، آمریکا از شهروندان می‌خواهد تا 2 روز دیگر را ترک کنند.

توسط میز جهانی هند امروز: جناح های رقیب سودان که درگیر جنگ قدرت مرگبار هستند، روز پنجشنبه گفتند که توافق آتش بس را تا 72 ساعت تمدید خواهند کرد. علیرغم اینکه دو طرف تمدید 72 ساعته آتش بس را پذیرفتند، خشونت بار دیگر پایتخت خارطوم و منطقه غربی دارفور را لرزاند زیرا ایالات متحده اعلام کرد نقض آتش بس نگران کننده است.

به گفته وزارت بهداشت سودان، حداقل 512 نفر از جمله غیرنظامیان و جنگجویان از 15 آوریل در سودان کشته و 4200 نفر دیگر زخمی شده اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سندیکای پزشکان، که تلفات غیرنظامیان را دنبال می کند، حداقل 303 غیرنظامی کشته و 1848 زخمی را ثبت کرده است.

رهبر نیروهای مسلح سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو “همدی” فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF)، اکنون در دو طرف مخالف درگیری خشونت آمیز بر سر بازگرداندن غیرنظامیان قرار دارند. قانون. در حالی که نیروهای مسلح وفادار به دو ژنرال رقیب برای کنترل با هم رقابت می کنند، تلفات غیرنظامیان در حال افزایش است و نگرانی بین المللی در حال افزایش است.

در اینجا آخرین تحولات در مورد بحران سودان است

  • دو جناح متخاصم سودان با تمدید آتش‌بس سه روزه اندکی پیش از انقضای آن موافقت کردند. این تمدید به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک فشرده کشورهای همسایه و همچنین ایالات متحده، بریتانیا و سازمان ملل انجام می‌شود. آتش بس قبلی به هزاران نفر اجازه داد تا به مکان امن فرار کنند و ده ها کشور تلاش کرده اند شهروندان خود را تخلیه کنند.

    ارتش روز چهارشنبه اعلام کرد که با آتش بس سه روزه جدید تا یکشنبه پس از آن موافقت کرده است که قرار است پنجشنبه شب منقضی شود. روز پنجشنبه، ارتش بار دیگر تاکید کرد که آتش بس را تمدید می کند و گفت که به طور یکجانبه به آن احترام می گذارد.

  • با وجود آتش بس، جنگجویان مسلح روز پنجشنبه در شهری در منطقه جنگ زده دارفور سودان غوغا کردند. به گفته ساکنان، جنگجویان مسلح با یکدیگر درگیر شدند، مغازه ها و خانه ها را غارت کردند. این خشونت ها علیرغم تمدید آتش بس شکننده بین دو ژنرال ارشد سودانی رخ داد که جنگ قدرت آنها صدها نفر را کشته است.

  • کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت وضعیت سودان هر لحظه ممکن است بدتر شود و آمریکایی ها باید ظرف 24 تا 48 ساعت آینده این کشور را ترک کنند. ژان پیر گفت که دولت به شدت از افزایش نقض آتش بس در سودان در روز چهارشنبه نگران بود و وزارت امور خارجه آمریکا کارکنان کنسولی بیشتری را مستقر کرده است.

  • تخلیه ادامه دارد اما بسیاری از خارجی ها هنوز در سودان گیر افتاده اند. غیرنظامیان محلی به فرار از پایتخت ادامه می دهند، جایی که مشکلاتی در زمینه تامین غذا، آب و سوخت وجود دارد. در دو هفته درگیری بین ارتش و رقیبش، نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) صدها کشته و ده ها هزار نفر فرار کرده اند.

    هند همچنین “عملیات کاوری” را برای تخلیه اتباع هندی سرگردان در سودان آغاز کرده است و روز جمعه اتباع بیشتری از بندر سودان خارج شدند.

  • درگیری در سومین کشور بزرگ آفریقا، توزیع غذا را محدود کرده است، جایی که یک سوم از 46 میلیون نفر قبلاً به کمک های بشردوستانه وابسته بودند. عبدو دینگ، مقام ارشد کمک های سازمان ملل در سودان، گفت که از نظر کمک های بشردوستانه “کار بسیار کمی می توان انجام داد”.

    دینگ به خبرنگاران در نیویورک از طریق تلفن از بندر سودان، جایی که اکثر کارکنان ارشد سازمان ملل در آنجا جابجا شده بودند، گفت: «ما به شدت نگران عرضه مواد غذایی هستیم.

    (با ورودی های نمایندگی)